زن‌بودن؛ شرط نخست حضور در این نمایشگاه
کد خبر: ۲۰۵۴
تاریخ انتشار: 2015 June 10    -    ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۴
اولین نمایشگاه گروهی هنر معاصر زنان دانشگاهی ایران روز گذشته در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران افتتاح شد. در این نمایشگاه که به بهانه بیستم خرداد؛ روز جهانی صنایع‌دستی برگزار شده است، 34 اثر از هنرهای نقاشی، عکاسی، معرق، خوشنویسی و 6 اثر صنایع‌دستی برای علاقه‌مندان به نمایش گذاشته شده است.
 


اولین نمایشگاه گروهی هنر معاصر زنان دانشگاهی ایران روز گذشته در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران افتتاح شد. در این نمایشگاه که به بهانه بیستم خرداد؛ روز جهانی صنایع‌دستی برگزار شده است، 34 اثر از هنرهای نقاشی، عکاسی، معرق، خوشنویسی و 6 اثر صنایع‌دستی برای علاقه‌مندان به نمایش گذاشته شده است.

دکتر اشرف‌السادات موسوی‌لر؛ عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا (س)، دانشیار گروه پژوهش هنر و رییس انجمن علمی و رییس پژوهشکده شعر و هنر در گفت‌وگو با مهرخانه از برگزاری فصلی نمایشگاه‌های مشابه خبر داد و گفت: ما هر فصل برنامه خواهیم داشت و آن را به صورت هر دو فصل‌نامه ارایه می‌دهیم. نمایشگاه بعدی با سخنرانی و ارایه آثار در آبان ماه و در هفته پژوهش خواهد بود.

در آینده چنین نمایشگاه‌هایی را به یک سمینار علمی تبدیل خواهیم کرد
وی افزود: در آینده چنین نمایشگاه‌هایی را به یک سمینار علمی تبدیل خواهیم کرد، نشریه توزیع شود، و قصد داریم ورک‌شاپ‌های هنری از جمله خوشنویسی، تذهیب، هنرهای ایرانی- اسلامی را داشته باشیم. ازطرفی تحلیل نشانه‌های گرافیکی در دستور کارمان خواهد بود. به‌علاوه نقد آثار هنری هم از طرف خود هنرمندان صاحب‌اثر و هم از طرف سایر هنرمندان انجام خواهد پذیرفت.

عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا (س) شرط نخست حضور در این نمایشگاه را زن‌بودن دانست و افزود: بیشتر آثار از اساتید و دانشجویان دانشگاه الزهرا (س) است، اما از دانشگاه‌های دیگر تعداد اندکی آثار نیز حضور دارند.

وی موضوع این نمایشگاه را آزاد عنوان کرد و گفت: در نمایشگاه‌های بعدی که به صورت فراخوان اعلام خواهیم کرد، موضوع داده می‌شود، اما این‌که هنرمندان چه نوع اثری را به نمایشگاه بیاورند، آزاد هستند. چنان‌که در این نمایشگاه نیز آثار نقاشی، عکاسی، معرق، خوشنویسی و صنایع دستی دیده می‌شود.

موسوی‌لر تأکید کرد: آثار این نمایشگاه برای فروش نیست و تنها فرصتی برای اساتید دانشگاه فراهم شده است تا بعد از فراغت از امتحانات بتوانند آثارشان را به صورت گروهی به نمایش بگذارند و همین نمایش گروهی موجب ارتباط بیش‌تر هنرمندان زن با یکدیگر خواهد شد.

جمع‌شدن زنان هنرمند حول محور موضوعات هنری، کمک بزرگی به حل مشکلات‌شان خواهد کرد
رییس پژوهشکده شعر و هنر دانشگاه الزهرا (س) در ادامه صحبت‌های خود به مشکلات زنان هنرمند اشاره کرد و گفت: زنان هنرمند ما مشکلات زیادی دارند، اما آن‌ها راه‌حل‌های بهتری نسبت به سایر افراد در برابر مشکلات‌شان پیدا می‌کنند و همین جمع‌شدن آن‌ها حول محور موضوعات هنری، کمک بزرگی به حل مشکلات‌شان خواهد کرد.

34 اثر از 20 نفر از اساتید و دانشجویان هنر


فاطمه هنری‌مهر؛ عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا (س) و مدیرگروه نقاشی و دکترای پژوهش هنر که در این نمایشگاه با دو اثر معرق حضور دارد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهرخانه از شروع ایده این نمایشگاه از حدود یک ماه پیش خبر داد و گفت: تعداد 20 نفر از اساتید و دانشجویان هنر در این نمایشگاه با 34 اثر و 6 کار صنایع‌دستی حضور دارند. 14 نفر از شرکت‌کنندگان عضو هیئت علمی دانشگاه و بقیه جزو دانشجویان فارغ‌التحصیل هستند. سه نفر دانشیار هستند و 9 نفر استادیار و سایرین دانشجوی دکتری یا فوق لیسانس هستند.

مانع بر سر راه زنان هنرمند فراوان است


وی آثار ارایه‌شده در این نمایشگاه را شامل کارهای گرافیکی، دیجیتالی، عکاسی، صنایع‌دستی، تذهیب، معرق و خوشنویسی دانست و افزود: مشکلات زنان زیاد است، اما بیش از آن مانع بر سر راه زنان هنرمند فراوان وجود دارد که بیشتر آن‌ها به عدم تأیید یا تشویق اطرافیان و بیهوده‌خواندن کارهای هنری برمی‌گردد.

هنری‌مهر ادامه داد: هنر در واقع همسر اول هنرمندان است و همین مسئله گاهی مشکل‌ساز می‌شود. هنرمندان هنگام داشتن دغدغه با هنر به آرامش می‌رسند.

عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا (س) در ادامه صحبت‌های خود گفت: در سال‌های نخست انقلاب تعداد هنرمندان زن بسیار کم بود، اما اکنون شاهد افزایش رو به رشد تعداد هنرمندان زن هستیم.

وی علت آن را داشتن وقت آزاد دانست و تأکید کرد: ازآن‌جایی‌که درآمد کارهای هنری در کشور ما زیاد نیست، زنان بیش از مردان به این سمت می‌روند. در کشورهای دیگر کسانی که می‌خواهند خانه بخرند، همان‌طور که باید لوازم ضروری مانند شیرآلات را بخرند، موظف‌اند تابلوها یا آثار هنری نیز خریداری کنند، اما چنین اجباری در کشور ما وجود ندارد.

برپایی نمایشگاه تا 27 خرداد


لازم به ذکر است نمایشگاه گروهی هنر معاصر زنان دانشگاهی ایران با آثاری هم‌چون معرق، عکاسی، خوشنویسی، نقاشی، دیجیتالی و صنایع‌دستی از 19 خرداد در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برپاست و تا 27 خرداد دایر است.

علاقه‌مندان می‌توانند در طول این روزها از ساعت 9 صبح تا 6 بعدازظهر به گالری جهان‌نمای مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران واقع در میدان باهنر (نیاوران) مراجعه کنند)

منبع :مهرخانه

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار