چه کسانی باید جراحی اسلیو معده انجام دهند؟
کد خبر: ۲۳۵۵۹۲
تاریخ انتشار: 2022 February 03    -    ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
آیا تابحال به غذا‌هایی که می‌خورید دقت کرده‌اید؟ معمولاً غذا‌های ما انبوهی از چربی و کربوهیدرات و … هستند و هنگام مصرفشان حجم عظیمی از انرژی را به‌دست می‌آوریم و اگر نتوانیم این انرژی‌ها را مصرف کرده یا بسوزانیم، با چربی‌های انباشته شده‌ای که سوختنشان بسیار سخت است روبرو خواهیم شد و همین چربی‌های اضافی ...

عمل اسلیو معده چیست؟

عمل اسلیو معده چیست؟اختصاصی «تابناک با تو» - آیا تابحال به غذا‌هایی که می‌خورید دقت کرده‌اید؟ معمولاً غذا‌های ما انبوهی از چربی و کربوهیدرات و … هستند و هنگام مصرفشان حجم عظیمی از انرژی را به‌دست می‌آوریم و اگر نتوانیم این انرژی‌ها را مصرف کرده یا بسوزانیم، با چربی‌های انباشته شده‌ای که سوختنشان بسیار سخت است روبرو خواهیم شد و همین چربی‌های اضافی در ظاهرمان پدیدار شده و موجب چاقی‌های افراطی و بیماری زا می‌شوند.

خوشبختانه با پیشرفت علم پزشکی، جراحی‌های چاقی اختراع شده‌اند که موجب می‌شود به سرعت از شر چربی‌های انباشته شده بدن خلاص شویم؛ یکی از شایع‌ترین و محبوب‌ترین روش‌های جراحی چاقی اسلیو معده است که شما در این مقاله بیشتر با آن آشنا خواهید شد.

تاریخچه اسلیو معده

در ابتدا عمل اسلیو معده بخش محدودسازنده جراحی انحراف بایلیپانکراسی دئودنال سوئیچ بود.

پس از آن، اسلیو معده بعنوان جراحی مرحله اول عمل دئودنال سوئیچ برای بیماران خیلی چاقی شد که قصد داشتند ریسک عمل دئودنال را کمتر کنند.

بررسی‌ها نشان داد که یک سری از بیماران در پی عمل اسلیو معده به مقدار کافی وزن کم کردند پس مرحله دوم عمل دئودنال سوئیچ بر روی آن‌ها انجام نگرفت.

این نتیجه‌ها سبب شد تا جراحان لاغری، عمل اسلیو معده را به منزلۀ یک روش جداگانه و مستقل برای لاغری، تلقی کنند.

خوب است بدانید که نخستین عمل اسلیو معده لاپاروسکوپیک در سال ۲۰۰۰ انجام گرفت و از همان سال به بعد میزان افرادی که این عمل را برای لاغری انتخاب می‌کنند به مرور زیادتر می‌شود.

عمل اسلیو معده چیست؟

وزن مناسب برای عمل اسلیو معده

آمادگی برای عمل اسلیو معده نیازمند رعایت شرایط خاص است. چنانچه فردی کاندید برای عمل اسلیو معده باشد، ابتدا باید با یک مشاور در این زمینه صحبت کند. پزشک مشاور شرایط فیزیکی فرد را بررسی می‌کند و به او می‌گوید آیا می‌تواند برای این عمل اقدام کند؟! سپس درباره‌ی ویژگی‌های عمل اسلیو معده همچون شرایط عمل اسلیو معده، قبل یا پس از آن، به شما توضیح می‌دهد. برخی از افراد نیازمند رسیدن به وزن مناسب برای عمل اسلیو معده هستند که پزشک آن‌ها را برای رژیم غذایی قبل از عمل راهنمایی می‌کند.

عمل اسلیو معده یک جراحی لاغری بدون بازگشت است. در این عمل جراح ۱۵درصد از معده فرد را برمی‌دارد و درنتیجه حجم معده کاهش می‌یابد، که این موضوع سبب می‌شود فرد در طی مدت کوتاهی پس از عمل جراحی تا به‌طور میانگین حدود ۶۰ درصد از وزن خود را از دست بدهد. اما آیا این وزن غیرقابل‌برگشت است؟! در ادامه به این سؤال پاسخ می‌دهیم.

چه کسانی باید جراحی اسلیو معده انجام دهند؟

هر فرد چاقی لزوماً نیاز به جراحی ندارد و ابداً باید روش‌هایی مثل ورزش و تغییر عادات غذایی مانند کاهش مصرف غذا‌های ناسالم را امتحان کند و در صورت موفق نشدن به عمل جراحی روی بیاورد.

برای انجام عمل جراحی اسلیو نیز بیمار ابتدا باید به پزشک مراجعه کند و از او مشاوره بگیرد و پزشک متناسب با سوابق پزشکی بیمار، شاخص توده بدنی و پس از انجام آزمایش‌های متعدد روش جراحی را پیشنهاد می‌دهد.

خوب است بدانید که بعد از جراحی لاغری اسلیو نیز باید حتماً با یک پزشک تغذیه در ارتباط باشید تا بعد از عمل برنامه غذایی‌تان به گونه‌ای تنظیم شود که مجدداً موجب چاقی نشود، زیرا افرادی که جراحی چاقی انجام می‌دهند.

در چند سال اول باید حتماً از مکمل‌های غذایی استفاده کنند تا بدنشان دچار افت شدید نشود و عوارض کمتری را تجربه کنند.

معمولاً افرادی که توده بدنی آن‌ها بالای ۴۰ است یعنی دچار چاقی مفرط هستند در اولویت عمل اسلیو معده قرار می‌گیرند.

هم چنین کسانی که دچار بیماری‌های مختلفی مثل دیابت، کبد چرب، کلسترول بالا، آپنه خواب و تمام بیماری‌های ناشی از چاقی هستند و نمی‌توانند فعالیت‌های ورزشی انجام دهند و حتی در فعالیت روزانه خود نیز دچار مشکل‌اند نیز کاندیدای مناسب برای انجام جراحی اسلیو معده هستند، زیرا این عمل به کاهش وزن سریع آن‌ها کمک بسزایی می‌نماید.

بهترین سن برای عمل جراحی اسلیو معده بین ۱۸ تا ۵۰سال است. در نظر داشته باشید که حال روحی و جسمی بیمار در روند عمل و بهبود بیمار تأثیر گذار است.


نحوه انجام جراحی اسلیو معده

عمل اسلیو معده چیست؟

۱) شکاف‌هایی کوچک به منظور ورود دستگاه لاپاراسکوپ و سایر ابذار‌های جراحی در دیواره شکمی ایجاد می‌کنند.

۲) معده بررسی شده و عروق خونی به سوی بخش کناری معده جدا می‌گردند.

۳) لوله‌ای تراشه‌ای به درون معده وارده شده و به عنوان سایز برای معده جدید به کار می‌رود.

۴) استاپلر یا منگنه جراحی به منظور قسمت کردن معده به دو بخش به کار می‌رود.

۵) در نهایت معده به صورت کامل به دو بخش تقسیم می‌شود.

۶) معده جدید که شکلی شبیه به موز دارد در حال حاضر نزدیک به ۲۰-۲۵ درصد حجم معده اولیه را دارا می‌باشد.

فیلم عمل جراحی اسلیو معده

روند کاهش وزن بعد از عمل اسلیو معده چگونه است؟

به طور میانگین افراد بین ۶۰ تا ۷۰ درصد اضافه وزن خود را از دست می‌دهند.
– دو هفته نخست: ۵ تا ۱۰ کیلو، عمده بیماران روزانه نزدیک به ۰. ۵ کیلو وزن کم می‌کنند.
– سه ماهه نخست: ۳۵-۴۵ درصد اضافه وزن از دست می‌رود.
– شش ماهه نخست: ۵۰-۶۰ درصد اضافه وزن کم می‌شود.
– سال نخست: ۶۰-۷۰ درصد وزن اضافه بدن از بین می‌رود.
اکثر افراد ۱۲-۲۴ ماه پس از عمل به پایین‌ترین وزنشان دست پیدا می‌کنند و خوب است بدانید که نتیجه بخش بودن عمل اسلیو معده نزدیک به ۸۰-۹۰ درصد است.

مراحل و رژیم غذایی پس از عمل اسلیو معده

سختی این عمل تنها مربوط به هزینه عمل اسلیو معده نیست بلکه تحمل شرایط پس از عمل و همچنین انجام صحیح دستو‌های رژیم غذایی پس از عمل اسلیو معده نیست بسیار دشوار است.

نخستین فاز در عمل جراحی اسلیو معده از عمل تا یک هفته پس‌ازآن است. در این مدت فرد تنها می‌تواند از مایعات شفاف و بدون قند تغذیه کند و خود فرد نیز اشتهایی به غذا ندارد که به دلیل کاهش میزان هورمون گرسنگی در بدن وی است. نوشیدنی‌هایی که در این زمان مصرف می‌شوند به کاهش علائمی همچون تهوع و استفراغ کمک می‌کند. مایعات شفاف مجاز در این دوره شامل ژله، عصاره استخوان، چای یا قهوه بدون کافئین و پاپسیکل‌های بدون قند هستند. افراد باید از مصرف نوشیدنی‌های دارای کافئین، نوشیدنی‌های گازدار مثل نوشابه و هم‌چنین نوشیدنی‌های قندی پرهیز کنند.

عمل اسلیو معده چیست؟

مصرف پروتئین پس از عمل اسلیو معده

در هفته دوم پس از عمل جراحی فرد باید رژیم مایعات خود را حفظ کند تا بدن او هیدراته باقی بماند. همچنین باید از مایعات سرشار از پروتئین استفاده کند. می‌تواند این پودر‌های پروتئینی را به‌صورت ۲۰ گرم پروتئین در هرروز مصرف نماید. در این فاز نمی‌تواند از غذا‌های قندی، غذا‌های سرشار از چربی و غذا‌های سنگین مثل سوپ سبزیجات استفاده کند. اما آبمیوه رقیق‌شده، نودل‌های بسیار نرم، سوپ‌های رقیق‌شده ماست بدون قند و بدون چربی مجاز هستند.

در هفته سوم می‌تواند از غذا‌های ضخیم‌تر و پوره شده استفاده کند و باید روزی ۶۰ تا ۸۰ گرم پروتئین دریافت نماید. غذا‌هایی همچون ماست یونانی، سیب‌زمینی شیرین پوره شده، مرغ و تن ماهی کنسرو شده یا پوره شده، تخم‌مرغ هم زده، ماهی سفید پور شده و غذای کودک در این مدت مجاز هستند. در مرحله بعد افراد می‌توانند به سراغ غذا‌های نرم بروند و نباید ۶۰ تا ۸۰ گرم پروتئین و آب کافی در طی روز را فراموش کنند. غذا‌هایی همچون غذا‌های قندی، نان، پوست و دانه‌های میوه‌ها، سبزی‌های سفت و خام، غذا‌های چرب و برنج سفید غیرمجاز هستند؛ اما پنیر کم‌چرب، ماهی با گوشت نرم، سبزی‌های نرم شده و سوپ‌ها از بهترین وعده‌های غذایی در این مدت هستند؛

و در نهایت غذا‌های جامد

حدود یک ماه پس از جراحی افراد می‌توانند غذا‌های جامد مصرف کنند، اما نباید میزان ۶۰ تا ۸۰ گرم پروتئین و آب کافی را فراموش کنند. همچنین از ۳۰ دقیقه قبل از وعده غذایی نباید آب بنوشند. افراد در این دوره ممکن است به دلیل کاهش موادمعدنی و ویتامین‌ها در بدن خود، نیازمند مصرف مکمل‌های ویتامینی با صلاحدید پزشک باشند.

در این مدت فرد می‌تواند از پنیر خامه‌ای کم‌چرب، ماهی، گوشت کم‌چرب، سبزی‌ها و میزان محدودی میوه استفاده کنید. اما باید همچنان از مصرف نان و غلات سفید، غذا‌های سرخ‌شده، نوشابه، دسر و غذا‌های پرکالری و قندی و... دوری کند.

عمل اسلیو معده چیست؟

عوارض عمل اسلیو معده

عوارض عمل اسلیو معده به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ دسته اول عوارض سریع عمل اسلیو معده هستند که در مدت کوتاهی پس از عمل معده خود را بروز می‌دهند. مهم‌ترین عارضه سریع پس از عمل، شکست در عمل اسلیو معده است. در این حالت میزان برداشت از معده کم بوده نمی‌تواند مشکل اضافه‌وزن فرد را برطرف کند. همچنین استفراغ و وجود خون از عوارض رایج هفته اول پس از عمل هستند. ناراحتی معده بعد از عمل اسلیو معده برای افرادی که سوءهاضمه دارند، بیشتر خواهد شد.

دسته دوم عوارض عمل اسلیو معده عوارض بلندمدت و مزمن هستند که از تجربیات کسانی که عمل اسلیو معده انجام داده‌اند به‌دست‌آمده است. برای مثال، افراد ممکن است در اثر رژیم غذایی عمل اسلیو معده نتوانند با خوردن غذا آرام شوند و به همین دلیل به عوامل دیگری همچون الکل و اعتیاد روی آورند. از عوارض بلندمدت دیگر می‌توان به بازگشت وزن اشاره کرد که دلایل متعددی دارد، همچون عدم اجرای رژیم غذایی عمل اسلیو معده و یا انشعاب اسلیو معده که به معنای افزایش دوباره حجم معده است.

سوالات متداول درباره جراحی لاغری اسلیو معده

اسلیو معده بهتر است یا بای پس معده؟

– عمل اسلیو معده بواسطه سهولت تکنیکی و پایین‌تر بودن عوارض بلند مدت آن در سال‌های اخیر بیشتر از بای پس معده انجام می‌شود.

– زمان عمل اسلیو معده به طور میانگین بین ۴۰-۷۰ دقیقه است در حالی که بای پس معده بین ۲-۳ ساعت زمان می‌برد.

-در عمل اسلیو معده امکان اینکه کمبود ویتامین یا مادۀ غذایی پیش بیاید خیلی پایین‌تر است و علاوه بر آن بدجذبی در این عمل پیش نمی‌آید در حالی که یکی از عمده‌ترین مشکلات پس از بای پس معده، جذب نشدن ویتامین‌های مورد نیاز بدن است.

– عوارض بلند مدت پس از عمل بای پس معده مانند مسدود شدن روده، زخم معده حاشیه‌ای و فتق داخلی برای بیمارانی که اسلیو معده انجام می‌دهند معمولا به ندرت رخ می‌دهد.

عمل اسلیو معده چیست؟

چه کسانی نمی‌توانند اسلیو معده انجام دهند؟

بیمارانی که گرفتار تحرک بد مری esophageal dysmotility یا سختی بلعیدن، فلج معده gastroparesis یا ماندن ماده غذایی برای مدتی طولانی در معده و بیماری برگشت معده به مری GERD یا مری بارت هستند می‌بایست عمل بای پس معده انجام دهند. در بیمارانی که گرفتار برگشت خفیف یا mild reflux هستند، عمل اسلیو معده ممنوعیتی ندارد.


پزشکان چگونه باقی مانده معده را از شکافی کوچک خارج می‌کنند؟

بدلیل پرخوری، حجم معده به طرز چشمگیری زیاد می‌شود به طوری که پژوهش‌ها نشان داده‌اند که معده انسان بزرگ می‌تواند ۲-۴ لیتر غذا در خودش نگه دارد. در حین جراحی اسلیو لوله‌ای از دهان داخل معده می‌شود تا کل گاز‌ها و مایع‌های موجود را از معده خارج کند و حجم معده کاهش پیدا کند. در اکثر مواقع نیازی به بزرگ کردن شکاف نیست و معده بریده شده در نهایت از همان شکاف -۳ سانتی که برای ورود دستگاه لاپاراسکوپ جایگذاری شده، خارج می‌شود. شکاف‌های ک

چند روز بعد از عمل اسلیو معده باید در بیمارستان بمانیم؟

اکثر بیماران یک روز پس از جراحی از بیمارستان مرخص می‌شوند. حین ریکاوری و با نوشیدن مقدار فراوان آب به بیمار سعی می‌کنند بدن او را در حالت هیدراته نگه دارند تا علائم بعد از جراحی مانند تهوع و استفراغ را کاهش دهند. درد‌هایی که به دلیل شکاف‌ها نیز ایجاد شده‌اند با قرص‌های مسکن در منزل درمان خواهند شد و معمولا بیشتر بیماران تنها چند ساعت پس از عمل اسلیو می‌توانند راه بروند.


آیا عمل اسلیو معده سبب سوزش معده می شود؟

شاید علت اصلی این مشکل را در باقی ماندن طاق معده یا همان بالاترین بخش معده جستجو کرد که البته پزشکان متخصص تلاش می‌کنند که همه طاق معده را در طول عمل اسلیو از بدن خارج کنند اما در صورتی که این مشکل به هر دلیل رخ داد اغلب توسط دارو‌های ضد اسید و تغییر سبک زندگی قابل کنترل است.

 

عمل اسلیو معده، آری یا خیر؟!

همه انواع اعمال جراحی، عوارض و فواید خاص خود را دارند؛ به همین دلیل و با توجه به جدید بودن روش عمل اسلیو معده نمی‌توان آن را به‌صورت کامل رد کرد؛ همچنین نمی‌توان عوارض عمل اسلیو معده را نادیده گرفت؛ بنابراین باید از راهنمایی‌های یک پزشک باتجربه در این زمینه کمک بگیرید و چنانچه احتمال شکست در عمل اسلیو معده برای شما بالاست، نباید هزینه عمل اسلیو معده را متحمل شوید. از فواید عمل اسلیو معده می‌توان به کاهش بیماری‌هایی که براثر چاقی به وجود می‌آیند، اشاره کرد که این موضوع به موفقیت در این عمل بستگی دارد. چنانچه هنوز یک رژیم غذایی صحیح را تا آخر ادامه نداده‌اید، به شما پیشنهاد می‌کنیم برای دوری از تحمل عوارض عمل اسلیو معده، با یک مشاور تغذیه خبره مشورت کنید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار