مغز افراد چاق و لاغر به طرز متفاوتی به مواد خوراکی واکنش نشان می‌دهد
کد خبر: ۲۸۳۳۷۵
تاریخ انتشار: 2023 June 24    -    ۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۰
رژیم‌های معجزه‌آسای کاهش وزن و داستان‌های موفقیت دارو‌های خاصی مانند اوزمپیک و مونجارو، اینترنت را گرفته‌اند. با این حال، همچنان تعداد افراد دارای اضافه وزن قابل ملاحظه است. اکنون، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مشکل قدرت اراده برای کاهش وزن و حفظ آن نیست: کارشناسان می‌گویند نحوه واکنش مغز شما به غذا ممکن است تفاوت زیادی ایجاد کند.

مطالعه جدید نشان می‌دهد مغز افراد چاق و لاغر به طرز متفاوتی به مواد خوراکی واکنش نشان می‌دهد(یک پزشک)

مطالعه جدید نشان می‌دهد مغز افراد چاق و لاغر به طرز متفاوتی به مواد خوراکی واکنش نشان می‌دهد(یک پزشک)«تابناک با تو» - رژیم‌های معجزه‌آسای کاهش وزن و داستان‌های موفقیت دارو‌های خاصی مانند اوزمپیک و مونجارو، اینترنت را گرفته‌اند. با این حال، همچنان تعداد افراد دارای اضافه وزن قابل ملاحظه است.

اکنون، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مشکل قدرت اراده برای کاهش وزن و حفظ آن نیست: کارشناسان می‌گویند نحوه واکنش مغز شما به غذا ممکن است تفاوت زیادی ایجاد کند.

مطالعه اخیر منتشر شده در Nature Metabolism نشان داد که مغز در افرادی که چاق هستند، حتی پس از کاهش وزن معنی دار، به مواد مغذی متفاوت پاسخ می‌دهد.

محققان ۶۰ شرکت‌کننده بالای ۴۰ سال را مورد مطالعه قرار دادند. نیمی از آن‌ها تشخیص چاقی داشتند و نیمی دیگر تشخیص ندادند.

برای درک چگونگی واکنش مغز به غذا در این دو گروه، محلول‌های مختلف حاوی گلوکز، لیپید‌ها یا آب به تنهایی مستقیماً در روز‌های جداگانه به معده شرکت‌کنندگان تزریق شد. سپس پاسخ‌های مغز با اسکن‌های MRI عملکردی به مدت حدود ۳۰ دقیقه پس از تزریق اندازه‌گیری شد و محققان همچنین سطوح هورمونی در خون را اندازه‌گیری کردند و نمرات گرسنگی شرکت‌کنندگان را گزارش کردند.

مطالعه جدید نشان می‌دهد مغز افراد چاق و لاغر به طرز متفاوتی به مواد خوراکی واکنش نشان می‌دهد(یک پزشک)

نتایج نشان دادند که در گروهی از شرکت‌کنندگان بدون چاقی در پاسخ به مواد مغذی، مراکز پاداش در مغز را فعال شد. برعکس، همین نواحی مغز در اسکن شرکت‌کنندگان مبتلا به چاقی فعال نشدند.

این یافته پس از تکرار اسکن سه ماه بعد در شرکت‌کنندگان مبتلا به چاقی که ۱۰ درصد کاهش وزن با رژیم غذایی را تجربه کردند، تغییری نکرد.

کارشناسان می‌گویند این فعال نشدن مرکز لذت و پاداش مغز می‌تواند منجر به پرخوری شود و تغییر عادات غذایی را که می‌تواند به افزایش وزن کمک کند، دشوار کند.

این مطالعه واقعاً، واقعاً ثابت می‌کند که دلایل بیولوژیکی و مغزی اضافه وزن وجود دارد.

البته این مطالعه این فقط در تعداد نسبتاً کمی از بزرگسالان بالای ۴۰ سال انجام شد، بنابراین ممکن است قابل تعمیم به جمعیت‌های جوان‌تر نباشد و در این مطالعه از یک لوله تغذیه برای دادن مواد مغذی استفاده شد که تقلیدی از نحوه واقعی غذا خوردن و انتخاب غذای بیشتر مردم نیست. بنابراین این مطالعه باید تکمیل شود.

در ضمن دقت کنید که این مطالعه نمی‌گوید که افراد چاق نمی‌توانند وزن کم کنند، فقط کارشان دشوارتر است.

امید است که مطالعاتی مانند این، به درمان‌های هدفمندتری برای افرادی که اضافه وزن دارند یا چاقی دارند کمک کند و به شواهدی بیفزاید که نشان می‌دهد چرا دارو‌هایی که برای کاهش وزن استفاده می‌شوند، مانند Wegovy، برای برخی افراد بسیار خوب عمل می‌کنند.

منبع: یک پزشک

برچسب ها: لاغری ، چاقی ، خوراکی ، معجزه
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار