جهان در هفته ای که گذشت
کد خبر: ۱۹۹۰۳۸
تاریخ انتشار: 2020 December 20    -    ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵
پایتخت افغانستان روزهایی تیره و تار را سپری می‌کند. کابل هم اسیر قهر و خشونت است و هم گرفتار در چنگال دود ماشین و سروصدای خیابان‌های شلوغ. مرد دوچرخه‌سوار با بادکنک‌های رنگارنگش سعی می‌کند اندکی شادابی و نشاط به فضای عبوس و تیره این کلان‌شهر وارد کند.

تاج اندر تاج؛ ریشخند کرونا
کرونا یعنی تاج و تزیین تاج گل کریسمس با ۲۴ بطری آبجوی مارک کرونا، ابتکاری ملیح و دوپهلوست. تاجی مضاعف از خیر و شر در سالی که جشن و مراسمی در کار نیست. شوخی با ویروس و دست انداختن پاندمی شاید دلتنگی نوئل خاموش را تسکین دهد.

جهان در هفته ای که گذشت

بوفه پذیرایی از میمون‌ها در تایلند
هر ساله در پایان ماه نوامبر در تایلند فستیوال پذیرایی از میمون‌ها برگزار می‌شود. در طی این فستیوال بوفه‌ای رنگارنگ برای میمون‌ها در شهر لوپبوری پهن می‌شود و آن‌ها این فرصت را دارند که با صرف خوراکی‌‌های لذیذ و رنگارنگ شکمی از عزا در بیاورند. این مراسم سپاسگزاری از میمون‌ها باعث جذب گردشگران به این شهر می‌شود.

جهان در هفته ای که گذشت

حلقه‌های المپیک بار دیگر در توکیو نمایان شدند
پنج حلقه معروف المپیک هم امسال سرگردان شدند؛ ابتدا به روال همیشگی دراوایل سال جاری در محل بازی‌ها در توکیو نصب شدند. کرونا اما امان نداد و برگزارکنندگان به ناچار این سازه ۱۴ متری و ۶۹ تنی را در ماه اوت با ناامیدی و یأس برچیدند. حالا اما دوباره این حلقه‌ها با درخشش خود شادی و امید برای بزرگترین رویداد ورزشی در سال ۲۰۲۱ را نوید می‌دهند.

جهان در هفته ای که گذشت

نخل شعله‌ور
هر پاییز و زمستان باد سانتا-آنا ایالت کالیفرنیا در غرب آمریکا را درمی‌نوردد. این روزها طوفان به اینجا رسیده، به منطقه اورنج کانتری و آتش به پا کرده است، با شعله‌هایی سریعاَ رو به گسترش. آتش‌نشانی مجبور شده‌ است ۲۵ هزار نفر را جا به جا کنند تا از خطر آتش در امان باشند. آتشی که امسال در کالیفرنیا زبانه می‌کشد به لحاظ شدت و ابعاد از زمانی که این گونه حوادث ثبت و مستند می‌شوند سابقه نداشته است.

جهان در هفته ای که گذشت

خرید بی‌دغدغه کریسمس در تایلند
این تزئین کریسمس مقابل یک مرکز خرید در بانکوک آدم را به هوس شیرینی می‌اندازد. اما بیشتر از آن نشان از مصونیت در مقابل کروناست. تایلند تا کنون کمترین آسیب را از همه‌گیری کرونا دیده است: کمتر از چهار هزار مبتلا و تنها ۶۰ فوت‌شده. این آمار البته راحت به دست نیامده و به قیمت خوابیدن صنعت توریسم تمام شده است. بازگشایی مجدد مرزهای تایلند به روی گردشگران هم فعلا در برنامه نیست.

جهان در هفته ای که گذشت

آرزوی من برای کریسمس: کرونا گورش را گم کند
از سال ۱۹۶۶ کودکان در سراسر دنیا در ایام پیش از کریسمس فهرستی از آرزوهایشان را روی برگه‌ای نوشته و برای نیکلاس قدیس می‌فرستند. او نیز از دو دفتر ویژه خود در سنت نیکلاس و دهکده نیکلاس به تک تک نامه‌ها پاسخ می‌دهد. پاسخ‌ها روی برگه‌های رسمی نیکلاس نوشته شده و با مهر ویژه او نشان‌دار می‌شوند. در میان انبوه نامه‌های امسال، کودکان بسیاری آرزو کرده‌اند که کرونا گورش را از دنیا گم کند.

جهان در هفته ای که گذشت

شنا در یخبندان
آسمان ابری و دمای ۱۴ درجه زیر صفر بهترین هوا برای شناست؛ دست‌کم برای این مرد در سیبری. او خود را برای شنایی دلچسب در رودخانه آماده کرده است. شنا در آب یخ از سنت‌های دیرین اهالی منطقه است؛ آنها به خوبی از فواید این تفریح یا ورزش باخبر هستند: کمک به گردش خون، تقویت سیستم ایمنی که البته باعث نشاط و شادابی هم می‌شود. اگر آدم در برابر گرسنگی شدید بعد از شنا مقاومت کند، این بهترین راه برای لاغر شدن است.

جهان در هفته ای که گذشت

سرزمین عجایب؛ شهری از نان قندی
از بام تا شام این سرزمین خیالی از نان زنجبیلی ترد درست شده است؛ چیزی که آدم را یاد داستان‌ هنسل و گرتل و کلبه آب‌نباتی جادوگر کذایی می‌اندازد. برپایی این قلمرو شیرین که احتمالا بزرگترین ماکت خوشمزه دنیاست، سنتی دیرین در شهر برگن در جنوب نروژ است. یکی دو هفته دیگر و پس از کریسمس، ترتیب خوردن شهر داده می‌شود آن هم با قرچ و قروچ فراوان.

جهان در هفته ای که گذشت

کرگدن نو رسیده
کرگدن‌ها جانورانی بزرگ، قدرتمند و "پوست‌کلفت" هستند. نه تنها کرگدن‌های بالغ، بلکه بچه کرگدن‌ها نیز از همان روزهای اول زندگی پوست‌کلفتی و ابهت را از والدین‌شان به ارث می‌برند. تصویری که مشاهده می‌کنید بچه‌کرگدن باغ وحش شهر تورینگن را در کنار مادرش نشان می‌دهد. کرگدن مادر که مارسیتا نام دارد، دوازده روز پیش بچه‌اش را به دنیا آورد. مسئولان باغ‌وحش هنوز نامی برای این این نو رسیده انتخاب نکرده‌اند.

جهان در هفته ای که گذشت

محراب بلورین در طبیعت سوئیس
این صحنه رویایی که گویی در عالم خیال یا خارج از این دنیا شکل گرفته، جایی در کرانه‌های غربی سوئیس است. در اوج زمستان و در سواحل Les Diablerets امواج دریاچه در چشم به هم‌زدنی یخ می‌بندند و طاقی به ارتفاع پنج متر ایجاد می‌کنند. این رویدادی همه‌ساله است اما امسال بازدیدکنندگان برای اولین بار اجازه حضور زیر این گنبد باشکوه و فریبنده را یافته‌اند.

جهان در هفته ای که گذشت

عافیت باشد!
آخرین گرافیتی بنکسی، هنرمند بریتانیایی روی دیوار خانه‌ای در "توترداون" در حوالی بریستول مورد توجه مردم قرار گرفته است: پیرزنی در حال عطسه و پرتاب شدن دندان‌ عاریه. ساکنان محل این گرافیتی را که (Hatschi) نام دارد با طلق شفاف پوشانده‌اند تا سالم بماند. قیمت خانه که در یکی از شیب‌دارترین خیابان‌های شهر قرار دارد، پس از ظهور گرافیتی روی دیوار آن بالا رفته است.

جهان در هفته ای که گذشت

اعتراض با ماری‌جوآنا
داشتن، خرید ‌و فروش و مصرف ماری‌جوآنا در اکثر کشورها ممنوع است. اما در سال‌های اخیر گام‌هایی در راه قانونی کردن مصرف آن برداشته شده است، از جمله در کانادا و اروگوئه. برخی از شهروندان کلمبیا هم بدشان نمی‌آید که در کشورشان چنین اصلاحاتی صورت گیرد. در آخر هفته‌ای که گذشت، تظاهراتی در این راستا در کلمبیا برگزار شد و برخی از معترضان به این ممنوعیت با کشیدن ماری‌جوآنا اعتراض خود را به نمایش گذاشتند.

جهان در هفته ای که گذشت

 

درخشش تیره
خورشیدگرفتگی کامل روز دوشنبه ۲۴ آذر (۱۴ دسامبر) کشور آرژانتین و مناطق جنوبی شیلی را در تاریکی محض فرو برد. این خورشیدگرفتگی تنها دو دقیقه طول کشید. با توجه به بارش باران‌های شدید در جنوب شیلی این خورشیدگرفتگی چندان قابل مشاهده نبود، اما آرژانتینی‌ها توانستند از این تیرگی فوق‌العاده تماشایی لذت ببرند. در جریان خورشیدگرفتگی ماه بین خورشید و کره زمین قرار می‌گیرد.جهان در هفته ای که گذشت

بابا نوئل در حباب
امسال نمی‌توان بابا نوئل را لمس کرد. در کریسمس امسال بابا نوئل حضور دارد، اما با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی یا با استفاده از ترفندهایی که حس نزدیکی بدهد. تصوری از یک بابا نوئل در یک مرکز خرید در پایتخت برزیل که در داخل حبابی پلاستیکی قرار گرفته است تا به کودکان شادی ببخشد. برزیل از کشورهایی است که از لحاظ شمار مبتلایان و قربانیان کرونا بحران شدیدی را تجربه کرده است.

جهان در هفته ای که گذشت

عمو زنجیرباف در سیلاب
بارندگی‌های چند روزه، اردوگاه آوارگان در ادلب را به واحه ‌لای و لجن مبدل کرده است. این بچه‌ها برای بازی‌های کودکانه تا مچ پا در آب فرو می‌روند. ۱۸ دسامبر روز جهانی مهاجران است. روزی برای درنگ در زندگی ۲ میلیون آواره سوری و مناسبتی برای یادآوری سرنوشت ۸۰ میلیون جنگزده، مهاجر و پناهجو.

جهان در هفته ای که گذشت

اندکی رنگ در هوای تیره و تار کابل
پایتخت افغانستان روزهایی تیره و تار را سپری می‌کند. کابل هم اسیر قهر و خشونت است و هم گرفتار در چنگال دود ماشین و سروصدای خیابان‌های شلوغ. مرد دوچرخه‌سوار با بادکنک‌های رنگارنگش سعی می‌کند اندکی شادابی و نشاط به فضای عبوس و تیره این کلان‌شهر وارد کند.

جهان در هفته ای که گذشت

منبع: dw.com

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار