با آسانسور باید بالا رفت یا پایین آمد؟
کد خبر: ۲۴۷۸۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2016 January 17    -    ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۴
bato-adv
bato-adv
کدام روش بهتر است؟
اگر بنا باشد بین بالا رفتن از پله‌ها یا پایین آمدن از آن، تنها در یکی از این دو مورد اجازه داشته باشید از آسانسور یا پله برقی استفاده کنید، کدام یک را ترجیح می‌دهید؟
استفاده از آسانسور برای بالا رفتن یا پایین آمدن؟ به گزارش «تابناک باتو» اگر بنا باشد بین بالا رفتن از پله‌ها یا پایین آمدن از آن، تنها در یکی از این دو مورد اجازه داشته باشید از آسانسور یا پله برقی استفاده کنید، کدام یک را ترجیح می‌دهید؟

ـ بالا رفتن یا پایین آمدن؟

بله درست حدس زدید. برای جلوگیری از آسیب به بدن، باید برای پایین رفتن از آسانسور یا پله برقی استفاده کرد، زیرا پایین آمدن از پله، حرکتی غیر فعال (Passive) محسوب می‌شود و بالا رفتن از پله‌ها، حرکتی فعال (Active) به شمار می‌‌ آید.

حرکت غیر فعال برای بدن به ویژه مفاصل ضرر دارد؛ اما حرکت فعال به مفاصل که ضرری نمی‌زند هیچ، بلکه برای بدن بویژه عضلات مفید است.

بنابراین تا آنجا که ممکن است برای بالا رفتن، از آسانسور و پله برقی استفاده نکنید و هر چه سریع‌تر از پله‌ها بالا بروید برای بدن و تقویت عصلات بهتر است.

استفاده از آسانسور برای بالا رفتن یا پایین آمدن؟

اما برای پایین آمدن تا آنجا که ممکن است از آسانسور یا پله برقی استفاده کنید و اگر این دو نبود و به ناچار برای پایین آمدن مجبور به استفاده از پله شدید، باید بسیار آرام پله‌ها را پایین بیایید. هرچه سریع‌تر پله‌ها را به طرف پایین طی کنید، در درجه اول زانو‌ها و بعد مهره‌های کمر در معرض خطر هستند.

پایین آمدن شبیه افتادن وزنه‌ای هم وزن بدن شماست، که نه تنها احتیاج به انرژی ندارد بلکه نیروی جاذبه هم با سرعت ٩/٨ متر بر مجذور ثانیه شما را به طرف پایین می‌کشد. در این حالت مفصل زانو بیشترین آسیب را می بیند، حال آنکه بالا رفتن حرکتی بر خلاف نیروی جاذبه بوده و درست به مانند این است که وزنه‌ای هم وزن خودتان بالا می‌کشید.

در صورت رعایت نکات فوق مطمئن باشید بیشترین کمک را به حفظ مفاصل خود، از جمله زانو‌ها ـ به صورت جدی ـ کرده‌اید.

دکتر علیرضا داودی، مسئول مرکز بهداشت دانشگاه خوارزمی تهران
bato-adv
bato-adv
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
جواد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
0
1
عالى بود، لطفا مطالب بيشترى از ايشان در سايت قرار دهيد، متشكرم
نام:
ایمیل:
* نظر:
bato-adv
bato-adv
آخرین اخبار
bato-adv