مرگ فك خزري در تور صيادان
کد خبر: ۳۳۵۹۹
تاریخ انتشار: 2016 April 13    -    ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۴
bato-adv
bato-adv
امير شيرازي نماينده مركز تحقيقات وبازتواني سگهاي آبي هلند درايران (CSRRC) و مسئول گروه امداد و نجات فك خزر ايران  اظهار داشت: در پي اطلاع رساني صيادان منطقه گهرباران در حوالي نيرو گاه نكا، به اين مركز درماني و تحقيقاتي درخصوص مشاهده لاشه فُك خزري، يك قايق موتوري به صيدگاه عزيمت و لاشه فك به مركز آشوراده (استان گلستان) انتقال يافت.

وي اضافه كرد: اين فك ماده و حدود 4 ساله بوده و طبق معاينات اوليه براثر گرفتاري در تور دچار خفگي شده است و هيچگونه جراحت و زخمي روي لاشه يافت نشد.

دكتر شيرازي با بيان اينكه اين اولين لاشه پيدا شده فُك خزري در سال 95 است، افزود: اين فك پس از انتقال به مركز مركز درماني فريز شد و در هفته آينده تحقيقات و كالبد شكافي بيشترانجام خواهد شد.
جمع آوري نمونه‌هاي بافتي از لاشه‌ هاي كشف شده با هدف كنترل سلامت زيستي اكوسيستم خزر، از ديگر فعاليت‌هاي اين گروه امداد و نجات فك خزري است.

شيرازي اضافه كرد: در دوره هاي برگزار شده براي صيادان اطلاع رساني شده كه در صورت تحويل فك زنده گرفتار در تور صيادي به آنها پاداش نقدي ارائه مي شود و هم اينك ماهيگيران علاوه بر آن پيدا شدن لاشه فك خزري را نيز اطلاع مي دهند.

نماينده CSRRC (مركزتحقيقات وبازتواني سگهاي آبي هلند درايران) اضافه كرد: فُك خزري تنها گونه پستاندار دريايي خزر است و جمعيت آن بدليل صيد بي رويه در حوزه برخي كشورهاي حاشيه دريا سير نزولي دارد.

وي ادامه داد: در حوزه جنوب خزر و در محدوه استان هاي شمالي ايران موردي از شكار و صيد اين گونه گزارش نشده است.

فُك خزري (نام علمي: Pusa caspica) يكي از كوچكترين گونه فك هاي بدون گوش است و تنها در درياچه خزر يافت مي شود، اين گونه سگ آبي يكي از پستانداران كمياب آب زي دنيا بوده كه فقط در درياي خزر و رودخانه هاي منتهي به آن زندگي مي كند.

فك خزري زندگي اجتماعي داشته و در دسته هاي بزرگ مشاهده مي شود، مهمترين اندام حسي فك مانند ساير سگ هاي آبي سبيل هاي آن مي باشد كه اين حيوان را قادر مي سازد بدون حس بينايي و شنوايي به شكار ماهي در زير آب بپردازد.

در هر تار از اين سبيل ها 100 رشته عصبي وجود دارد كه از دست دادن اين عضو نقص بزرگي براي فك هاي خزري محسوب مي شود.

فك در آب زندگي مي كند و تنها براي زادآوري و گاهي استراحت به ساحل مي آيد، در خشكي بسيار كم تحرك، اما در آب بسيار فعال است.

بدن اين پستاندار براي زندگي در آب تغييراتي كرده، ميان انگشتان دست و پاي آن پرده اي وجود دارد كه باعث مي شود دست ها و پاها شبيه باله اي براي شنا شود، پاها در انتهاي بدن و در امتداد دم قرار گرفته اند به همين دليل فك ها نمي توانند به راحتي روي زمين راه بروند.

در گذشته تعداد زيادي از فك ها براي استفاده از پوست و گوشت شكار مي شدند، اكنون هم هر سال تعدادي از آنها در تورهاي ماهيگيران گرفتار و يا كشته مي شوند.

گرم شدن زمين باعث ذوب يخ هاي بخش شمالي درياي خزر و در نتيجه كاهش زيستگاه هاي فك خزري شده است، از عوامل ديگر كاهش شديد جمعيت اين گونه آلودگي هاي دريايي و نوعي بيماري ويروسي است كه از سگ سانان به فك منتقل و در سال هاي گذشته موجب تلفات زيادي شد.
در فصل تابستان و پاييز اكثر فك هاي خزر در آب هاي سواحل جنوبي در حوزه كشور تركمنستان و ايران بسر مي برند.

گروه امداد و نجات فك خزر، در سال 1389 با كمك مركز تحقيقاتي و درماني سگ دريايي در كشور هلند و با همراهي سازمان حفاظت محيط زيست ايران شروع به كار كرد.

اين گروه در بدو امر توسط تعدادي از افراد علاقه مند اداره مي شد، افراد اين مجموعه زيرنظر مركزي در كشور هلند و ايران آموزش ديده و آمادگي لازم را براي انجام عمليات امداد و نجات كسب كردند.

رهايي فك هاي آسيب ديده و گرفتار شده در تورهاي صيادي، درمان حيوانات بيمار، ثبت اطلاعات مربوط به فك هاي يافت شده، نمونه برداري از حيوانات زنده و همچنين كالبدگشايي، جمع آوري نمونه هاي بافتي از لاشه هاي كشف شده با هدف كنترل سلامت زيستي اكوسيستم خزر از ديگر فعاليت هاي اين گروه است.

ايرنا
bato-adv
bato-adv
نام:
ایمیل:
* نظر:
bato-adv
bato-adv
آخرین اخبار
bato-adv