زندگی پر خطر انسان در عصر سنگ
کد خبر: ۱۰۶۵۰۴
تاریخ انتشار: 2018 April 19    -    ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۱
شاید برخی تصور کنند، انسان در این عصر در عقب افتادگی محض بوده و علمی نسبت به جهان پیرامون خود نداشته و یا فردی و یا در گروه های کوچک زندگی می کرده است؛ اما زندگی بشر در عصر سنگی به این سادگی که گمان می کنید، نبوده است.

دانستنی های جالب از زندگی پر مخاطره ی انسان در عصر سنگ

دانستنی های جالب از زندگی پر مخاطره ی انسان در عصر سنگاختصاصی «تابناک با تو»؛ عصر سنگ یا عصر حجر به دورانی از زندگی بشر اطلاق می شود که در آن از سنگ برای ساخت ابزارهایی در جهت اغراض مختلف از جمله برش، تراشیدن و یا به عنوان اسلحه استفاده می شده است. شاید برخی تصور کنند، انسان در این عصر در عقب افتادگی محض بوده و علمی نسبت به جهان پیرامون خود نداشته و یا فردی و یا در گروه های کوچک زندگی می کرده است؛ اما زندگی بشر در عصر سنگی به این سادگی که گمان می کنید، نبوده است. در این گزارش، دانستنی های جالبی را درباره ی عصر سنگ خواهید خواند که شاید برایتان جالب باشد.

دانستنی های جالب از زندگی پر مخاطره ی انسان در عصر سنگ

کشف آتش: در این بخش از تاریخ حیات بشر، انسان ها از جایی به جای دیگر نقل مکان می کردند و با صید حیوانات به زندگی ادامه می دادند. آنها از استخوان و یا سنگ برای ساخت ابزار استفاده می کردند. در این عصر انسان ها فرا گرفتند تا آتش روشن کنند. آنها پس از قرار دادن چوب در معرض رعد و برق آتش افروختند و به اهمیت آن پی بردند.

نگهداری و پرورش حیوانات: زمانی که انسانها فرا گرفتند تا چگونه حیوانات را پرورش دهند, زندگی بی ثبات آنها به استقرار رسید و یکجا نشین شدند. یکجانشینی بشر با استفاده از ابزارهای سنگی صیقل یافته همراه بود. در این دوران تهیه سفال, ابزار چوبی و ریسندگی به زندگی انسان راه یافت. و انسان ها سوزن، نیزه و سکه های فلزی سبک را ابداع کردند. آنها در این دوران بر دیوارها نقاشی می کشیدند و در آن زندگی می کردند.

چرا روی دیوار غارها نقاشی می کشیدند؟

مطالعات باستان شناسان نشان می دهد که تصاویر کشیده شده بر دیواره ی غارها دو نوع هستند؛ دسته ی اول انعکاس زندگی روزمره ی انسان های نخستین و نشانه ای از ذوق هنری و قریحه ی آنها بوده است و دسته ی دوم که عمدتا نقاشی حیوانات است به نوعی آیین های ویژه در بین انسان های نخستین اشاره دارد. شکار برای انسان اولیه بسیار مهم و حیاتی بوده است و آنها پیش از شروع شکار تصاویر حیواناتی را که قصد صید کردن آن را داشتند، بر روی دیوار غار ترسیم می کردند. آثار خطوط و خراشیدگی های متعدد بر روی این آثار نشان می دهد که آنها پس از انجام آیین های خاص و ویژه با نیزه روی این نقوش ضربه می زدند و به صورت نمادین حیوان را می کشتند.

دانستنی های جالب از زندگی پر مخاطره ی انسان در عصر سنگ

پیشرفت کشاورزی: ۸۰۰۰ سال قبل از میلاد را دوران نوسنگی می نامند. روستاها و زمین های کشاورزی رو به توسعه و پیشرفت نهادند و وسایل کشاورزی تنوع بیشتری پیدا کرد.

کاربرد مس در عصر سنگ: از ۶۰۰۰ سال قبل از میلاد ظرف های سفالی در خاورمیانه کاربرد پیدا کرد و انسان ها برای اولین بار در مناطقی از خاورمیانه از مس استفاده و آن را جایگزین استخوان نمودند.

یکجانشینی و ثبات زندگی انسان در عصر سنگ: در این دوران زندگی بشر همزمان با توسعه ی کشاورزی، نگهداری حیوانات به یکجانشینی رسید. منطقه ی نطوفیه در سرزمین شام دروازه انتقال انسان های عصر سنگی و رفتن از مناطق موقتی به مناطق ثابت و یکجانشینی بود.

توسعه ی رژیم غذایی: رژیم غذایی انسان در نتیجه ی افزایش میزان وعده های غذایی توسعه پیدا مرد و به شکل بی سابقه ای تنوع یافت, به طوریکه انسان ها توانستند از سفال برای ذخیره ی غذا و پختن آن استفاده کنند.

رسیدن به مناطق دورافتاده: در دوران میانه سنگی و نوسنگی پیشرفت قابل ملاحظه ای در زندگی انسان رخ داد و او توانست به مکان هایی قدم بگذارد که پیش از آن سابقه نداشت، انسان های اولیه به استرالیا، سیبری و مناطق شرقی از جمله ژاپن قدم گذاشتند و بعضی از آنها در تنگه برینگ اسکان یافتند و به سرعت در آمریکای شمالی و جنوبی منتشر شدند.

دانستنی های جالب از زندگی پر مخاطره ی انسان در عصر سنگ

وجود آثار که نشان دهنده ی تمدن هوشمند انسانی است؛
وجود ابزارهای سنگی پیچیده, صیقل داده شده, برش خورده و زاویه دار به عنوان چاقو و یا تبر
کنترل آتش
وجود زبان برای برقراری ارتباط
دفن مردگان
به کار گرفتن چوب و سنگ برای ساخت سازه های نخستین
تاریخ آغاز و پایان عصر سنگ از منطقه ای به منطقه ی دیگر متفاوت است. در آسیا، آفریقا و اروپا عصر سنگ قبل از 2000000 آغاز شد.

دانستنی های جالب از زندگی پر مخاطره ی انسان در عصر سنگ

 عصر سنگ کهن

دانستنی های جالب از زندگی پر مخاطره ی انسان در عصر سنگ

دوره ی میان سنگی

دانستنی های جالب از زندگی پر مخاطره ی انسان در عصر سنگ

دوره ی نو سنگی

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار