خواب‌رفتگی عاطفی چگونه رخ می‌دهد؟
کد خبر: ۲۹۵۶۷۹
تاریخ انتشار: 2023 November 04    -    ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۰
افرادی که در معرض عکس‌های متنوع ناگوار قرار می‌گیرند و هر روز اخبار غم‌انگیزی را می‌شنوند، ممکن است به «خواب‌رفتگی عاطفی» مبتلا شوند که مرحله‌ای از فرآیند «استرس بعد از حادثه» به شمار می‌رود...

چرا باید در خواندن اخبار ناگوار احتیاط کنیم؟

چرا باید در خواندن اخبار ناگوار احتیاط کنیم؟اختصاصی «تابناک با تو»؛ افرادی که در معرض عکس‌های متنوع ناگوار قرار می‌گیرند و هر روز اخبار غم‌انگیزی را می‌شنوند، ممکن است به «خواب‌رفتگی عاطفی» مبتلا شوند که مرحله‌ای از فرآیند «استرس بعد از حادثه» به شمار می‌رود. خواب‌رفتگی عاطفی فرآیندی ذهنی و عاطفی است که فرد براساس آن، احساسات جاری و فوران‌زده‌ی وجود خود را در ابتدا مخفی می‌کند زیرا که از ابراز پاسخ‌های عاطفی ناتوان شده و نمی‌تواند با حوادث تعامل درستی برقرار کند.خ

خواب‌رفتگی عاطفی، عبارت است از شیوه‌ و استراتژی ذهن برای حمایت روانی و جسمی بدن، در برابر اخبار روزافزون هولناک و تکان‌دهنده.

چنین حالتی برای فرد آرامش روانی موقتی فراهم می‌کند و در عین حال در دراز مدت، سبک زندگی سالم روانی او را از بین می‌برد.

علائم‌ خواب‌رفتگی عاطفی:

ناتوانی در مشارکت در فعالیت‌های زندگی.
عدم قدرت در ابراز احساسات.
حس دوری یا عدم تعلق به دیگران.
حس سطحی شدن از لحاظ جسمی و عاطفی.
از دست دادن علاقه به فعالیت‌هایی که قبلا از آن لذت می‌بردید.

چرا باید در خواندن اخبار ناگوار احتیاط کنیم؟

عوامل خواب‌رفتگی عاطفی: 

به غیر از قرار گرفتن در معرض اخبار منفی و تصاویر غم‌انگیز برای مدت طولانی، دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می شود از نظر عاطفی احساس خستگی کنید، از جمله:

استرس و اضطراب: خواب‌رفتگی عاطفی واکنشی به سطوح بسیار بالای استرس، ترس یا اضطراب بیش از حد است.

اختلال شخصیت مرزی (BPD): افراد مبتلا به این بیماری ممکن است دوره‌هایی از جدایی عاطفی را تجربه کنند و ممکن است احساس کنند که احساساتشان را نمی‌توانند بروز بدهند.

افسردگی: افرادی که دوره های افسردگی را پشت سر می‌گذارند ممکن است کمتر با احساسات خود هماهنگ باشند یا از رکود احساسات رنج ببرند.

مصرف برخی داروها: برخی داروها، به ویژه آنهایی که افسردگی و اضطراب را درمان می کنند، می‌توانند عوارض جانبی داشته باشند که باعث احساس بی حالی عاطفی می‌شود.

اختلال استرس پس از سانحه (PTSD): برخی افراد با اجتناب از افکار، احساسات یا مکالمات مربوط به یک رویداد آسیب‌زا، به تسکین عاطفی به عنوان راهی برای مدیریت درد عاطفی و جسمی متوسل می‌شوند

درمان 
از جمله برجسته‌ترین روش‌های درمانی شناخته شده در این مورد، درمان شناختی رفتاری است که به بیان و درک احساسات و بررسی منابع پاسخ هیجانی کمک می‌کند.

اولین مرحله هر درمانی، پذیرش بیماری است. روشهای درمانی خواب‌رفتگی عاطفی اغلب با روش‌های درمانی استرس بعد از حادثه یا PTSD هم‌پوشانی دارد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار