با عینک‌های VR مزه‌ها را بچشید
کد خبر: ۲۷۲۳۰۰
تاریخ انتشار: 2023 February 26    -    ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۴
نمونه اولیه این افزودنی الکتریکی در حال حاضر ۱۵ میلی متر ضخامت و ۱۰۷ گرم وزن دارد. محققان اکنون در تلاش هستند تا این فناوری را سبک‌تر کنند تا کاربر بتواند آن را راحت‌تر در هدست‌های واقعیت مجازی که معمولاً بیش از ۵۰۰ گرم وزن دارند، ادغام کنند.

با عینک‌های VR مزه‌ها را بچشید

با عینک‌های VR مزه‌ها را بچشیداختصاصی تابناک باتو ــ آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که خزیدن عنکبوت‌ها در دهان شما چگونه است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که این کار اخیراً با استفاده از فناوری واقعیت مجازی (VR) می‌تواند به طرز وحشتناکی برای شما به واقعیت به پیوندد.

محققان در ایالات متحده یک هدست واقعیت مجازی را به فناوری جدیدی که به اصطلاح فناوری لمسی است مجهز کرده اند که می‌تواند احساسات واقعی را در دهان کاربر ایجاد کند. از این رو، در حین بازی با عینک‌های واقعیت مجازی، در حالی که مشغول کشتن عنکبوت‌های مهاجم هستید می‌توانید حرکت آن‌ها را به طور واقعی بر روی صورت و لب‌های خود احساس کنید.

محققان گروه "رابط‌های آینده" دانشگاه کارنگی ملون می‌گویند که پس از نوک انگشتان دست، دهان یکی از مهم‌ترین قسمت‌های بدن با حساسیت لمسی بالا است و لمس در VR باید فراتر از کنترل کننده‌های دستی گسترش یابد. بنابراین، آن‌ها یک هدست واقعیت مجازی را با یک آرایه نازک، فشرده و تشکیل دهنده پرتو از مبدل‌های اولتراسونیک توسعه بخشیدند که انرژی صوتی موجود در هوا را روی لب‌ها و دهان متمرکز می‌کند.

با عینک‌های VR مزه‌ها را بچشید

ساخت یک VR همه جانبه

آنچه کاربران در حین کار با این عینک واقعیت مجازی احساس می‌کنند بیشتر شامل ضربه‌ها و لرزش‌های روی لب‌ها، دندان‌ها و زبانشان است. این حس می‌تواند چیزی شبیه به برخورد قطرات باران به صورت یا گلی که هنگام برخورد با یک گودال روی صورت شما پاشیده می‌شود و حتی موجودات خزنده را شبیه سازی کند.

شرکت‌ها در تلاش اند تا با تکمیل هدست‌ها با دستکش‌های لمسی، لباس‌ها و افزودنی‌هایی که حواس دیگر آن‌ها را تحریک می‌کند، با یکدیگر رقابت بزرگی داشته باشند تا VR را برای کاربران واقعی‌تر و جذاب‌تر کنند.

در نمایشگاه CES در وگاس امسال، یورونیوز نکست یک نمایشگر مجهز به فناوری بویایی را آزمایش کرد که به کاربران اجازه می‌دهد رایحه‌های مختلف از گل رز تازه چیده شده تا مارشمالو برشته شده و بوی خاک یک مسیر جنگلی را با VR تجربه کنند.

فناوری لمسی اولتراسونیک در هوا یک فناوری جدید نیست، اما محققان دانشگاه کارنگی ملون می‌گویند که آن‌ها اولین کسانی هستند که این فناوری را در یک هدست برای استفاده بر روی صورت با عینک‌های VR ادغام کردند.
در یک نسخه‌ی نمایشی یک بازی که در یک سناریوی جنگل خالی از سکنه تنظیم شده است، بازیکن را در حالی نشان میدهد که عنکبوت‌های مجازی روی دهان او در حال خزیدن هستند.

در این بازی، بازیکن باید از میان تار‌های عنکبوت عبور کند تا به یک فضای خالی کوچک برسد. هنگامی که بازیکن با یک عنکبوت روبرو می‌شود و با یک تفنگ به آن شلیک می‌شود، بازیکن منفجر می‌شود و این کار شکست بازیکن را در بازی اعلام می‌کند که تا حدودی افراد را وحشت زده می‌کند.

با عینک‌های VR مزه‌ها را بچشید

شبیه‌سازی‌های دنیای واقعی بیشتر به کاربران این امکان را می‌دهد تا احساساتی مانند نوشیدن یک جرعه آب، کشیدن یک سیگار یا حتی مسواک زدن را حس کنند.

اکثر شرکت‌کنندگان در این تحقیق گزارش دادند که ترکیب این احساسات باعث می‌شود تجربه واقعیت مجازی آن‌ها را در داستان بازی‌ها غرق کند و احساس مشارکت بیشتری در بازی داشته باشند.

نمونه اولیه این افزودنی الکتریکی در حال حاضر ۱۵ میلی متر ضخامت و ۱۰۷ گرم وزن دارد. محققان اکنون در تلاش هستند تا این فناوری را سبک‌تر کنند تا کاربر بتواند آن را راحت‌تر در هدست‌های واقعیت مجازی که معمولاً بیش از ۵۰۰ گرم وزن دارند، ادغام کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار