از سفر به آرامگاه بوعلی سینا تا رسیدن به دره عشق
کد خبر: ۶۸۳۸۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2017 March 26    -    ۰۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰
سفرنامه نوروزی ایران؛
«تابناک باتو»؛ در سیزده روز تعطیلی ایام نوروز، هر روزه شما را با آیین و رسوم دو استان از استان های کشورمان آشنا می سازد. بد نیست پس از سفر به این شهرها با آداب و رسوم کهن آنان آشنا شوید تا بر جذابیت سفرتان بیفزاید. بهار زیباترین فصل سال است که در آن جشنواره ای از رنگ های شاد قابل تماشاست. این فصل تولد و رویش دوباره زمین
هار هار هارونک، خدا بزن بارونک اختصاصی «تابناک با تو»؛ ایران به لحاظ پیشینه غنی مذهبی و تاریخی آن از قرن ها قبل آداب و رسوم، آیین ها و مراسم هایی گنجانده شده اند که همه ساله به شکل با شکوه توسط ساکنان این دیار با برپایی مراسم ها و مجالس گوناگون برگزار می شوند.

چنین مراسمی به عنوان یکی از روزهای ماندگار در زندگی مردم کارکردهای گوناگونی دارند و همواره به شکل خاطرات شیرین در دفتر زندگی مردم این سرزمین ثبت می شوند و عید نوروز یکی از این اعیاد است.
 
همدان
 
 هار هار هارونک، خدا بزن بارونک
 
شال اندازی 

شب عید با آماده شدن سفره هفت سین که عموماً عبارت از سیب، سیر، سبزه، سرکه، سنجد، و سماق و آیینه و آب و سکه است، از راه می رسد. در این شب کودکان و نوجوانان مراسم، شال اندازی یا شال دورکی را از لبه بام یا روزنه تعبیه شده در سقف (باجه) به پایین می آویزند و با اشعار یا جملاتی ساده از صاحب خانه درخواست هدیه می کنند. صاحب خانه نیز تخم مرغ، پول و تنقلات و...در شال می پیچد و آن را تکان می دهد تا بالا بکشند. 
 
هار هار هارونک، خدا بزن بارونک 
 
آرامگاه بوعلی سینا فیلسوف، دانشمند و طبیب مشهور ایرانی که در میدان بوعلی سینا در مرکز شهر همدان واقع شده است
 
هنگام تحویل سال
 
هنگام تحویل سال، با روشن شدن شمع سفره هفت سین، همه اعضای خانواده گرد هم جمع می شوند و با خواندن دعای تحویل سال و به جا آوردن نماز حاجت سال جدید را آغاز می کنند.
پس از تحویل سال معمولاً افراد کوچکتر خانواده به دیدار بزرگان فامیل می روند و آن ها نیز متقابلاً به بازدید آنها می پردازند. دید و بازدید تا روز سیزدهم فروردین ادامه می یابد.
 
چهار محال و بختیاری
 
هار هار هارونک، خدا بزن بارونک
 
 طلب باران در آستانه نوروز
 
مردم بختیاری چند روز مانده به عید نوروز مراسمی به عنوان طلب باران یا هارونک دارند که در روستاهای اردل به شکل زیبایی برگزار می شوند. این مراسم به تدریج از نقاط بختیاری نشین به مناطق کویری دیگر نیز نفوذ کرده و به همین دلیل این مراسم با نام های مختلف و با اندکی تغییر در استان های غیر بختیاری و به خصوص کویری قابل مشاهده است. در روستاهای شهرستان اردل این مراسم نوروزی به شکل جالب و زیبایی برگزار می شود. در این مناطق مردی با لباسی مندرس و وصله دار و کلاهی که دو شاخ روی آن است به در خانه های مختلف می رود و مردم مقداری آرد، برنج، گندم و امثالهم  را درون کیسه ای که به گردن انداخته است می ریزند و سپس مقداری آب (به عنوان سمبل و نشانه باران) روی سر او میریزند. آن مرد زنگوله ای که در دست دارد را به صدا در می آورد و با خواندن اشعار زیر از خدا طلب باران می کند.
 
هار هار هارونک، خدا بزن بارونک 
سی او عیال دارون خدا بزن بارونک
گندما که زیر خاکن ز تشنئی هلاکن 
هار هار هارونک خدا بزن بارونک
 
خدایا باران کوچکی بزن، برای مردان عائله مند و خانواده های پر جمعیت خدایا باران کوچکی ببار، تا گندم هایی که زیر خاک از تشنگی هلاک شده اند دوباره سر زنده شوند، خدایا باران کوچکی بزن.
 
بعد از این مراسم مردم منتظر باریدن رحمت الهی و آمدن باران می شوند. متاسفانه این رسم تقریباً در اکثر مناطق شهرستان رو به فراموشی شپرده شد و فقط خاطره هایی از آن به جا مانده است.
 
  هار هار هارونک، خدا بزن بارونک
 
آبشار دره عشق در منطقه مشایخ شهرستان اردل مجاور روستای دره عشق در ۱۳۰ کیلومتری شهر کرد قرار دارد. این آبشار با سرعت زیاد از دل کوه بیرون می جهد و یکصد متر ارتفاع دارد و کنار این آبشار رود کارون به آرامی جاری است.
 
 آداب و رسوم تحویل سال در میان بختیاری ها
 
عشایر بختیاری همزمان با تحویل سال به مکان سبزتری رفته و سیاه چادر را در محلی سبز و خرم که دارای آب کافی باشد، برپا میکنند، از طبیعت رنگارنگ خویش، گلهای شقایق و باوینه را زینت سیاه چادر خویش قرار داده آنرا تزیین کرده، گل آرایی می کنند. شب عید در خانه یا چادرهای خود می مانند، ولی روز اول عید با لباس های مخصوص خود، کلاه های لری را کج بر سر گذاشته و به دید و بازدید می پردازند.
 
هار هار هارونک، خدا بزن بارونک 
 
 کباب بختیاری از فیله گوسفند، سینه مرغ، فلفل دلمه ای، پیاز متوسط، روغن زیتون، پودر سیر و زعفران تهیه می شود. این غدا از خوشمزه ترین غذاهای استان چهار محال و بختیاری بوده و شهرت زیادی دارد
 
شنبه گردی
 
اولین شنبه سال نو را زنان و کودکان از خانه بیرون می روند و با چیدن گیاهان خوراکی که تازه سر از خاک بر آورده اند در مزارع و باغات نحسی، بدی و پلیدی این روز را دور میکنند و به آن شنبه گردی یا شنبه گردش می گویند.
شنبه گردی به صورت خانواری نیست و غذای روز به خارج از منزل برده نمیشود و بیشتر خاص زنان و کودکان است. دختران به امید باز شدن بخت در این روز هم چون سیزده به در سبزه گره می زنند.
 
کاری از گروه وبگردی «تابناک با تو»
منابع: باشگاه خبرنگاران، خبرگزاری مهر، صدا و سیمای مرکز چهار محال و بختیاری
 
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
کریمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۷
0
3
پذیرای هم وطنان عزیز به روستای سرسبز و مهمان نواز دره عشق هستیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار