علایم کرونای انگلیسی چیست؟
کد خبر: ۲۰۰۵۷۴
تاریخ انتشار: 2021 January 07    -    ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵
bato-adv
bato-adv
گونه جدیدی از ویروس کرونا با سرعت انتقال سریع‌تر در انگلستان کشف شده که در حال انتشار در نقاط دیگر جهان است و به‌دلیل نوع جهشی که داشته، نگرانی‌های جدی را در سطح جهان به وجود آورده است. نگرانی از شیوع کرونای خطرناک انگلیسی باعث شده تا بسیاری از کشور‌ها سفر اتباع انگلیس را ممنوع کرده و جلوی پرواز‌های خارجی این کشور را نیز بگیرند.

علاءم کرونای انگلیسی چیست؟

علاءم کرونای انگلیسی چیست؟اختصاصی «تابناک با تو» - گونه جدیدی از ویروس کرونا با سرعت انتقال سریع‌تر در انگلستان کشف شده که در حال انتشار در نقاط دیگر جهان است و به‌دلیل نوع جهشی که داشته، نگرانی‌های جدی را در سطح جهان به وجود آورده است.

نگرانی از شیوع کرونای خطرناک انگلیسی باعث شده تا بسیاری از کشور‌ها سفر اتباع انگلیس را ممنوع کرده و جلوی پرواز‌های خارجی این کشور را نیز بگیرند.

روز سه شنبه ۱۶ دی ماه، سعید نمکی - وزیر بهداشت کشورمان از شناسایی اولین فرد مبتلا به کرونای انگلیسی در کشور خبر داد.

تحقیقات دانشمندان در آمریکا، انگلیس، و دیگر نقاط جهان نشان داده است ویروس کرونای جدید باعث ایجاد علائم شدید در بیماران نمی‌شود. تحقیقات دانشمندان انگلیسی بر روی بیش از یک هزار و ۷۰۰ بیمار مبتلا به کرونا نشان می‌دهد هیچ ارتباط معناداری میان ابتلا به نوع جهش یافته ویروس و افزایش نرخ مرگ و میر یا بستری شدن در بیمارستان وجود ندارد. 

پنهانکاری انگلیس در اعلام گونه جدید ویروس؟

سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که چرا انگلیس، این موضوع را با این همه تاخیر اعلام کرده است. اگر اولین نمونه‌ها در اواسط ماه سپتامبر (اواخر تابستان) بوده، چرا این موضوع بعد از حدود سه ماه به اطلاع سازمان بهداشت جهانی و کشور‌های دیگر رسیده است. حتی چند هفته قبل که میزان شیوع این گونه جدید رو به افزایش بود، چرا هشدار‌های لازم برای مراقبت در این خصوص ارائه نشده است؟

طبیعتا تاخیر در اعلام وجود و ظهور این گونه جدید، به دلیل سرعت بالای انتشار آن، این احتمال را مطرح می‌کند که به کشور‌های دیگر هم منتقل شده باشد و تاثیرات آن در سطح جهانی مشاهده شود. شماری از کشور‌ها از جمله ایران از روز گذشته اعلام کرده اند که پرواز‌های مربوط به انگلیس را متوقف و تعلیق می‌کنند. اما مشخص نیست که تا روز قبل، چه میزان از این گونه به خارج از انگلیس منتقل شده باشد.

پاتریک والاس، مشاور علمی در انگلیس، می‌گوید که این گونه ویروس احتمالا در کشور‌های دیگر هم باشد، اما احتمالا از انگلیس شروع شده است.

علاءم کرونای انگلیسی چیست؟

ویژگی‌های کرونای جدید جهش‌یافته:

از گونه‌های قبلی واگیردارتر است.

دو برابر عفونی‌تر است.

سرعت انتشارش ۷۰ درصد بیشتر است.

به سرعت جایگزین گونه قبلی می‌شود.

آزمایشش هفته‌ها یا شاید ماه‌ها طول می‌کشد.

آنتی‌بادی نجات‌یافتگان تأثیر کمتری روی آن دارد.

اولین بار در شهریور ماه شناسایی شد، اما تا الان توسط نخست‌وزیر انگلیس پنهان شده بود و دوسوم مبتلایان در انگلیس حامل این ویروس بودند.

گونه جدید به کشورهایی، چون دانمارک، ایتالیا، استرالیا و هلند منتقل شده است.

در حال حاضر راه حل سریع برای مقابله با آن اعمال قرنطینه است.

واکسن‌های فعلی قادر به مقابله با آن هستند، اما اگر باز هم جهش کند، ممکن است واکسن‌ها کارآیی نداشته باشند.

محققان می‌گویند ویروس کرونای جهش یافته جدید قابلیت سرایت بیشتری دارد و همین موضوع می‌تواند شمار مبتلایان به کووید ۱۹ در جهان را افزایش دهد. تحقیقات نشان می‌دهد در انگلیس نسبت افرادی که به ویروس کرونای جهش یافته مبتلا شده اند نسبت به کسانی که به ویروس کرونا معمولی آلوده شده اند، در حال افزایش است.

این نسخه جهش یافته کووید ۱۹ که برای نخستین بار در ماه سپتامبر در انگلیس مشاهده شد، تاکنون در دستکم ۱۸ کشور مختلف از جمله ژاپن، سوئد، آلمان، فرانسه، ایران و کانادا پخش شده است.

۵ علامت که نشانه ابتلا به کرونای بلند مدت است

دانشمندان انگلیسی اعلام کردند ۵ علامت مختلف ابتلا به کووید ۱۹ می‌تواند احتمال ابتلای افراد به کرونای بلند مدت را پیش‌بینی کند.

علاءم کرونای انگلیسی چیست؟

با این حال، این تنها مشکلی نیست که مقامات بهداشتی از آن نگران هستند. بسیاری از بهبود یافتگان از ویروس کرونا همچنان دارای علائم این بیماری بوده و در اصطلاح به کرونای بلند مدت مبتلا شده اند. کرونای بلند مدت درباره کسانی به کار می‌رود که دوره بهبودی کرونا را طی کرده اند، اما همچنان شاهد عوارض و علائم بلند مدت بیماری هستند. علائم بیماری در این افراد به طور معمول بسیار طولانی‌تر از دیگر بیماران است و ممکن است ماه‌ها پس از بهبودی نیز مشاهده شود. تحقیقات کالج سلطنتی لندن نشان می‌دهد ۱۰ درصد مبتلایان به کرونا بیش از دوره معمول علائم کرونا را با خود به یادگار دارند. از این میان، درصد کمی ممکن است علائم بیماری را برای ماه‌ها پس از بهبودی شاهد باشند. تحقیقات گسترده در انگلیس نشان داده است ۲۵۰ هزار مبتلا به کووید ۱۹ برای بیش از ۳۰ روز علائم بیماری را داشته اند.

محققان انگلیسی می‌گویند ۵ علامت در مبتلایان به کووید ۱۹ وجود دارد که می‌تواند ابتلای فرد به کرونای بلند مدت را پیش‌بینی کند. این ۵ علامت شامل موارد ذیل است:

۱- خستگی و بی حالی
۲- سردرد
۳- مشکلات تنفسی
۴- صدای خشن (در این حالت صدای فرد خشن، متشنج و دارای خش خش است)
۵- درد‌های عضلانی

کسانی که در هفته نخست ابتلا به کووید ۱۹ علائم بالا را از خود نشان دهند، احتمال بیشتری دارد که به کرونای بلند مدت دچار شوند. محققان انگلیسی تاکید دارند از میان ۵ علامت ذکر شده، مشکلات تنفسی اصلی‌ترین علامتی است که می‌تواند پیشگویی کننده ابتلا به کرونای بلند مدت باشد. پیش‌تر محققان بر تاثیر سن و جنسیت در بروز کرونای بلند مدت تحقیق کرده بودند، اما پژوهش کمتری در زمینه علائمی که می‌تواند پیش‌بینی کننده بروز آن باشد انجام شده بود.

شواهد نشان می‌دهد با افزایش سن به میزان قابل توجهی به خطر ابتلای افراد به کرونای بلند مدت افزوده می‌شود. این افزایش سن به طور مشخص در افراد بالای ۵۰ سال محسوس است. از سوی دیگر، اگر چه شواهد در گذشته ثابت کرده بود مردان بیشتر از زنان در خطر ابتلا به کرونای شدید هستند و متاسفانه آمار قربانیان این گروه جنسیتی بیشتر است، اما تحقیقات دانشمندان نشان داد زنان احتمال بیشتری دارد که به علائم کرونای بلند مدت دچار شوند.

علاءم کرونای انگلیسی چیست؟

آسیب شدید کرونا بر ریه‌ها

دانشمندان استرالیایی در تحقیقات خود بیمارانی که به کرونای شدید مبتلا شده و در بیمارستان بستری بودند را مورد مطالعه قرار دادند. شواهد نشان داد ۶ هفته پس از مرخص شدن این بیماران از بیمارستان، بیش از ۸۸ درصد از آن‌ها هنوز علائم آسیب ریوی را داشته‌اند. آزمایشات و سی‌تی اسکن این افراد نشان داد ریه‌های آن‌ها هنوز هم درگیر عوارض ابتلا به ویروس کرونا بوده است.

همچنین ۴۷ درصد این بیماران با گذشت بیش از ۶ هفته از بهبودی از مشکلات تنفسی و ناتوانی در دم و بازدم شکایت داشتند. تحقیقات دانشمندان پس از گذشت ۱۲ هفته (تقریبا ۳ ماه) نشان داد ریه‌های ۵۶ درصد از بهبود یافتگان هنوز هم از عوارض کرونا آسیب دیده است و ۳۹ درصد آن‌ها همچنان مشکل تنفسی دارند.

میانگین سنی این بیماران ۶۱ سال بود و مردان ۶۰ درصد این جامعه آماری را تشکیل می‌دادند. بیش از ۵۰ درصد از این بیماران سابقه استعمال دخانیات داشتند و ۶۵ درصد آن‌ها از چاقی یا اضافه وزن رنج می‌بردند. این تحقیقات همچنین خط بطلانی بر تصور نادرست اجتماعی درباره مصونیت افراد سیگاری یا معتاد در برابر ویروس کرونا است.

محققان تاکید دارند فرآیند ریکاوری بهبودیافتگان کووید ۱۹ هفته‌ها ادامه داشته و بسیاری از آن‌ها دچار آسیب‌های ریوی بلند مدت شده‌اند. با این حال، بدن این افراد در مسیر بهبودی قرار دارد، اما ضروری است افرادی که به کرونای شدید مبتلا می‌شوند در دوره ریکاوری و نقاهت تحت نظر پزشک و کادر درمانی قرار بگیرند.

 

bato-adv
bato-adv
نام:
ایمیل:
* نظر:
bato-adv
bato-adv
آخرین اخبار
bato-adv