اختصاصی «تابناک باتو»؛ افزایش جمعیت، تأثیری عمیق بر زندگی مردم در کلانشهرها دارد. سرشماری ها همیشه فرصت خوبی برای پیش بینی آنچه با آن روبه رو خواهیم شد و البته تصمیماتی متناسب با آن است و چه نمونهای بهتر از توکیو؟ گویا این شهر خود در آینده به سر می برد!
این شهر یکی از سریع ترین نرخ های رشد جمعیت پسا جنگ در دنیا را تجربه کرد. توکیوی بزرگ جمعیتی حدود ۳۸ میلیون در خود جای داده است؛ اما با این حال، یکی از استانداردترین کلانشهرهای جهان برای زندگی است و جهانیان می توانند از تجارب این شهر بهره گیرند.
۱ ـ مدیریت رشد و توسعه ی شهریتوکیو در پایان جنگ جهانی دوم شهری بود در لبه ی پرتگاه. شهر بازسازی شده که رشد سریع و بی نظیری را تجربه کرد. جمعیت توکیوی مرکزی ـ که اکنون منزلگاه ۱۴ میلیون تن است ـ در سال های ۱۹۴۵ تا ۱۹۷۵، از ۴ میلیون به ۱۲ میلیون افزایش پیدا کرد. این رشد سریع چندین جنبه ی منفی نیز با خود به همراه داشت، که شامل آلودگی شدید محیط زیست نیز می شد.
طبیعتا نخستین رویکرد مقابله با این مشکل این بود که اول بسازیم و بعدا تمیز کنیم. نتیجه ی این رویکرد الگوهای نامنظم توسعه ی شهری بود. راهکار این موضوع، وضع قوانین سخت تر در مورد عرضه و تقاضا و بازنگری در سیاست های عرضی بود، به گونه ای که شرایط محیط زیستی بهبود یابد و همچنین زیرساخت های شهری به بهترین و مفیدترین روش ساخته و پرداخته شوند.
۲ ـ تنظیم قوانین مختص به کلانشهرپارامتری مهم و تأثیرگذار در موفقیت توکیو، نقش قوانین کلانشهری حاکم بر این شهر است که خودبهخود باعث برنامهریزی صحیح و هماهنگی مناسب میان تمامی ارکان شهر می شود.
این قوانین در سال ۱۹۴۳ تصویب شدند. فرماندار و اعضای شورای شهر توکیو در این سیاست حکومت شهری، به حوزهی انتخابی خود پاسخگو هستند.
دولت توکیو خودمختاری سیاسی قابل توجهی دارد، چون ۷۰ درصد بودجه ی خود را از مالیات های محلی به دست میآورد. این موضوع، فرماندار این شهر را پس از نخست وزیر ژاپن، در جایگاه دومین سیاستمدار قدرتمند ژاپن قرار می دهد. رویکرد این دولت همواره بر پایه ی سیاست مداخله جویانه و تأکید بر توسعه ی زیر ساختها بوده است و برای این منظور به شراکتهای خصوصی ـ عمومی بهای بسیاری می دهد.
۳ ـ تعهد به ایجاد حمل و نقل عمومی در سطوح جهانیشراکت عمومی ـ خصوصی برای توسعهی خطوط ریلی رویکردی استاندارد در شهرهای ژاپن در قرن بیستم بوده است و موفقیت توکیو در تبدیل شدن به یک شهر نمونه در جهان را تثبیت کرده است. این گونه خدمات عمومی-خصوصی توانسته است به توکیو، عنوان کلانشهری حمل و نقل محور بچسبانند.
این شهر همچنین با فاصله ی بسیار، بهترین میزان حمل و نقل عمومی در دنیا را دارد. در مقایسه با دیگر شهرهای بزرگ دنیا مانند سئول، لندن و نیویورک و پکن، مردم توکیو خیلی بیشتر از آنها از حمل و نقل عمومی، دوچرخه یا پیاده روی برای عبور و مرور استفاده می کنند. در این کلانشهر خطوط ریلی شهری ۴۸، اتوبوس ۳، دوچرخه ۱۴، و پیاده روی ۲۳ درصد از میزان حمل و نقل را در بر می گیرند. این در حالی است که درصد اتومبیل شخصی در این شاخص تنها ۱۲ درصد است.
۴ ـ اخراج کربن از اقتصادتوکیو خوش شانس بود که رشد سریعش در دوره ای اتفاق افتاد که تغییرات آب و هوایی مثل امروز مشکلی شناخته شده نبود. با وجود این، توکیو به دنبال این است، تا سال ۲۰۳۰، 30 درصد از میزان تولید گازهای گلخانه ای خود را نسبت به سال ۲۰۰۰ بکاهد. به موازات سرمایه گذاری در حمل و نقل عمومی با به اصطلاح میزان کربن کم، توکیو برنامه های بسیاری برای بهینه سازی مصرف انرژی و استفاده از انرژی های تجدید پذیر نیز دارد. برخی از این برنامه ها شامل کاهش ۳۸ درصدی مصرف انرژی و تولید ۳۰ درصد از برق مصرفی خود از انرژی های تجدید پذیر تا سال ۲۰۳۰ می شوند.
۵. آمادگی برای سالمندی با عزتجمعیت توکیو احتمالا با یک ریزش اساسی مواجه خواهد شد. انتظار می رود که جمعیت توکیوی مرکزی از ۱۴ میلیون کنونی در سال ۲۰۲۰ به حداکثر خود برسد و پس از آن تا سال ۲۱۰۰ به ۷ میلیون تن کاهش پیدا کند. علت چیست؟
در آخرین سرشماری انجام گرفته در ژاپن، نتیجه ی کاهش مالکیت خانه در ژاپن به تصمیم زوجین برای بچه دار نشدن می انجامد.
سخن پایان
مطمئنا توکیو آرمانشهر نیست و با مشکلات خاصی چون آسیب پذیری در مقابل زلزله و دیگر بلایای طبیعی، هزینه ی بالای مسکن، بی خانمانی، افزایش نابرابری و فقدان تنوع فرهنگی و همچنین میزان بالای اجاره نشینی روبه روست.
با این حال، این کلانشهر درس های مفیدی هم در گذشته و هم اکنون و هم در آینده در خود به همراه دارد که می تواند راهنمای سیاست های شهری کشورهای دیگر باشد.
اینجا اول می سازیم بعد تصمیم میگیریم درست بوده یا نه یا شایدم اصلا خرابش کنیم
این خلاف حقوق شهروندی و احترام به پیاده ها است.
1-در پياده رو بسات كاسبي پهن مي كنيم
2- درخيابانهاي اصلي دوبله پارك مي كنيم
3- خيابان يك طرفه را براحتي خلاف مي رويم
4- درمحل خطوط عابر پياده الويت با ماشين مي دهيم نه عابر
5- و الي ماشاالله .......
تا سطح درآمد و رفاه جامعه بالا بره و کسی نیازی به دستفروشی نداشته باشه
خلافهای بزرگ را حل کنید بعد برسید به دستفروش
متاسفانه زورتون فقط به کوچک ها میرسه
ما میتوانیم