عارضه ی رگ های عنکبوتی چیست و چگونه درمان می شود؟
کد خبر: ۷۹۳۵۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2017 July 15    -    ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۷
مشخصه ی اصلی این مشکل وجود نقطه ای کوچک و قرمز رنگ به اندازه ی یک سوزن ته گرد بوده که از اطراف آن خطوطی قرمز رنگ بیرون زده باشد. به وجود آمدن این مشکل معمولا در اثر سطح بالای استروژن در بدن (برای مثال در دوران حاملگی) و یا بیماری های کبدی است که باعث می شوند خون به درستی تصفیه نگردد.
عارضه ی رگ های عنکبوتی چیست و چگونه درمان می شود؟به گزارش «تابناک با تو»؛ رگ های عنکبوتی (Spider Angioma) یک مشکل پوستی است که در اثر تورم مویرگ ها و یا رگ های خونی بسیار کوچک به وجود می آید (این تورم عروق نزدیک به پوست ، در اثر تجمع غیر طبیعی خون در آن ها می باشد).
 
این مشکل می تواند خود را به صورت خطوطی باریک و یا پهن قرمز رنگ نشان دهد. همچنین در برخی از موارد این مشکل باعث  ایجاد نقطه ای قرمز به همراه شاخک هایی خواهد شد که بسیار شبیه به یک عنکبوت قرمز رنگ بر روی پوست فرد مبتلا می باشد. به تصاویر زیر دقت کنید.

مشخصه ی اصلی این مشکل وجود نقطه ای کوچک و قرمز رنگ به اندازه ی یک سوزن ته گرد بوده که از اطراف آن خطوطی قرمز رنگ بیرون زده باشد. به وجود آمدن این مشکل معمولا در اثر سطح بالای استروژن در بدن (برای مثال در دوران حاملگی) و یا بیماری های کبدی است که باعث می شوند خون به درستی تصفیه نگردد.
 
 

علائم و نشانه های اصلی این مشکل وجود رگ های خونی بر روی پوست است که مشخصه های زیر را داشته باشند :
 
وجود نقطه ای قرمز رنگ در وسط آن ها
 
دارای خطوطی که از نقطه ی قرمز رنگ به سمت بیرون کشیده شده اند.
 
اگر آن ها را فشار دهید تاپدید می شوند و با برداشتن فشار مجددا ظاهر خواهند شد.
 
بیشتر بر روی صورت یا گردن وجود دارند.
 
 
 

رگ های عنکبوتی معمولا بدون درد و مشکل بوده و فرد مبتلا مشکل خاصی را در اثر این بیماری پیدا نخواهد کرد.

وجود تعداد کمی  از این رگ های عنکبوتی در کودکان و خانم های حامله طبیعی بوده و جای نگرانی وجود نخواهد داشت. اما اگر تعداد این نوع از عروق بر روی پوست زیاد باشد می تواند نشان دهنده ی وجود مشکلات حاد کبدی مانند سیروز کبدی باشد.

اگر فردی بر روی پوست خود مشکلی شبیه رگ های عنکبوتی داشته باشد که فقط نقطه ای قرمز رنگ بر روی پوست وجود داشته اما خطوطی اطراف آن دیده نمی شود ، این حالت ممکن است نشان دهنده ی یک بیماری ارثی خونی باشد که باعث خونریزی ، فقر آهن و کم خونی در فرد می شود. نام این بیماری hereditary hemorrhagic telangiectasia  می باشد.
 
 

معمولا برای تشخیص این مشکل نیازی به آزمایش نیست و بررسی و معاینه ی پوست می تواند به راحتی پزشک را به نتیجه برساند. اما گاهی انجام یک بیوپسی از پوست می تواند به پزشک در تشخیص دقیق تر کمک کند. همچنین اگر پزشک به وجود بیماری های کبدی در فرد مبتلا به رگ های عنکبوتی مشکوک شود ممکن است آزمایش خون را برای وی تجویز کند.

از آنجاکه این بیماری در اکثر موارد مشکل خاصی را برای فرد ایجاد نخواهد کرد و عموما مقطعی می باشد (در دوران حاملگی و یا دوران مصرف قرص های ضدبارداری این مشکل ایجاد شده و با گذشت این دوره نیز بهبود پیدا خواهد کرد) نیاز به درمان خاصی برای آن نیز وجود ندارد.

چگونه می توان رگ های عنکبوتی را درمان کرد ؟


همان طور که اشاره کردیم این عارضه عموما مشکلی را برای افراد ایجاد نمی نماید اما در صورتی که این رگ ها به زیبایی فرد مبتلا لطمه وارد کنند و وی به دنبال راهی برای درمان باشد دو راه درمانی وجود خواهد داشت:
 
 
اولین راه درمانی موجود که اصلی ترین راه درمانی نیز می باشد اسکلروتراپی است. اسکلروتراپی روشی غیر تهاجمی و بدون درد می باشد که معمولا در مطب پزشکان انجام می شود . در این روش نیازی به بیهوش کردن بیمار وجود ندارد و طی آن ماده ی اسکلروزان داخل وریدها تزریق می گردد . به طور معمول طی دو و یا چند جلسه اسکلروتراپی وریدهای عنکبوتی به طور کامل از بین می روند و نتیجه مطلوب حاصل می گردد .

دومین روش درمانی که وجود دارد سوزاندن وریدها با استفاده از سوزن های حاوی جریان الکتریکی و یا لیزر درمانی می باشد . البته باید این نکته را در نظر داشت که لیزر درمانی هزینه ی بالایی را برای بیمار در بر خواهد داشت .
 
 نویسنده: دکتر الهه  تیموری
 
 
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
0
0
قدیما میگفتن جن نیشگون گرفته
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
0
0
واقعا ؟؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار