طرز تهیه کاتمر، دسر خوشمزه و پرطرفدار ترکیه‌ای
کد خبر: ۳۰۲۳۸۳
تاریخ انتشار: 2024 January 13    -    ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵
کاتمر یکی دیگر از دسر‌های خوشمزه است که بومی شهر غازی عینتاب ترکیه است. این یک دسر خمیر فیلو ترد است که حاوی پسته و خامه زده شده در آن است. مردم محلی شهر غازی عینتاب روز را با این دسر شروع می‌کنند. آن‌ها ترجیح می‌دهند آن را در وعده صبحانه بخورند، زیرا مغز پسته باعث افزایش سطح انرژی و کاهش خستگی صبحگاهی می‌شود.

طرز تهیه کاتمر، دسر خوشمزه و پرطرفدار ترکیه‌ای (بیتوته)

طرز تهیه کاتمر، دسر خوشمزه و پرطرفدار ترکیه‌ای (بیتوته)«تابناک با تو» - در این مقاله، با طرز تهیه کاتمر آشنا می‌شوید. کاتمر یک دسر خوشمزه و پرطرفدار ترکیه‌ای است که از خمیر یوفکا، پنیر و شیر تهیه می‌شود. این دسر به شکل مثلثی یا مربعی برش داده می‌شود و معمولاً با چای یا قهوه سرو می‌شود.

کاتمر یکی دیگر از دسر‌های خوشمزه است که بومی شهر غازی عینتاب ترکیه است. این یک دسر خمیر فیلو ترد است که حاوی پسته و خامه زده شده در آن است. مردم محلی شهر غازی عینتاب روز را با این دسر شروع می‌کنند. آن‌ها ترجیح می‌دهند آن را در وعده صبحانه بخورند، زیرا مغز پسته باعث افزایش سطح انرژی و کاهش خستگی صبحگاهی می‌شود. چند مغازه کوچک در شهر غازی عینتاب وجود دارد که کاتمر را فقط برای صبحانه سرو می‌کنند.

سنت کاتمر:

این دسر یکی از انواع دسر‌های قدیمی غذا‌های ترکی است. بیش از ۵۰۰ سال است که در فرهنگ ما وجود دارد. این دسر لذیذ به نام دامات کاتمری، در زبان انگلیسی، داماد کاتمر نیز شناخته می‌شود.

ما آن را دامت کاتمری می‌نامیم، زیرا پدر داماد در اولین صبح عروسی برای تازه عروس‌ها و خانه پدر عروس دسر کاتمر می‌فرستد تا نشان دهد که آرزوی ازدواج شیرینی را به عنوان دسر کاتمر برای تازه داماد‌ها دارد.

من معتقدم سنت‌های فرهنگی برای هر کشوری بسیار مهم و معنادار هستند. سنت‌ها مردم را متحد می‌کند و خدا را شکر در کشورمان سنت‌های پرمعنای زیادی داریم.

چگونه دسر کاتمر درست کنیم؟

بسیاری از خوانندگان من از خارج از ترکیه هستند و من می‌دانم که تهیه برخی مواد اولیه در هر کشور چقدر دشوار است؛ و وقتی صحبت از شیرینی به میان می‌آید، اکثر دستور پخت‌ها با لایه‌های بسیار نازک ورقه‌های خمیر در ترکیه تهیه می‌شوند. دسر کاتمر نیز با این لایه‌های بسیار نازک ورقه‌های خمیر درست می‌شود. اگر می‌خواهید در دسر‌های غذا‌های ترکی تسلط داشته باشید، باید طرز تهیه این لایه‌های نازک ورقه‌های خمیر را یاد بگیرید. تا آن زمان بهترین گزینه ما استفاده از ورقه‌های خمیر فیلو (فیلو) برای تهیه دسر کاتمر است و استفاده از پودر پسته را فراموش نکنید. پسته آسیاب شده عنصر اصلی این دسر است.

طرز تهیه کاتمر:

طرز تهیه کاتمر، دسر خوشمزه و پرطرفدار ترکیه‌ای (بیتوته)


مواد لازم برای تهیه کاتمر:

خمیر فیلو (یوفکا، باقلوا) ۴ ورق
کره آب شده ۸ قاشق غذاخوری
کیماک (کرم لخته شده یا ماسکارپونه یا همان خامه لخته شده) ۱۰۰ گرم
مغز پسته خام ریز آسیاب شده ۱۰۰ گرم
شکر ۴ قاشق غذاخوری

طرز تهیه کاتمر:

ورق‌های فیلو را روی سطحی صاف و خشک قرار بدهید. بهتر است یکی یکی هر کدام را آماده کنید که خشک نشوند. روی ورق‌های فیلو را کره‌ی ذوب شده بمالید. سپس لایه‌ای نازک از خامه‌ی زده شده را به صورت یکنواخت (مربعی در وسط آن، لازم نیست کناره‌های خمیر را خامه بزنید)، روی آن بمالید و یک قاشق پودر پسته و یک قاشق شکر به صورت پخش روی آن بپاشید. چهار گوشه ورقه‌های فیلو را داخل تا بزنید و به شکل پاکت در آورید. سطح تا شده را دوباره با کره ذوب شده بمالید.

۱ قاشق غذاخوری کره را در تابه نچسب بریزید و آن را روی حرارت متوسط ​​قرار بدهید. پس از ذوب کره، خمیری را که به صورت پاکت آماده شده بود را داخل تابه قرار بدهید و دو طرف آن را به طور یکنواخت سرخ کنید.

بعد از اینکه دو طرف آن طلایی روشن شد، آن را از تابه خارج کرده و در ظرف سرو قرار دهید.

آن را به ۴ تکه برش دهید، روی آن پودر پسته بپاشید و داغ سرو کنید.

طرز تهیه کاتمر، دسر خوشمزه و پرطرفدار ترکیه‌ای (بیتوته)


نکاتی برای تهیه کاتمر:

• می‌توانید از دو لایه خمیر برای تهیه یک عدد کاتمر استفاده کنید. به این صورت که روی یک لایه خمیر را به صورت کامل کره ذوب شده بمالید. سپس یک لایه خمیر روی آن قرار بدهید و خامه‌ی زده شده و شکر و پودر پسته روی آن بریزید. ادامه‌ی مراحل را مانند دستور بالا انجام بدهید.

• می‌توانید کاتمر را داخل فر با دمای ۱۸۰ درجه قرار بدهید تا طلایی شود.

• می‌توانید از سرشیر زده شده به جای خامه استفاده کنید. در ارومیه کاتمر را با سرشیر نیز درست می‌کنند.

• روی آن را می‌توانید با پودر پسته، گل محمدی و پودر شکر تزیین کنید.

• این دسر خوشمزه را در صبح و عصر در کنار چای یا قهوه میل کنید.

کاتمر پنیری چیست؟

کاتمر پنیری یکی از انواع نان‌های خوشمزه و خوش بافت است که با رسپی‌های متنوعی درست می‌شود. برای تهیه آن از پنیر پیتزا در وسط خمیر استفاده می‌شود. این دسر را به صورت گرم یا سرد می‌توان سرو کرد.

سخن نهایی:

کاتمر یک دسر خوشمزه و محبوب ترکیه‌ای است که از خمیر یوفکا و پنیر تهیه می‌شود. این دسر دارای بافتی ترد و لطیف و طعمی لذیذ و دلچسب است. کاتمر را می‌توان به عنوان یک میان وعده یا دسر سرو کرد. آن را می‌توانید به صورت گرم و یا سرد میل کنید.

منبع: بیتوته

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار