فاویپیراویر تاثیری در درمان بیماران کرونایی ندارد
کد خبر: ۱۸۶۰۷۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2020 July 27    -    ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۷
رییس کمیته علمی ستاد مقابله با ویروس کرونا با تشریح آخرین نتایج تحقیقات انجام شده در ایران در زمینه تولید دارو و واکسن برای مقابله با بیماری کرونا گفت: این مطالعات نشان می‌دهد که داروی فاویپیراویر نه تنها هیچ تاثیری در درمان بیماران کرونایی ندارد بلکه احتمال مرگ و میر را در آن‌ها افزایش می‌دهد.

رییس کمیته علمی ستاد مقابله با ویروس کرونا با تشریح آخرین نتایج تحقیقات انجام شده در ایران در زمینه تولید دارو و واکسن برای مقابله با بیماری کرونا گفت: این مطالعات نشان می‌دهد که داروی فاویپیراویر نه تنها هیچ تاثیری در درمان بیماران کرونایی ندارد بلکه احتمال مرگ و میر را در آنها افزایش می‌دهد.

دکتر مصطفی قانعی روز دوشنبه اظهار داشت: در کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، نتایج مطالعه ای که در ۱۱ مرکز روی تاثیرات داروی فاویپیراویر انجام شده بود، دارویی که در حال حاضر در داخل کشور تولید می شود و در دسترس قرار دارد، در مقایسه با داروی کلترا ارایه شد.

وی گفت: با توجه به اینکه این مطالعه در چند مرکز انجام شده است، در نوع خود به دلیل چند مرکزی بودن، در سطح دنیا مطالعه بزرگی به شمار می رود.

مصرف داروی فاویپیراویر احتمال فوت بیماران کرونایی را بیشتر می‌کند

قانعی در مورد داروی فاویپیراویر اظهار داشت: در این مطالعه محققان کشور نشان دادند کسانی که فاویپیراویر مصرف می کنند، شانس به آی سی یو (ICU) رفتن آنها و احتمال مرگشان بیشتر از کسانی است که داروی کلترا استفاده می کنند؛ بنابراین این داور نه تنها هیچ نفعی برای بیماران ندارد بلکه آثار سوئ هم به همراه دارد.

رییس کمیته علمی ستاد مقابله با ویروس کرونا گفت: در مورد نتایج حاصل از مطالعات روی داروی فاویپیراویر طی دو ساعت در کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا بحث و گفت و گو شده است.

قانعی افزود: بخش دیگری که در آخرین جلسه کمیته علمی مقابله با کرونا در مورد آن صحبت شد، این بود که در خصوص بیماران سرپایی کرونا چه کارهایی باید انجام شود. در نتیجه این گفت و گوها مقرر شد تا هفته آینده با توجه به افرادی که به مطب، درمانگاه ها و مراکز درمان سرپایی مراجعه می کنند، پروتکل مراجعه بیماران سرپایی کرونا تهیه و نهایی شود.

رمدسیویر در درمان بستری شدگان در آی سی یو اثری ندارد

وی ادامه داد: همچنین در کمیته علمی کرونا درخصوص استفاده از داروی رمدسیویر در درمان بیماران کرونایی بحث شد؛ در حال حاضر یک خطای بسیار بزرگ در خصوص استفاده از این دارو صورت می گیرد و آن به این صورت است که بیمارانی که بد حال شده و به دستگاه تنفس مصنوعی وصل می شوند، خانواده های آنها به دنبال داروی رمدسیویر می گردند در حالی که در فازی که بیمار وارد آی سی یو شده و به دستگاه تهویه مکانیکی یا نفس مصنوعی وصل شده است، این دارو هیچ اثری ندارد، فقط هزینه های خانواده های بیمار را افزایش می دهد.
رییس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا تاکید کرد: این دارو فقط در فاز اولیه بیماری کرونا اثر دارد و فقط در همین حد است.

تحقیقات واکسن کرونا با کمک ۸ تیم از محققان کشور

قانعی همچنین در خصوص تحقیقات و تولید واکسن کرونا در کشور نیز گفت: تحقیقات روی واکسن کرونا در کشور در حال پیشرفت است اما هم در دنیا و هم در ایران هنوز محققان در مورد اینکه واکسن را چه زمانی تزریق کنند، یادآور واکسن را چه زمانی بزنند، با چه دوزی بزنند، واکسن تزریقی کرونا تا چه زمانی اثر دارد و تا چقدر می تواند ایمنی را حفظ کند، به نتیجه ای نرسیده اند و این ها سوالاتی هستند که تا به آنها جواب ندهیم، نمی توان در مطالعات وسیع به نتیجه رسید.

وی یادآور شد: کارهایی که در زمینه تحقیقات واکسن کرونا در حال انجام است، امیدبخش است؛ در حال حاضر هشت تیم تحقیقاتی در خصوص واکسن و داروی کرونا در کشور در حال تحقیق هستند که از این تعداد دو تیم نسبت به مابقی تیم ها جلوتر هستند و امیدواریم به اینکه از سایر کشورها عقب نیافتیم.

قانعی افزود: تاخیری که نسبت به تحقیقات سایر کشورها در زمینه کرونا داریم، تاخیر منطقی است؛ به این صورت که هزینه های ما در زمینه تحقیقات کم می شود یعنی رصد می کنیم که کدام واکسن در دنیا برای درمان کرونا شکست خورده یا نتیجه نداده و ما مطالعه آن را دوباره شروع نمی کنیم.

ایرنا

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
0
0
جالبه همه جا تاثیر مثبت داده تو ایران نداره معلوم نیست داروها تقلبیه یا ساخت کجاست؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
0
0
با توجه به اینکه ما در همه زمینه ها از دنیا جلوتر هستیم لذا در مورد واکسن کرونا به احتمال زیاد اولین تولید کننده واکسن خواهیم بود
الان در زمینه تولید هواپیما - ماشین - دارو و .... حرف اول را توی دنیا می زنیم برای واکسن که چیزی نیست
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار