چیزهایی که درباره خیلی جاها نمی‌دانیم
کد خبر: ۲۳۳۰۷۹
تاریخ انتشار: 2022 January 08    -    ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۵
آیا می‌دانید دیوار بزرگ چین با کمک برنج ساخته شده، برج ایفل در طول سال تغییر سایز می‌دهد و هامبورگ ۲۵۰۰پل دارد؟ هر چند الان وقت سیر و سیاحت نیست، اما شاید بد نباشد با نکات جذابی در باره شهرها و مقاصد گردشگری آشنا شوید. در تابستان‌های داغ پاریس، سازه فلزی برج ایفل منبسط می‌شود و ۱۵ سانتیمتر از زمستان بزرگتر است.

چیزهایی که در اره خیلی جاها نمی‌دانیمتابناک باتو ــ آیا می‌دانید دیوار بزرگ چین با کمک برنج ساخته شده، برج ایفل در طول سال تغییر سایز می‌دهد و هامبورگ ۲۵۰۰پل دارد؟ هر چند الان وقت سیر و سیاحت نیست، اما شاید بد نباشد با نکات جذابی در باره شهرها و مقاصد گردشگری آشنا شوید.

چیزهایی که در اره خیلی جاها نمی‌دانیم

ایفل تابستانی، ایفل زمستانی
برجی برای تمام فصول؟ خیر... در تابستان‌های داغ پاریس، سازه فلزی برج ایفل منبسط می‌شود و ۱۵ سانتیمتر از زمستان بزرگتر است. طبعا این قانون فیزیک در باره همه بناهای فلزی صادق است، اما کوچک و بزرگ شدن ادواری نماد ۱۳۱ ساله فرانسه، جذابیت بیشتری به آن می‌دهد. ایفل پربازدیدترین بنای دنیاست.

چیزهایی که در اره خیلی جاها نمی‌دانیم

سفر در زمان
در جزایر فیجی در جنوب اقیانوس آرام که به بهشت استوایی شهرت دارد، جایی در جزیره تاوینی، نصف‌النهار ۱۸۰درجه می‌شود. ایستادن در این محل، یعنی سیالیت زمان. هر قدم به عقب و جلو به مفهوم جابجایی بین امروز و فردا خواهد بود.

چیزهایی که در اره خیلی جاها نمی‌دانیم

شاهکار‌های کوتاه و بلند
در هلند شهری هست به اسم Ee و در فرانسه شهری به نام Y. رکورد اسم بلند یک شهر اما به جایی در ولز تعلق دارد. ۵۸حرف متوالی این اسم را فقط خود اهالی می‌توانند تلفظ کنند که بدین معنی است: کلیسای سنت مری در گودال فندقی روشن در حوالی سویف‌ادی و کلیسای تیسیلی غار قرمز... البته بخش پایانی کلمه، برای فارسی‌زبان‌ها آشناست. شبیه املای گوگوش نیست؟

چیزهایی که در اره خیلی جاها نمی‌دانیم

چرخش به چپ
توریست‌ها عاشق ژست گرفتن و عکس انداختن در کنار برج پیزا هستند، ولی علاقمندان بد نیست بدانند که تا سال ۲۳۰۰ بیشتر وقت ندارند. طبق پیش‌بینی‌ها و برآوردهای کارشناسی، برج در این سال فرومی‌ریزد. علت انحراف برج، خاک ماسه‌ای اسفنجی یا زمین باتلاقی آن است. در سال ۲۰۰۱، با صرف ۲۰۰میلیون پوند، ۴۵سانتیمتر از کجی برج کاسته شد تا گردشگران بعد ۱۱ سال همچنان امکان بازدید از آن را داشته باشند.

چیزهایی که در اره خیلی جاها نمی‌دانیم

دولت‌شهر کوچک
درست وسط رم کوچک‌ترین دولت‌شهر جهان قرار گرفته؛ کشوری ۸۰۰نفری با زبان، پاسپورت، پول و تمبر جداگانه که گارد محافظ آن تماما از شهروندان سوئیسی هستند. لاتین زبان رسمی واتیکان است و حتی خودپردازها هم به این زبان حرف می‌‌زنند. آنها که در مدرسه مجبور بوده‌اند زبان لاتین بیاموزند، تازه در واتیکان متوجه می‌شوند که زحمات‌شان بیهوده نبوده است.

چیزهایی که در اره خیلی جاها نمی‌دانیم

خن؛ شهر آبگرم
اکثر شهرهای آلمان که روی چشمه‌های آب گرم طبیعی یا نزدیک به آنها قرار گرفته‌اند، پیشوند "Bad" به مفهوم آبگرم یا حمام را یدک می‌کشند. اما آخن، شهر هم‌مرز با بلژیک و هلند، از چنین پیشوندی مستثنی است زیرا در غیر اینصورت، صدرنشینی خود در فهرست الفبایی شهرهای آلمان را (به ویژه با دو تا آ) از دست می‌دهد. حتی رومی‌ها برای آب درمانی و استراحت در شهر Aachen پیه سفر طولانی را به تن می‌مالیدند

چیزهایی که در اره خیلی جاها نمی‌دانیم

گذار ناگزیر از پل‌
در هامبورگ، تعداد پل‌ها از آمستردام و ونیز بیشتر است. تعجب نکنید اما این شهر شمالی آلمان ۲۵۰۰ پل دارد. پل‌هایی قدیمی یا تازه‌‌ساز که روی رودخانه آلستر، کانال‌ها یا موانع مختلف کشیده شده‌اند تا رفت و آمد را ساده‌تر کنند. در واقع شما نمی‌توانید ادعا کنید که گشت و گذاری در هامبورگ داشته‌اید اما به پست هیچ پلی بر نخورده‌اید.

چیزهایی که در اره خیلی جاها نمی‌دانیم

سرت را تکان نده
اگر شما به آلبانی، بلغارستان، یونان یا هند می‌روید، باید حواس‌‌تان را جمع کنید و مراقب حرکات خود باشید. در این کشورها تکان دادن سر، هم به معنای بله است و هم به معنای نه؛ بسته به آن که چه سری تکان دهید. برای همین بهتر است صاف و ساده از کلمات برای بیان منظور استفاده کنید. البته آلمانی زبان‌ها باید در یونان خیلی بیشتر مراقب باشند. چون کلمه "nai" به معنای بله، عین نه در آلمانی تلفظ می‌شود.

چیزهایی که در اره خیلی جاها نمی‌دانیم

دیواری از برنج
چسبندگی نشاسته برنج در حدی است که می‌توان از آن به عنوان مصالح ساختمان استفاده کرد. نیاکان ما در ۱۵۰۰ سال قبل با علم به این ویژگی، از مخلوط آهک و سوپ برنج، ملاطی برای احداث انواع بناها ساخته‌اند. در دیوار چین با ۲۱ کیلومتر طول و آن همه ابهت و عظمت نیز چنین ملاطی به کار رفته است.

چیزهایی که در اره خیلی جاها نمی‌دانیم

روزی روزگاری اجنه
شیطونک و ناجنس و اجنه؟ بله؛ گروهی از مردم ایسلند به وجود آنها اعتقاد دارند و حتی زمانی مشاور امور اجنه در دولت وجود داشته است. اکنون هم گاهی ساخت و سازها به خاطر ناقلاهای جادویی ملغی می‌شوند. البته اگر به ابسلند سفر کنید و طبیعت آن را از نزدیک ببینید، درک این اعتقادات برایتان ساده‌ می‌شود. کافی است چشمه‌های بخار یا گودال‌های گدازه را تجربه کنید که ناغافل و فش‌فش‌کنان سر راه‌تان دهان باز می‌کنند.

منبع: dw.com

 

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار