طلا و سکه در آستانه نوروز 96 گران می‌شوند؟
کد خبر: ۶۵۵۸۰
تاریخ انتشار: 2017 February 25    -    ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۰
رابطه قیمت طلا با توئیت های ترامپ:

پاسخ رئیس اتحادیه فروشندگان طلا درباره سرنوشت فلز قیمتی درروزهای پایان سال

گمانه زنی ها برای قیمت طلا درروزهای آخر اسفند

طلا و سکه پیش از نوروز 96 گران می شوند؟ رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر به سوالات ما پاسخ می دهد

گروه بازار//

کمتر از 30 روز به پایان سال 95 باقی مانده. همه خود را آماده تغییر سال و فصل می کنند.

این جنب و جوش دربازارها هم اتفاق می افتد. بازار طلا وارزیکی ازمهمترین بازرهای کشور است. این بازار درروزهای آخر اسفند شلوغ شده و قیمت ها کمی تغییر می کنند.

ما توانستیم ابهامات خود درباره بازار طلا درروزهای پایانی سال را با مهمترین چهره صنفی این عرصه یعنی محمد کشتی آرای رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر کشور درمیان بگذاریم و پاسخ های خود را دریافت کنیم.

 

افزایش تقاضای سکه طلا در روزهای پایانی سال

محمد کشتی آرای ، رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر با اشاره به بازار سکه و طلای کشور می گوید:" همیشه در ماه پایانی سال شاهد اوج گیری تقاضا در بازار سکه هستیم. شاهد تحلیل من این است که این دوسه روزه طلا کاهش قیمت داشته اما سکه کمی گران تر شده است." او اضافه می کند که در ماه پایانی سال با افزایش تقاضا قیمت سکه افزایش می یابد.

 

قیمت طلا بالا می رود؟

این مهمترین سوال این روزهای بازار طلا و ارز است؛ قیمت طلا در روزهای پایانی اسفند ماه بالا می رود؟ بهترین کسی که می تواند به این سوال پاسخ دهد رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر است. اما او هم جواب سرراستی به ما نمی دهد. کشتی ارای می گوید: " اینکه قیمت طلا در ماه پایانی سال گران می شود یا نه ، به قیمت های جهانی بستگی دارد. البته وقتی اصرار می کنیم مجبور می شود پاسخی شفاف تر بدهد:" عید نوروز ما تاثیری روی قیمت طلا ندارد. او فعلا روند قیمت طلا را صعودی روایت می کند.

به گفته او درسه هفه اخیر بعد از روی کار آمدن دونالد ترامپ ارزش دلار کم شده و درمقابل قیمت طلا بالا رفته است. رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر خیلی به رویدادهای سیاسی در آمریکا و رویکرد سیاست خارجی کابینه ترامپ بدبین است. کشتی آرای می گوید: تشنج آفرینی سیاست های خارجی دولت جدید آمریکا روز به روز بیشتر می شود. پس احتمال کاهش قیمت طلا کم است.

او شیوه استدلال خود را برای احتمال ناچیز افت قیمت طلا را این می داند که حاصل ضرب قیمت جهانی طلا در قیمت ارز قیمت طلا را تعیین می کند. زیرا قیمت طلا در بازارهای جهانی روز به روز بیشتر می شود.

 

چرا قیمت سکه طلا با طلای به کار رفته در آن فرق دارد؟

یک نکته جالب این است که قیمت طلایی که در تولید یک سکه طلا به کار می رود با قیمت مجزای طلا تفاوت دارد؟ کشتی آرای این موضوع را توضیح می دهد. او می گوید:" در ایام عادی سال و به طور خاص پیش از موج گرانی قیمت دلار در پایان آذرماه امسال قیمت سکه نزدیک به قیمت طلا بود."

رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر عنوان می کند: آن موقع اگر قیمت طلای به کار رفته دریک سکه تمام بهار آزادی یک میلیون و 180 هزار تومان بود این در حالی بود که  آن موقع هر سکه تمام بهار آزادی با قیمت یک میلیون و 190 هزار تومان معامله می شد. او این اختلاف 10 هزار تومانی را عدد قابل توجهی نمی داند و به باور او این اختلاف طبیعی است. کشتی آرای اما اوضاع را درحال  حاضر به شکل دیگری می بیند: " اما الان قیمت طلایی که در سکه تمام بهار آزادی به کار رفته یک میلیون و 122 هزار تومان هزینه دارد و درمقابل قیمت بازاری یک سکه تمام بهار آزادی یک میلیون و 192 هزار تومان است. این اختلاف اصلا طبیعی نیست."

 به گفته او این اختلاف قیمت در نیم سکه، ربع سکه و سکه یک گرمی بیشتر هم می شود چون تقاضا برای آنها بیشتر است.

منبع:‌ هفت صبح
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار