ریزپردازنده که سیانوباکتری‌ها را بیش از ۶ ماه روشن نگه می‌دارد
کد خبر: ۲۴۴۸۵۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2022 May 16    -    ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۰
اگر روزی انرژی‌های فسیلی تمام شوند و در زمستان هسته‌ای ناشی از انفجارهای هولناک، نور خورشید چندانی به سطح زمین نرسید، چطور می‌خواهیم انرژی دستگاه‌های حساس را تامین کنیم؟ مهندسان دانشگاه کمبریج در بریتانیا یک ریزپردازنده را برای بیش از شش ماه با انرژی حاصل از سیانوباکتری‌ها روشن نگاه داشتند و امیدوارند که روزی بشود.

دانشمندان یک ریزپردازنده را با انرژی به دست آمده سیانوباکتری‌ها برای بیش از ۶ ماه روشن نگه داشتند

دانشمندان یک ریزپردازنده را با انرژی به دست آمده سیانوباکتری‌ها برای بیش از ۶ ماه روشن نگه داشتند«تابناک با تو» - اگر روزی انرژی‌های فسیلی تمام شوند و در زمستان هسته‌ای ناشی از انفجارهای هولناک، نور خورشید چندانی به سطح زمین نرسید، چطور می‌خواهیم انرژی دستگاه‌های حساس را تامین کنیم؟

مهندسان دانشگاه کمبریج در بریتانیا یک ریزپردازنده را برای بیش از شش ماه با انرژی حاصل از سیانوباکتری‌ها روشن نگاه داشتند و امیدوارند که روزی بشود از این انرژی برای بقیه دستگاه‌های الکترونیکی هم استفاده کرد.

یکی از کاربردهای چنین چیزی می‌تواند در اینترنت اشیا باشد. اینترنت اشیا یعنی اینکه همه وسایل ما حتی ماشین لباسشویی، قهوه‌ساز، وسایل نقلیه و حسگر‌های محیطی با اینترنت به صورت هدفدار به هم متصل باشند. در مواردی این وسایل دور از شبکه برق هستند و مدام باید به فکر تعویض باتری آنها بود. حالا این فناوری جدید می‌تواند انرژی ناچیز مورد نیاز این دستگاه‌ها را تامین کند.

یک منبع انرژی زنده می‌تواند مواد محیطی مثل متان را به برق تبدیل کند و با غروب خورشید، همچنان به کار خود ادامه دهد.

دانشمندان از سویه‌ای از سیانوباکتری‌های آب شیرین به نام Synechocystis استفاده کرده‌اند تا به کمک آن انرژی برق تولید کنند.

تحت شرایط آزمایشگاهی، آنها می‌توانند چیزی بیش از چهار میکرووات به ازای هر سانتی‌متر مربع برق تولید کند. حتی زمانی که چراغ‌ها خاموش باشند، جلبک‌ها به تجزیه ذخایر غذایی ادامه دادند تا جریانی اندک اما مداوم تولید کنند.

دانشمندان برای نشان دادن کاربردی بودن این جریان برق کم؛ از آن را برای روشن کردن یک پردازنده ۳۲ بیتی که دستورالعملی در حد میکروکنترلر‌ها اجرا می‌کرد، استفاده کردند. بعد ثابت کردند که باتری‌های ساده مبتنی بر سیانوباکتری‌ها نیروی این ریزپردازنده را می‌توانند بیش از شش ماه تمام تامین کنند.

سیانوباکتری‌ها که با نام سیانوفیت‌ها نیز شناخته می‌شوند شاخه‌ای از باکتری‌های گرم-منفی هستند.آن‌ها عموماً اتوتروف و دارای رنگدانه‌های فتوسنتزی مختلفی از جمله کاروتنوئیدها، فیکوبیلین و انواع مختلف کلروفیل هستند و با کمک این رنگدانه‌ها نور را جذب کرده و در نهایت، فتوسنتز می‌کنند. این باکتری‌ها برای تولید انرژی نیاز به نور و آب دارند. آن‌ها بی‌هوازی هستند یعنی نیازی به مصرف اکسیژن ندارند. با وجود این‌که سیانوباکتری‌ها، جلبک نیستند، گاهی به‌صورت تحت‌اللفظی، به آن‌ها جلبک سبز-آبی نیز گفته می‌شود.

منبع: یک پزشک

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
0
0
عنوان علط است سیانو باکتریها ریزپردازنده ها را روشن نگاه داشته اند نه بر عکس
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار