واقعیت این عکس چه بود؟!
کد خبر: ۲۵۹۲۲۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: 2022 October 12    -    ۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۱
او تصاویری از مادران مضطرب گرفت که توسط افسران پلیس هنگام تلاش برای ورود به پلازا د مایو در بوئنوس آیرس در حال کتک خ.ردن و کشیده شدن بودند، گرفت. وقتی با نگاتیو‌ها به دفتر برگشت، مدیر تلم به او گفت: «این مطلب نباید منتشر شود. به نفع خودت است، ولش کن.»

واقعیت این عکس چه بود؟!

واقعیت این عکس چه بود؟!تابناک باتو ــ عکسی از یک افسر پلیس که مادری پریشان را در آغوش گرفته بود، توسط یک دیکتاتوری نظامی دستکاری شد تا تصویر خود را سفید کند.

عکس‌هایی که در یک لحظه خاص از زمان گرفته می‌شوند می‌توانند داستان گمراه‌کننده‌ای را بیان کنند و حقیقت آنچه را که در واقع در حال وقوع است تحریف کنند و این همان چیزی است که در اعتراضی در آرژانتین در ۵ اکتبر ۱۹۸۲ اتفاق افتاد.

در طول دوره حکومت نظامی در آرژانتین (۱۹۷۶ تا ۱۹۸۳)، جوخه‌های مرگ جناح راست، هرکسی را که گمان می‌رفت با سوسیالیسم مرتبط باشد، شکار می‌کردند. در واکنش به ناپدید شدن‌ها، گروه اعتراضی مادران پلازا د مایو تشکیل شد و خواستار حقیقت‌یابی در مورد فرزندان خود شدند.

در یک تظاهرات، عکسی از کمیسر پلیس کارلوس انریکه گالونه را می‌بینیم که او را در حال دلداری سوزا د لگویا نشان می‌داد.

اما واقعیت چه بود؟!

لگویا به سینه گالونه مشت می‌زد زیرا او مانع از ورود گروه به پلازا می‌شد و برای جلوگیری از حمله او، سر او را برای لحظه‌ای بسیار کوتاه نگه داشت که عکاس همین صحنه را ثبت کرد.

سپس این عکس در سرتاسر جهان پخش شد با این شرح: «یک افسر پلیس، مسئول سرکوب مادران – که سال‌ها است در مورد عزیزان ناپدید شده‌شان پاسخ می‌خواهند – به یکی از ۱۰۰۰۰ نفری که در راهپیمایی برای زندگی شرکت کردند، دلداری می‌دهد.”

حکومت نظامی آرژانتین از یک روایت غلط استفاده کرد تا مقامات را مهربان جلوه دهد. با این حال حقیقت در دوربین عکاس دیگری شکار شد.

یک عکاس خورخه سانچز در تجمع مادران پلازا د مایو حضور داشت و دوربین او آنچه را که واقعاً بین دیگری آسیب دیده و کمیسر پلیس اتفاق افتاد را ثبت کرد.

به گزارش ال پایس، سانچز برای تلام، یک خبرگزاری ملی آرژانتین که تحت کنترل دیکتاتوری بود، کار می‌کرد و می‌گوید که “دروغی سراسر جهان را فرا گرفت.”

او تصاویری از مادران مضطرب گرفت که توسط افسران پلیس هنگام تلاش برای ورود به پلازا د مایو در بوئنوس آیرس در حال کتک خ.ردن و کشیده شدن بودند، گرفت. وقتی با نگاتیو‌ها به دفتر برگشت، مدیر تلم به او گفت: «این مطلب نباید منتشر شود. به نفع خودت است، ولش کن. »

در عوض، تلام تصویری را منتشر کرد که توسط عکاس خبرگزاری دیگری گرفته شده است که “آغوش” را با این عنوان نشان می‌دهد: “تظاهرات بدون حادثه برگزار می‌شود” و این ادعای نادرست را مطرح می‌کند که هیچ ناآرامی و بازداشتی وجود نداشته است.

واقعیت این عکس چه بود؟!

این عکس احساس‌برانگیز در رسانه‌های سراسر جهان منتشر شد و سال بعد برنده جایزه پادشاه اسپانیا شد. در سال ۲۰۰۸، کمیسر گالونه حتی از عکسی که برنده جایزه شده بود برای حمایت از پرونده دفاعی خود زمانی که به خاطر قتل عام فاطمه محاکمه شد، استفاده کرد. با این حال، گالونه به دلیل اعدام غیرقانونی ۳۰ بازداشتی توسط پلیس بوئنوس آریس به حبس ابد محکوم شد.

عکاسی به نام Marcelo Ranea این عکس گمراه‌کننده را گرفت و تصدیق کرد که تصویر او واقعیت را تحریف کرده است.

«در کسری از ثانیه بود که سوزانا د لگویا و کمیسر گالونه با هم روبرو شدند. او با مشت به سینه او می‌زند و برای جلوگیری از «هیستری» او، مرد او را حداکثر برای نیم ثانیه در جای خود نگه داشت. این یک تعامل بسیار کوتاه بود. » او قبل از مرگش در سال ۲۰۲۱ این واقعیت را گرفت.

خبرگزاری تلام هنوز وجود دارد و اخیراً فیلم اصلی سانچز را در پاکت نامه‌ای در حین بررسی آرشیو خود کشف کرده است.

گارلی توضیح می‌دهد که برای نجات عکس‌ها از نابودی، شخصی آن‌ها را در تاریخ دیگری ثبت کرده است. این عمل در نهایت عکس‌ها را نجات داد، اما ۴۰ سال طول کشید تا آن‌ها عمومی شوند.

منبع: یک پزشک

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
0
44
تابناک حداقل ی زحمت می کشیدید و عکس دیگر را که عکاس دیگر گرفته را با یک جستجوی ساده پیدا کرده و در متن خبرقرار می دادید.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
10
73
اینجا هم با قطع اینترنت تنبیه عمومی را سر لوحه خود قرار دادن
شاید فردا آب و برق را هم قطع کنن
امیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
4
0
چه داستان اشنایی،
یگان ویژه در حال غذا خوردن با کودکان کار
یگان ویزه در حال شوخی با زن عابر
یگان ویژه در حال کمک به یک نوجوان برای عبور از پل صراط
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار