درس‌هایی از توکیو، شهر ۳۴ میلیونی
کد خبر: ۷۹۷۲۷
تعداد نظرات: ۲۱ نظر
تاریخ انتشار: 2017 July 18    -    ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۵
این شهر یکی از سریع ترین نرخ های رشد جمعیت پسا جنگ در دنیا را تجربه کرد. توکیوی بزرگ جمعیتی حدود ۳۸ میلیون در خود جای داده است؛ اما با این حال، یکی از استانداردترین کلانشهرهای جهان برای زندگی است و جهانیان می توانند از تجارب این شهر بهره گیرند.
 درس‌هایی از توکیو، شهر ۳۴ میلیونی
 
درس‌هایی از توکیو، شهر ۳۴ میلیونی   اختصاصی «تابناک باتو»؛ افزایش جمعیت، تأثیری عمیق بر زندگی مردم در کلانشهرها دارد. سرشماری ها همیشه فرصت خوبی برای پیش بینی آنچه با آن روبه رو خواهیم شد و البته تصمیماتی متناسب با آن است و چه نمونه‌ای بهتر از توکیو؟ گویا این شهر خود در آینده به سر می برد!

این شهر یکی از سریع ترین نرخ های رشد جمعیت پسا جنگ در دنیا را تجربه کرد. توکیوی بزرگ جمعیتی حدود ۳۸ میلیون در خود جای داده است؛ اما با این حال، یکی از استانداردترین کلانشهرهای جهان برای زندگی است و جهانیان می توانند از تجارب این شهر بهره گیرند.

۱ ـ مدیریت رشد و توسعه ی شهری


توکیو در پایان جنگ جهانی دوم شهری بود در لبه ی پرتگاه. شهر بازسازی شده که رشد سریع و بی نظیری را تجربه کرد. جمعیت توکیوی مرکزی ـ که اکنون منزلگاه ۱۴ میلیون تن است ـ در سال های ۱۹۴۵ تا ۱۹۷۵، از ۴ میلیون به ۱۲ میلیون افزایش پیدا کرد. این رشد سریع چندین جنبه ی منفی نیز با خود به همراه داشت، که شامل آلودگی شدید محیط زیست نیز می شد.

طبیعتا نخستین رویکرد مقابله با این مشکل این بود که اول بسازیم و بعدا تمیز کنیم. نتیجه ی این رویکرد الگوهای نامنظم توسعه ی شهری بود. راهکار این موضوع، وضع قوانین سخت تر در مورد عرضه و تقاضا و بازنگری در سیاست های عرضی بود، به گونه ای که شرایط محیط زیستی بهبود یابد و همچنین زیرساخت های شهری به بهترین و مفیدترین روش ساخته و پرداخته شوند.
 
درس‌هایی از توکیو، شهر ۳۴ میلیونی
 
۲ ـ تنظیم قوانین مختص به کلانشهر

پارامتری مهم و تأثیرگذار در موفقیت توکیو، نقش قوانین کلانشهری حاکم بر این شهر است که خودبه‌خود باعث برنامه‌ریزی صحیح و هماهنگی مناسب میان تمامی ارکان شهر می شود.
این قوانین در سال ۱۹۴۳ تصویب شدند. فرماندار و اعضای شورای شهر توکیو در این سیاست حکومت شهری، به حوزه‌ی انتخابی خود پاسخگو هستند.

دولت توکیو خودمختاری سیاسی قابل توجهی دارد، چون ۷۰ درصد بودجه ی خود را از مالیات های محلی به دست می‌آورد. این موضوع، فرماندار این شهر را پس از نخست وزیر ژاپن، در جایگاه دومین سیاستمدار قدرتمند ژاپن قرار می دهد. رویکرد این دولت همواره بر پایه ی سیاست مداخله جویانه و تأکید بر توسعه ی زیر ساختها بوده است و برای این منظور به شراکت‌های خصوصی ـ عمومی بهای بسیاری می دهد.

 
 
۳ ـ تعهد به ایجاد حمل و نقل عمومی در سطوح جهانی

شراکت عمومی ـ خصوصی برای توسعه‌ی خطوط ریلی  رویکردی استاندارد در شهرهای ژاپن در قرن بیستم بوده است و موفقیت توکیو در تبدیل شدن به یک شهر نمونه در جهان را تثبیت کرده است. این گونه خدمات عمومی-خصوصی توانسته است به توکیو، عنوان کلانشهری حمل و نقل محور بچسبانند.

 درس‌هایی از توکیو، شهر ۳۴ میلیونی
 
این شهر همچنین با فاصله ی بسیار، بهترین میزان حمل و نقل عمومی در دنیا را دارد. در مقایسه با دیگر شهرهای بزرگ دنیا مانند سئول، لندن و نیویورک و پکن، مردم توکیو خیلی بیشتر از آنها از حمل و نقل عمومی، دوچرخه یا پیاده روی برای عبور و مرور استفاده می کنند. در این کلانشهر خطوط ریلی شهری ۴۸، اتوبوس ۳، دوچرخه ۱۴، و پیاده روی ۲۳ درصد از میزان حمل و نقل را در بر می گیرند. این در حالی است که درصد اتومبیل شخصی در این شاخص تنها ۱۲ درصد است.
 
درس‌هایی از توکیو، شهر ۳۴ میلیونی
 
۴ ـ اخراج کربن از اقتصاد

توکیو خوش شانس بود که رشد سریعش در دوره ای اتفاق افتاد که تغییرات آب و هوایی مثل امروز مشکلی شناخته شده نبود. با وجود این، توکیو به دنبال این است، تا سال ۲۰۳۰، 30 درصد از میزان تولید گازهای گلخانه ای خود را نسبت به سال ۲۰۰۰ بکاهد. به موازات سرمایه گذاری در حمل و نقل عمومی با به اصطلاح میزان کربن کم، توکیو برنامه های بسیاری برای بهینه سازی مصرف انرژی و استفاده از انرژی های تجدید پذیر نیز دارد. برخی از این برنامه ها شامل کاهش ۳۸ درصدی مصرف انرژی و تولید ۳۰ درصد از برق مصرفی خود از انرژی های تجدید پذیر تا سال ۲۰۳۰ می شوند.

۵. آمادگی برای سالمندی با عزت


جمعیت توکیو احتمالا با یک ریزش اساسی مواجه خواهد شد. انتظار می رود که جمعیت توکیوی مرکزی از ۱۴ میلیون کنونی در سال ۲۰۲۰ به حداکثر خود برسد و پس از آن تا سال ۲۱۰۰ به ۷ میلیون تن کاهش پیدا کند. علت چیست؟

در آخرین سرشماری انجام گرفته در ژاپن، نتیجه ی کاهش مالکیت خانه در ژاپن به تصمیم زوجین برای بچه دار نشدن می انجامد.
 
درس‌هایی از توکیو، شهر ۳۴ میلیونی
سخن پایان

مطمئنا توکیو آرمانشهر نیست و با مشکلات خاصی چون آسیب پذیری در مقابل زلزله و دیگر بلایای طبیعی، هزینه ی بالای مسکن، بی خانمانی، افزایش نابرابری و فقدان تنوع فرهنگی و همچنین میزان بالای اجاره نشینی روبه روست.

با این حال، این کلانشهر درس های مفیدی هم در گذشته و هم اکنون و هم در آینده در خود به همراه دارد که می تواند راهنمای سیاست های شهری کشورهای دیگر باشد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۷
31
9
در مورد آسیب هاش هم بنوسید. از نظرات جامعه شناسان استفاده کنید
پاسخ ها
دریا
| |
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۷
آسیب های چی ؟ یعنی آینده بنگلادش و پاکستان رو بهتر از ژاپن می دونی ، حتی اگه هفت ملیون بشن چی میشه مگه ! مگه صد سال پیش جمعیت زمین چقدر بود !!! با افزایش جمعیت افراطی منابع آب برق گاز با بحران مواجه خواهند شد بهداشت رفاه به شدت میاد پایین
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۷
6
40
اینها رو به شهردارتون بگید. شهردار جدیده....
پاسخ ها
farhad
| |
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۷
منظورت اينه كه شهردار قبليه كامل ميدونست!!!!؟؟؟؟
ناشناس
| |
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
در طول 12 سال تهران به اندازه 30 سال تغيير كرده و توسعه يافته. ببينيم شهردار جديدتون قرار چه كار كنه
کمالخان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۷
0
17
طبیعتا نخستین رویکرد مقابله با این مشکل این بود که اول بسازیم و بعدا تمیز کنیم

اینجا اول می سازیم بعد تصمیم میگیریم درست بوده یا نه یا شایدم اصلا خرابش کنیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۷
0
17
شهرداری خط کشی های عابر پیاده در تهران رو به بهانه های واهی پاک کرد.
این خلاف حقوق شهروندی و احترام به پیاده ها است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۷
1
19
یک درس دیگه هم اینه که با وجود این همه کارخانه خودروسازی عالی، تو عکس آخری ما یک خودروی ولوو می بینیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۷
3
33
مسئولین ایرانی مدیریت بلد نیستند . دانش کافی ندارند . مسئولیت پذیر نیستند و مهمتر اینکه اصلا با دلسوزی برای ایران کار نمیکنند . این میشه وضع ایران اون هم میشه ژاپن . اونوقت من بدبخت باید درایران متولد میشدم .
مریخ
|
United States
|
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۷
0
13
نظام ساختار شهری از ابتدای ساخت یک خیابان باید از نظم پیروی کند و در طول توسعه ان شهر بر مبنای نظم اولیه توسعه پیدا خواهد کرد در شهر تهران نظم .بافت سنتی .ساخت و ساز غیر قانونی این نظم را به هم زده است
firooz
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۷
1
25
ما هم در تهران به قوانين بين المللي كلان شهرها پايبنديم !!!!
1-در پياده رو بسات كاسبي پهن مي كنيم
2- درخيابانهاي اصلي دوبله پارك مي كنيم
3- خيابان يك طرفه را براحتي خلاف مي رويم
4- درمحل خطوط عابر پياده الويت با ماشين مي دهيم نه عابر
5- و الي ماشاالله .......
پاسخ ها
منصور
| |
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۷
خوب گفتي.. خصوصا اين بساطياي پياده رو.. جالبه ماموراي شهرداري ميان جمعشون ميكنن(( متاسفانه تا حدي برخورد نامناسب دارن...)) ملت همه دلشون ميسوزه.... كه چرا نميذارن طرف يه لقمه نون حلال ببره خونه!!! از اونور جمعشون نميكنن.. ميشه باعث ترافيك تو پياده رو سد معبر.. همون مردم حالا فحش و فضيحت ميكش به همين بساطيا............. عجب ملت باحالي هستم خدايش
ناشناس
| |
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۱
دوبله، یک طرفه و خط عابر را حل کن با بساط کاری نداشته باشین فعلا
تا سطح درآمد و رفاه جامعه بالا بره و کسی نیازی به دستفروشی نداشته باشه
خلافهای بزرگ را حل کنید بعد برسید به دستفروش
متاسفانه زورتون فقط به کوچک ها میرسه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۷
0
16
نتیجه عقلانیت
پاسخ ها
تورج
| |
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۷
در مورد ژاپن و توکیو بیشتر نتیجه پر کاری و همکاری واقعیست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۷
1
15
شهر تهران برای جمعیت 5 شش میلیون نفر مناسب میباشد
كيارش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۷
15
8
از نظر من الان اصفهان به همين شيكي و تر تميزيه البته دست شهردارش درد نكنه....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۷
2
5
توکیو و شهرهای ژاپن، نمونه بارزی از زندگی مردمان متمدن پیش رفته است. تنها نکته منفی که خود بنده در توکیو مشاهده کردم وجود کارتن خواب شبانه بود که هیچ تطابقی با بقیه موارد عالی این کشور نداشت.
اسماعیل
|
United States
|
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۷
0
1
مدتی که در توکیو زندگی کردم، فرهنگ بالای مردم در رعایت از قوانین را دیدم. مردم آنجا واقعا نهایت سعی خودشان را برای بهبود شهر انجام میدهند. نمونه اش تماشاگران ژاپنی در ورزشگاه آزادی بود که در آخر همه آشغالهای قسمت خودشان را جمع کردند و بعد ورزشگاه را ترک کردند. پس واضح است که چنین مردمی واقعا به دولتشان در امور شهری کمک میکنند.
طلبه نو اندیش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
0
1
به شهردارش باید مدال داد
جوات یاکوزا
|
United Kingdom
|
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۱
0
3
ما رفتیم ژاپن واسه کار جون شما یاکوزا را از شهرهای اصلی ژاپن بیرون کردیم فرستادیمشون ساحل بعد امورات و دستمون گرفتیم دولت ژاپن این اقدام فرهنگی ما را برنتابید همه ما را کمپلت اخراج نمود
ما میتوانیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار