وقتی هند، گرجستان را جایگزین ایران می‌کند!
کد خبر: ۲۴۲۹۶۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: 2022 April 23    -    ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰
یک رسانه هندی نوشته است که؛ طی هفته گذشته، ده‌ها کانتینر مملو از برنج، چای، قهوه و غذاهای دریایی از مبدا هند و از طریق بنادر گرجستان به روسیه ارسال شده‌اند و می‌توان گفت که هندوستان مسیر دسترسی دریایی جایگزین برای ارسال محموله‌های تجاری به سمت روسیه را پیدا کرده است.

 یک رسانه هندی نوشته است که؛ طی هفته گذشته، ده‌ها کانتینر مملو از برنج، چای، قهوه و غذاهای دریایی از مبدا هند و از طریق بنادر گرجستان به روسیه ارسال شده‌اند و می‌توان گفت که هندوستان مسیر دسترسی دریایی جایگزین برای ارسال محموله‌های تجاری به سمت روسیه را پیدا کرده است.

اسفند ماه سال گذشته اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه هند انتقال محموله‌های گندم اهدایی به افغانستان را از مسیر پاکستان از سر می‌گیرد.

وقتی هند، گرجستان را جایگزین ایران می‌کند!

این تصمیم از سوی هندوستان در شرایطی اتخاذ شد که پس از توافق چابهار بین ایران، هند و افغانستان قرار شده بود، محمولات ترانزیتی و گندم اهدایی از مبدا هندوستان از طریق بندر چابهار به افغانستان منتقل شوند چنانکه در سال ۱۳۹۹ و تا پیش از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، حدود ۷۵۰۰۰ تن گندم اهدایی از مبدا بندر کاندلای هند با ۳۲۴۵ کانتینر در قالب ۱۰ پارتی با کشتی‌های مختلف در بندر شهید بهشتی چابهار تخلیه و با حمل جاده‌ای از طریق مرز میلک به افغانستان ارسال شده بود.

اما پس از وقفه‌ای در ارسال این محموله‌ها، هند تصمیم گرفت ارسال محموله‌های اهدایی خود را مجددا از طریق پاکستان شروع کند.

این تنها اقدام هندوستان برای دور زدن بندر چابهار (که یک شرکت هندی راهبری آن را در دست دارد)، نیست چرا که از هفته گذشته هند ارسال محموله‌های مورد نیاز روسیه را نیز از مسیر بنادر گرجستان آغاز کرده است.

در حالی مسئولان کشورمان انتظار دارند با تداوم بحران مسکو - کی یِف، مقدار ترانزیت کالا از مبدا هندوستان به روسیه از مسیر ایران رشد کند و درآمدهای ترانزیتی و اشتغال ناشی از آن افزایش پیدا کند، اما منابع خبری هند اعلام کرده‌اند ترانزیت کالاهای هندی به سمت روسیه از مسیر گرجستان شروع شده است.

یک رسانه هندی (سایت خبری ایندیا سی ترید نیوز) چنین نوشته که؛ طی هفته گذشته، ده‌ها کانتینر مملو از برنج، چای، قهوه و غذاهای دریایی از مبدا هند و از طریق بنادر گرجستان به روسیه ارسال شده‌اند و می‌توان گفت که هندوستان مسیر دسترسی دریایی جایگزین برای ارسال محموله‌های تجاری به سمت روسیه را پیدا کرده است.

پس از آنکه خطوط کشتیرانی بزرگ بین المللی جهان تردد به بنادر روسیه را متوقف کرده‌اند و تجارت بین روسیه و اکثر کشورها متوقف شد، دولت هند کمیته‌ای به ریاست آنیل دیولی، مدیر اجرایی انجمن ملی مالکان کشتی هند را تشکیل داد که به بازرگانان هندی کمک کند تا راه‌های دسترسی به شیوه های حمل و نقل جایگزین را بیابند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که پس از آنکه دو بانک روسی امکان انجام پرداخت‌ها به روپیه و روبل را فراهم ساختند، هند بار دیگر ارسال کالا به روسیه را آغاز کرده است.

بعد از ۲۴ فوریه و در پی حمله روسیه به اوکراین و خالی شدن تدریجی قفسه‌های فروشگاه های روسی، این اولین باری است که کالا به شکل گسترده از هند به روسیه صادر می شوند.

به گفته تاجران هندی، بانک‌های Sberbank و Alfa Bank، تجارت دوجانبه بین روسیه و هندوستان را تسهیل می کنند.

مقامات هر دو کشور طرح‌هایی را در مورد چگونگی شروع مجدد تجارت و پرداخت‌ها به ویژه بر پایه روپیه و روبل، ارائه کرده‌اند.

هندوستان یکی از متحدان بزرگ روسیه محسوب می‌شود که از زمان آغاز جنگ و اعمال تحریم‌های مختلف سیاسی و اقتصادی غربی‌ها علیه روسیه، روابط نزدیک خود را با مسکو حفظ کرده و اکنون نفت خام روسیه را با قیمت ارزان‌تر از بازار، از مسکو می‌خرد.

آجی ساهای، مدیر کل و مدیر عامل فدراسیون سازمان‌های صادراتی هند، گفت که معاملات با روسیه از طریق بانک روسی "Sberbank" صورت می‌پذیرد.

همچنین آشوین شاه، یکی از صادرکنندگان برنج، گفت: هفته گذشته ۶۰ کانتینر که هر کدام شامل ۲۲ تن برنج بوده‌اند، به روسیه صادر کرده‌ایم.

وی افزود که پرداخت‌های این معامله از طریق "آلفا بانک" روسیه و بانک هندی "ماهاراشترا" انجام شده است.

هند سالانه ۸ میلیارد دلار تجارت با روسیه دارد که واردات آن در برگیرنده حدود ۵/۵ میلیارد دلار و شامل نفت و الماس است.

همچنین عمده صادرات هندوستان به روسیه دارو، ماشین آلات، برنج و سایر مواد غذایی است.

ایلنا

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
0
2
راه آهن رشت تا استارا تا وقتی تکمیل نشه مسیر چابهار برای ترانزیت کالا به کریدور شمال بی فایده است و چابهار از بن بست خارج نمی شود .
وحید نادر شاگرد اتوبوس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
0
4
دلایل منطقی برای عدم استفاده از مسیر ایران جهت ترانزیت وجود دارد که تاکنون برای آنها تدبیری اندیشیده نشده و کارشناسان ایرانی بی درد و غیر لایق؛ تنها بفکر ساخت جاده جدید و ریل و خط آهن هستند چون اینکار هم بودجه در اختیار قرار میگیرد و همیشه درصد مهمی از بودجه ساخت و ساز لفت و لیس میشود که جیب کارشناسان ارشد حاضر در دستگاهها و سازمانها و وزارتخانه ها از آن بی بهره نمی ماند از سازمان مدیریت و برنامه و سازمان بازرسی و سازمان بنادر و شرکت ساخت زیر بناها بگیر تا ....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
0
4
ایران در مبادلات مالی بین المللی و مسیرهای ترانزیتی و مبادی وردو و خروج مشکلات دارد و طبیعیه که هیچ کشوری ریسک نخواهد کرد و حتما بهترین راه را انتخاب خواهد کرد که مسلما ایران نیست.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار