درمان علتی یا درمان علامتی؛ کدام یک بهتر است؟
کد خبر: ۲۹۲۶۵
تاریخ انتشار: 2016 February 28    -    ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۲
bato-adv
bato-adv
بیایید قبل از اینکه علایم هشدار دهنده بدن، که می‌تواند با توجه به آن موجب تضمین سلامتی ما در دراز مدت و جلوگیری از تکرار مشکل شود، با مصرف دارو خفه کنیم، به پزشک معالج خود کمک کنیم تا علت مشکل را بیابیم.
درمان علتی یا درمان علامتی؛ کدام یک بهتر است؟ سنش نسبت به علت مراجعه‌اش کم بود؛ قادر نبود کمر خود را صاف نگه دارد. دولا دولا وارد شد و با احتیاط روی صندلی نشست.  علت مراجعه مشخص بود. پرسیدم: با خودت چه کار کرده‌ای؟

پاسخ داد خودم هم نمی‌دانم. یک باره اتفاق افتاد.

منطقی‌ترین کار در دنیای پزشکی این است؛ تا جایی که ممکن است باید علت بروز مشکل برای بدن را با کمک بیمار پیدا کرد تا با اصلاح رفتار با بدن، اجازه تکرار آن در آینده را نداد.

در حالی که اگر تنها و تنها به تسکین درد فکر کنیم، نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه با تسکین درد به تنهایی، شخص را از تنها علامت و هشدار، پیشگیری بی‌خبر می‌کنیم و او همچنان به رفتار اشتباه خود با بدن ادامه می‌دهد و در آینده می‌تواند به مشکل جدی بدل شود که حتی دارو هم نتواند کمکی بکند.

با پیروی از این اصل برای پی بردن به علت کمر درد، سوالات زیادی پرسیدم اما به جواب مورد نظر نرسیدم. کم کم داشتم از پی بردن به علت آن نا‌امید می‌شدم که گفتم، سوار موتورسیکلت هم می‌شوی؟

پاسخ داد: بله، شغلم پیک موتوری است.

برایم مایه تعجب بود که چرا در سؤالاتم از شغل او نپرسیده بودم، چون شغل شخص، یکی از تاثیرگذار‌ترین فاکتورهای بروز مشکل برای بدن است.

در ادامه پرسیدم: آیا کمک‌های موتوری که استفاده می‌کنی مشکلی ندارد؟
با اینکه دست بر کمر داشت با این سؤال خم شد و مچ دست مرا گرفت و گفت: مگر می‌تواند خراب بودن کمک موتور با کمردرد من ارتباط داشته باشد؟ موتوری که هم اکنون از آن استفاده می‌کنم به حدی اسقاط و قراضه است که مجبور شده‌ام موتور نو بخرم، ولی چون تا سال جدید دو ماه بیشتر نمانده، فعلا «از موتور خراب که ارزش تعمیر کردن ندارد استفاده می‌کنم. تا در آغاز سال نو همراه با کفش و لباس نو، موتور نو را سوار شوم و این موتور کهنه را دور بیندازم.

خودکار را برداشتم تا نسخه بنویسم، گفت: دکتر با دارو خوب خواهم شد؟ چون خیلی کار دارم و این روز‌ها سرم خیلی شلوغ است.
 
خودکار را زمین گذاشتم گفتم: بله نسخه می‌نویسم اما این نسخه در داروخانه پیدا نمی‌شود! با تعجب گفت: حتما داروی گیاهی است و باید از عطاری تهیه کنم؟
گفتم: خیر این نسخه را باید از فروشگاه لوازم یدکی موتور تهیه کنی.
 خودت اصلا» دارو لازم نداری! چون این درد با استراحت برطرف خواهد شد.

من دو جفت کمک خوب موتور سیکلت برای موتورت نسخه می‌کنم و تو در اولین فرصت ممکن باید آن را تهیه و روی موتور نصب کنی. آن گاه مشکل تو اساسی برطرف خواهد شد!
 
بیایید قبل از اینکه علایم هشدار دهنده بدن، که می‌تواند با توجه به آن موجب تضمین سلامتی ما در دراز مدت و جلوگیری از تکرار مشکل شود، با مصرف دارو خفه کنیم، به پزشک معالج خود کمک کنیم تا علت مشکل را بیابیم و با یافتن علت؛

 ١. درد در مدت خیلی کوتاهی برطرف شود.
 ٢. امکان تکرار آن و آسیب جدی به کلی از بین برود.


یادمان باشد بدون پی بردن به علت ایجاد درد، برطرف کردن درد نه تنها مشکلی حل نخواهد کرد بلکه با تسکین آن و تداوم فشار غلط به بدن، در آینده شاهد مشکلی خواهیم بود که شاید به راحتی با مصرف دارو هم برطرف نشود.

دکتر علیرضا داودی، مسئول مرکز بهداشت دانشگاه خوارزمی تهران
bato-adv
bato-adv
نام:
ایمیل:
* نظر:
bato-adv
bato-adv
آخرین اخبار
bato-adv