۱۰ آزمایش ضروری برای مردان
کد خبر: ۲۳۳۷۶۸
تاریخ انتشار: 2022 January 12    -    ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰
مردان در معرض بیماری‌هایی هستند که برای سلامت ماندن باید هر سال آزمایشاتی بدهند. قبل از این که علائم یک بیماری خودش را نشان دهد، غربالگری و آزمایشاتی به درمان کمک می‌کند.

مردان در معرض بیماری‌هایی هستند که برای سلامت ماندن باید هر سال آزمایشاتی بدهند. قبل از این که علائم یک بیماری خودش را نشان دهد، غربالگری و آزمایشاتی به درمان کمک می‌کند.

به گزارش brighamhealthhub، خیلی اوقات شنیده‌ایم که اگر زودتر متوجه بیماری که گریبانش را گرفته بود می‌شدند، کار به اینجا نمی‌رسید.

۱۰ آزمایش ضروری برای مردان

اگر در خانواده او سرطان یک بیماری ارثی بود و او سالیانه برای چک آپ اقدام می‌کرد، شاید زودتر از اینکه تا این حد در بدنش رشد کند، بیماری کنترل می‌شد.

مردان در معرض بیماری‌هایی هستند که برای سلامت ماندن باید هر سال آزمایشاتی بدهند. قبل از این که علائم یک بیماری خودش را نشان دهد، غربالگری و آزمایشاتی به درمان کمک می‌کند.

به عنوان مثال اگر زودتر از آنکه عوارضی مانند کاهش بینایی و ناتوانی جنسی را احساس کنند، می‌توانند با تشخیص زودهنگام دیابت آن را درمان کنند. این آزمایش‌های اساسی را جدی بگیرید و برای سالم ماندن در هر سنی با توجه به دستورالعمل آن اقدام کنید:

۱. سرطان پروستات

سرطان پروستات یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در مردان آمریکایی پس از سرطان پوست است. آزمایش‌های برای تشخیص سرطان پروستات شامل آزمایش دیجیتال رکتال (DRE) و احتمالا آزمایش خون آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) است.

برای مردانی که سرطان در خانواده آن‌ها سابقه دارد، سن ۴۰ سالگی زمان مناسب برای دادن این آزمایش‌ها است. برای مردانی که در تبارشان خطر بالایی وجود دارد، مثلا آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار، در سن ۴۵ سالگی و مردانی که خطر متوسطی برای آن‌ها وجود دارد ۵۰ سالگی سن مناسبی است.

۲. سرطان روده بزرگ

سرطان روده بزرگ دومین علت مرگ ناشی از سرطان است. خطر ابتلا به این سرطان در مردان بیشتر از زنان است. اکثراً در سرطان‌های روده بزرگ پولیپ‌هایی در روده ایجاد می‌شود و در سطح داخلی روده بزرگ رشد می‌کنند.

این نوع سرطان هم به سایر نقاط بدن حمله یا گسترش پیدا می‌کند. راه پیشگیری از این سرطان، از بین بردن پولیپ‌ها، قبل از تبدلیشان به سرطان است.

غربالگری این نوع سرطان در بزرگسالانی با خط متوسط از ۵۰ سالگی شروع می‌شود. کولونوسکوپی یک آزمایش متداول برای تشخیص پولیپ‌ها است. پولیپ‌ها در زمان انجام آزمایش می‌توانند از بین بروند.

۳. افسردگی

سلامت روان خود را مانند سلامت جسم خود بررسی کنید. شش میلیون مرد هر سال از افسردگی رنج می‌برند و حتی تحت تشخیص و درمان هم قرار نمی‌گیرند. اگر بیش از دو هفته هر یک از علائم زیر را تجربه کردید، با پزشک خود مشورت کنید:

· تغییر الگو‌های خواب یا خوراک مانند تغییر اشتها، بی‌خوابی و...

· از دست دادن علاقه به فعالیت‌هایی که قبلا دوستشان داشتیم

· احساس ناامیدی، بی‌فایده بودن، بی‌قراری، تحریک‌پذیری سریع، غم و یا اضطراب.

· کاهش انرژی و انگیزه

· احساس گناه

· مشکل تمرکز یا تفکر

· فکر کردن به خودکشی

۴. اچ آی‌وی

تمام مردان صرف نظر از خطراتی که اچ‌آی‌وی برای انسان دارد، باید غربالگری اچ‌آی‌وی را انجام دهند. مردان بالای ۶۵ سال برای این غربالگری باید با پزشک خود مشورت کنند. یکی از عوامل کنترل این ویروس پرهیز از روابط پرخطر جنسی است.

۵. سرطان پوست

خطرناک‌ترین شکل سرطان پوست ملانوم است. در سلول‌های تخصصی به نام ملانوسیت‌ها که رنگ پوست را تشکیل می‌دهند آغاز می‌شود.

مردان سالخورده احتمال ابتلای بیشتریبه ملانوم را نسبت به زنان در همان سن دارند. مردان دو الی سه برابر بیشتر از زنان احتمال ابتلا به سرطان پایه غیر ملانوما و سلول‌های سنگفرشی را دارند. خطر این سرطان‌ها وقتی بیشتر می‌شود که در معرض آفتاب قرار بگیرید.

در این زمینه هرگونه تغییری رو پوست از جمله فرم، رنگ و اندازه را مدام چک و به عبارت دیگر خودآزمایی کنید. معاینه پوست توسط متخصص هم به طور مداوم انجام شود تا در صورت بروز سرطان پوست، در زودترین زمان درمان شود.

۶. چاقی

اکنون در اینترنت جستجو کنید و محاسبه BMI خودتان را به سادگی انجام دهید. بی‌ام‌آی یک شاخص قابل اعتماد در مورد وزن شما است. BMI بین ۱۸.۵ تا ۲۴.۹ سالم در نظر گرفته می‌شود.

BMI بالای ۲۵ اضافه وزن و بالاتر از ۳۰ چاقی است. اگر شما BMI بالایی دارید با روش‌هایی باید وزن خودتان را پایین‌تر بیاورید تا به برخی از بیماری‌های مرتبط با چاقی درگیر نشوید.

۷. فشار خون بالا

خطر فشار خون بالا با افزایش سن بالا می‌رود. فشار خون به وزن و سبک زندگی مرتبط است. فشار خون بالا می‌تواند بدون اینکه علائمی داشته باشد به ایجاد خطر برای شریان‌ها منجر شود، اما قابل درمان است.

شما با درمان فشار خون بالا خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و نارسایی کلیه را کاهش می‌دهید. یک دستگاه فشار خون خانگی یا مراجعه به پزشک برای چک کردن فشار خون ساده‌ترین کار است.

۸. کلسترول

سطح بالای کلسترول LDL در خون باعث ایجاد پلاک چسبنده در دیواره شریان‌ها می‌شود. این اتفاق خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می‌دهد.

با گذشت زمان، بالا بودن کلسترول می‌تواند باعث حمله قلبی و بروز سکته مغزی شود. تغییر شیوه زندگی و دارو‌ها کلسترول را کاهش می‌دهد.

با دادن آزمایش خون کلسترول خود را بررسی کنید. کلسترول از ۲۰ سالگی باید بررسی شود. مردان از ۳۵ سالگی حتما به طور منظم باید کلسترول خود را چک کنند.

۹. دیابت نوع ۲

یک سوم مبتلایان به دیابت نمی‌دانند که این بیماری را دارند. دیابت کنترل نشده می‌تواند به بیماری کلیوی، مشکلات قلبی و مغزی، آسیب‌های عصبی، ناتوانی جنسی و آسیب به چشم منجر شود.

دیابت با رژیم غذایی، ورزش، کاهش وزن و دارو کنترل می‌شود. آزمایش قند ناشتا به سادگی دیابت را تشخیص می‌دهد. از ۴۵ سالگی به بالا حتما این آزمایش را انجام دهید.

۱۰. آب آوردن تدریجی چشم

این بیماری به تدریج به عصب بینایی شما آسیب می‌رساند و می‌تواند منجر به نابینایی شود. آزمایش‌هایی وجود دارد که فشار غیر طبیعی به چشم شما را بررسی می‌کند و قبل از آسیب به عصب بینایی، وضعیت را کنترل و درمان می‌کنند.

آزمایش‌های چشم بر اساس سن و خطر شخصی انجام می‌شود:

زیر ۴۰ سال: هر ۲-۴ سال

۴۰ تا۵۰ سال: هر ۱-۳ سال

۵۵ تا ۶۵ سال: هر ۱-۲ سال

۶۵ به بالا: هر ۶ الی ۱۲ ماه

برخی از گروه‌هایی که پر ریسک‌تر هستند و احتمال ابتلای بالاتری را به علت تبار یا ارث دارند، بهتر است دقت بیشتری در‌ای چکاپ‌ها داشته باشند.

ایرنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار