«نقطه‌ی سرد» اسرارآمیز در فضا، جهان موازی را اثبات می‌کند؟
کد خبر: ۷۴۰۰۳
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
تاریخ انتشار: 2017 May 22    -    ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۰
دانشمندان خبر می‌دهند؛
ممکن است که میلیاردها جهان، درست در بیرون از جهان ما وجود داشته باشند. دانمشندان سالیان مدیدی به دنبال یک توضیح برای جسم تاریک در «تابش زمینه کیهانی» به جا مانده از بیگ بنگ یا همان انفجار بزرگ بوده‌اند. طیف وسیعی از توضیحات مختلف مطرح شده است اما دلیل اصلی احتمالاً ملموس و مفهوم نباشد. البته در واقع می‌تواند یک جهان موازی باشد.

«نقطه‌ی سرد» اسرارآمیز در فضا، جهان موازی را اثبات می‌کند؟ اختصاصی «تابناک باتو» ؛ ممکن است که میلیاردها جهان، درست در بیرون از جهان ما وجود داشته باشند. یک «نقطه‌ی سرد» (Cold Spot) اسرارآمیز در فضا می‌تواند مدرکی دال بر وجود یک جهان موازی باشد.

دانمشندان سالیان مدیدی به دنبال یک توضیح برای جسم تاریک در «تابش زمینه کیهانی» به جا مانده از بیگ بنگ یا همان انفجار بزرگ بوده‌اند. طیف وسیعی از توضیحات مختلف مطرح شده است اما دلیل اصلی احتمالاً ملموس و مفهوم نباشد. البته در واقع می‌تواند یک جهان موازی باشد.

«نقطه‌ی سرد» اسرارآمیز در فضا، جهان موازی را اثبات می‌کند؟

این ناحیه (جسم تاریک) به طور مشخصی می‌تواند در نتیجه‌ی برخورد دو جهان با یکدیگر باشد. این مدرک می‌تواند اولین مدرکی باشد که تاکنون برای فرضیه‌ی چند جهانی ارائه شده است. فرضیه چند جهانی بر وجود میلیاردها جهان دیگر (برخی از آنها شبیه به جهان ما) درست در بیرون از جهانی که ما می‌توانیم مشاهده کنیم، در حال حرکت باشند.

«تابش زمینه کیهانی» تمام آسمان را پوشش می‌دهد و دانشمندان توانسته‌اند که نقشه‌ای از این تابش در سراسر جهان ترسیم کنند. این تابش تقریباً به طور یکنواختی توزیع شده و دارای دمای یکسانی است، اما در این بین، یک «نقطه‌ی سرد» اساسی جلوه‌گری می‌کند.

تاکنون، پرطرفدارترین توضیح این بود که جسم تاریک در نتیجه‌ی یک خلأ عظیم است. دانشمندان حالا این موضوع را اینگونه مطرح کرده‌اند: جایی که «نقطه‌ی سرد» می‌تواند دیده شود، در واقع یک فضای عظیم مملوء از جهان‌های مختلف است.

«نقطه‌ی سرد» اسرارآمیز در فضا، جهان موازی را اثبات می‌کند؟

اما یک بررسی جدید با نگاهی ریزبینانه‌تر از همیشه به «نقطه‌ی سرد»، نشان داد که جسم تاریک نمی‌تواند تحت مدل استاندارد کیهان‌شناسی و این جهان، نتیجه‌ی چنین خلأیی باشد. ممکن است که همچنان چیز ناشناخته‌ای در علم فیزیک وجود داشته باشد – اما همچنین ممکن است که این نقطه در نتیجه‌ی یک برخورد بین دو کهکشان باشد.

روآری مکنزی (Ruari Mackenzie) از دانشگاه دورهام اظهار کرد: «خلأهایی را که ما شناسایی کرده‌ایم، نمی‌توانند «نقطه‌ی سرد» را بر اساس استاندارهای کیهان‌شناسی توضیح بدهند. این امکان نیز وجود دارد که برخی از مدل‌هایی خارج از این مدل‌های استاندارد بتوانند در آینده مطرح شوند تا این دو را به هم مرتبط کنند اما اطلاعات و داده‌های ما، محدودیت‌های سختگیرانه و محکمی را روی هر تلاشی که بتوان انجام داد، قرار داده است.

محققان می‌گویند که احتمال کمی وجود دارد که «نقطه‌ی سرد» به طور اتفاقی پدید آمده باشد و به احتمال بیشتر می‌تواند در نتیجه‌ی وقوع چیزی بسیار ناشناخته باشد.

«نقطه‌ی سرد» اسرارآمیز در فضا، جهان موازی را اثبات می‌کند؟

تام شانکس (Tom Shanks) اظهار کرد: «این بدان معناست که ما نمی‌توانیم به طور تمام و کمال این گفته را رد کنیم که نقطه‌ی سرد به دلیل یک نوسان غیر محتمل (توضیح داده شده توسط مدل استاندارد) حادث شده باشد. اما اگر این دلیل، پاسخ ما نباشد، در این صورت باید به دنبال توضیحات عجیب و غریب‌تری باشیم.

وی همچنین افزود: «شاید مهیج‌ترین مورد در این میان، این است که «نقطه‌ی سرد» در نتیجه‌ی یک برخورد بین جهان ما و یک جهان حبابی دیگر پدید آمده است. اگر بررسی و آنالیز ریزبینانه‌تری از داده‌های «تابش زمینه کیهانی» یا همان «CMB»، این موضوع را اثبات کند که همین مورد است؛ در این صورت، «نقطه‌ی سرد» می‌تواند به عنوان اولین مدرک برای اثبات فرضیه چند جهانی مطرح شود - و میلیاردها جهان دیگر شبیه به جهان ما می‌توانند وجود داشته باشند.

محققان هم اکنون امیدوارند که آزمایش و امتحان بیشتری را روی «تابش زمینه کیهانی» انجام دهند تا به قابل پذیرش بودن فرضیه‌ی جهان موازی پی ببرند.

independent

مترجم: وحید کوکبی حمیدپور

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
اشنا
|
United States
|
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
2
11
این ناحیه (جسم تاریک) به طور مشخصی می‌تواند در نتیجه‌ی برخورد دو جهان با یکدیگر باشد

چرا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
علي110
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
2
14
سفر به فراسوي فضا ! فراسوي عالم تاريك ! فراسوي نقاط سرد ! آيا به عمر خود خواهيم ديد ؟!
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
نه
17 ماه بدون یارانه
| |
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
دنیای ما با بقیه فرق داره
حتی آرزوهامون
برو دعا کن یارانه ات رو قطع نکنن !!
جهان موازی و این جور مخلفات پیشکش !
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
12
2
ول کن بابا ناهار بازم اشکنه داریم اه
فرهاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
2
8
دقیقا این جهان یا نقطه سرد در کدام قسمت از کهکشان راه شیری قرار دارد؟ و یا با کهکشان ما چقدر فاصله دارد؟
محسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
3
3
امتحانام داره شروع میشه، خود بخود تو جهان سرد قرار می گیرم.
نيما
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
7
9
حالا فرض كنيم پيدا شد و ما هم تونستيم وارد يه جهان ديگه بشيم .
پا پاي راست بايد وارد بشيم يا پاي چپ يا جفت پا؟؟
سید حسنی3نیک
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
11
4
اگر باور کنیم سرعت 300000 کیلومتر نور تنها یکعدد است
یقینا در سرعتهای بالاتر و پایین تر بینهایت موجودات زندگی میکنند مانند تاکیونها
چون خالق نور بینهایت است
وابسته بودن جرم به نور این مسیله را اثبات میکند
E=MC 2 یعنی انرژی های بالا حاصل جرمها و سرعت نورهای بالا تری وقوانین جدیدی هستند پس توانا ترند
براحتی قابل اثبات است بی نهایت موجودات در کنار ما زندگی میکنند فقط چون در دایرهء دامنهء حواس پنجگانهء
ما نیستند نمیتوانیم ایشان را حس کنیم و آنهاییکه مانند جن و ملک در برخی دامنه ها با ما مشترک هستند ارتباط برقرار میکنند
که دیدن ایشان نیازمند تعبیه عینکهایی با توجه به هرم ژوپیتری خیام نیوتن با نسبت 11 برابری ژوپیتر یا ربالعالمین. است که بزودی از شرق طلوع خواهد کرد
ح4+ق7=11حق. خلق السموات والارض بالحق
یا
واشرقت الارض بنور ربها
ناشناس
|
Germany
|
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
2
1
آنچه که بشر تا به حال توانسته ببیند و یا به وجود آن پی ببرد از این عالم است
اما نظریه جدید این را بیان می کند که علم های دیگری هم علاوه بر عالمی که ما میشناسیم با تمام کهکشانها و ستاره گان وجود دارد
الحمدلله رب العالمین
شاید منظور عالم های زیادی باشد که وجود دارد
مریخ
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
3
4
نظریه جهانهای موازی باز هم بر گرفته از نظریه انشتین در مورد خمیدگی فضا و زمان است اگر چنین باشد و فضا و زمان در جایی خم شوند در مجاور جهان ما جهانهای دیگری نیز وجود دارند و ممکن است بی نهایت باشند اما ممکن است قوانین در انها فرق کند اما با نظریه انفجار بزرگ در تضاد است چون اگر جهان بعد از بیگ بنگ در انبساط بزرگ باشد و بقول هاوکینگ بعد از انبساط بزرگ به انقباض بزرگ جهان برگردد دیگر جهانی وجود نخواهد داشت و خبری از نیروهای هسته ضعیف و قوی و الکترومغناطیس و گرانش که نیروهای کیهانی برای حفظ جهان هستند نخواهد بود اما به عقیده خودم بشر فقط تا شعاع ۱۴ میلیارد سال نوری را در این کیهان توانسته ببیند و درواقع ممکن است انجایی را که الان با هابل میبیند میلیادها سال پیش از بین رفته باشو و نورشان الان به ما میرسد بشر حتی نمیتواند منظومه شمسی به نزدیک ترین منظومه بنام کپلر سفر کند و در وسعت کیهان ناتوان است و نمیداند کوچکترین چیست یا بزرگترین کدام است حتی نمیداند انتهای جهان یا ابتدای ان کجاست در واقع همه چیز در مغز ما اتفاق میافتد و مغز ما توانایی محدود ساخت جهان را ندارد شاید این جهان یک رویا باشد و ماتوسط مغزمان ان را فقط پردازش میکنیم چون بدون مغز ما هیچ چیز وجود ندارد
انصاری
|
Germany
|
۰۷:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۲
4
2
ای کاش مغزهایمان را که موازی کاری میکند سری میبستم شاید نوری می‌تابید.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۲
2
1
جالب بود. ممنون
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۴
2
1
البته جا داره تاکید بشه که میگن جهان های موازی. جهان ما تشکیل شده از هزاران یا میلیونها کهکشان هست و جهان چیزی فراتر از کهکشان است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار