راه‌هایی برای تقویت مهارت‌های ویرایش خبر
کد خبر: ۲۲۳۲۵۸
تاریخ انتشار: 2021 September 28    -    ۰۶ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۰
این مطلب به توصیه‌هایی می‌پردازد که مهارت و توانایی ویرایش خبر را تقویت می‌کنند و کیفیت مطالب و اخباری را که می‌نویسید بهبود می‌بخشند. متناسب با مخاطبتان مطلب بنویسید. مخاطبتان را بشناسید و بر اساس سلیقه‌ای که از آن‌ها می‌شناسید، مطلب را تدوین و ویرایش کنید.

راه‌هایی برای تقویت مهارت‌های ویرایش خبر

راه‌هایی برای تقویت مهارت‌های ویرایش خبرتابناک باتو ـ این مطلب به توصیه هایی می پردازد که مهارت و توانایی ویرایش خبر را تقویت می کنند و کیفیت مطالب و اخباری را که می نویسید بهبود می بخشند.

۱. اخباری را که نوشته اید، بازخوانی کنید تا از درستی کلمات و جملات و آیین نگارش، نقطه گذاری و ترکیب کلمات و جملات مطمئن شوید و اشتباهات احتمالی را اصلاح کنید.

۲. مقاله یا مطلب را با صدای بلند بخوانید. اگر ناگزیر شدید نفس تازه کنید و یک جمله کامل را در یک نفس نتوانستید به طور کامل بخوانید، معلوم است که جمله تان بیش از حد طولانی بوده است.

۳. جملات را تا حد امکان کوتاه بنویسید. کوتاه نویسی کار دشوارتری از طولانی نویسی است، اما برای اعتبار بیشتر مطلب و کیفیت بالاتر آن لازم است.

۴. از «بولت پوینت» (●) تا حد امکان استفاده کنید. این کار، کارتان را هنگام نوشتن برای گذار از جمله ای به جمله ای دیگر یا از موضوعی به موضوع دیگر بسیار ساده می کند.

۵. متناسب با مخاطبتان مطلب بنویسید. مخاطبتان را بشناسید و بر اساس سلیقه ای که از آنها می شناسید، مطلب را تدوین و ویرایش کنید.

۶. از کلمات بیشتر برای رساندن منظورتان استفاده نکنید. سعی نکنید که برای توضیح یا تبیین نکته یا مطلبی، از واژه های اضافی استفاده کنید. از تکرار کلمات یا به کار بردن کلمات مترادف بپرهیزید.

راه‌هایی برای تقویت مهارت‌های ویرایش خبر

۷. مطلب را تا حد امکان کوتاه نگاه دارید و سعی کنید اگر به طول مطلب اضافه می کنید، واقعا حرفی برای گفتن داشته باشید.

۸. حتما دو پارگراف اول مطلبتان را بازخوانی کنید تا مطمئن شوید که به وجود آن نیاز دارید. گاهی دو پارگراف اول تنها توضیح واضحات است.

۹. وقتی کارتان با مطلب تمام شد، آن را کنار بگذارید و پس از وقفه ای به آن بازگردید و آن را دوباره بخوانید. سعی کنید بار دوم نگاه نقادانه تری به مطلب داشته باشید.

۱۰. برای تمرین، ببنیید آیا می توانید پنجاه کلمه از مطلب را به شکلی که اثری بر محتوا و مفهوم مطلب نداشته باشد، کم کنید یا نه.
منبع : ijnet.org

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار