بزرگترین شرکت لبنیاتی جهان به ایران می آید
کد خبر: ۶۵۴۴۴
تاریخ انتشار: 2017 February 23    -    ۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۶

جلال الدین نمینی میانجی سفیر ایران در نیوزیلند این هیات اقتصادی برای توسعه همکاری‌ها در بخش کشاورزی و صنایع لبنیات روز شنبه آینده عازم ایران می‌شود.

وی از جمله افراد حاضر در هیات نیوزیلندی را رئیس شرکت لبنیاتی 'فونترا' اعلام کرد و گفت که فونترا از زمان تاسیس با ایران مراوده داشته و به ویژه منبع اصلی واردات کره مورد نیاز کشورمان بوده است.

ایران در برخی از سال‌ها با وارد کردن بیش از ۱۵۰ میلیون دلار کره از این شرکت نیوزیلندی، بزرگترین مشتری فونترا بوده است.

سفیر ایران در نیوزیلند گفت که فونترا مزارع نمونه در کشورهای مختلف راه اندازی کرده و سرمایه گذاری گسترده‌ای در کشورهای خارجی از جمله در چین، تایلند، ویتنام، سریلانکا، برزیل، ونزوئلا، مکزیک، شیلی، امارات متحده عربی، عربستان و قاره اروپا و امریکا انجام داده است، به گونه‌ای که درآمد اصلی این شرکت از طریق این سرمایه گذاری هاست.

وی معتقد است که ایران با داشتن بیش از ۸۰ میلیون جمعیت و طبیعت مناسب و همسایگی با آسیای میانه و قفقاز و روسیه جزو اهداف شرکت فونترا نیوزیلند است.

نمینی میانجی گفت که ترغیب این شرکت به سرمایه گذاری در کشورمان در دستور کار سفارت جمهوری اسلامی ایران در ولینگتون قرار داشته و تبادل اطلاعات با این شرکت در زمینه چگونگی، قوانین، مقررات و مزایای سرمایه گذاری در ایران صورت گرفته است.

وی اعلام کرد که شرکت‌های لبنیاتی کشورمان می‌توانند با 'فونترا' در استان‌های شمالی به ویژه استان گلستان که دارای آب و هوای مشابه نیوزیلند است سرمایه گذاری مشترک کنند و به تولید شیر و فرآوری آن با فناوری جدید و شیوه مدیریتی مدرن که موجب کاهش چشمگیر هزینه‌ها می‌شود، بپردازند.

نیوزیلند نخستین کشور صادرکننده لبنیات با کیفیت بالا در جهان بوده و محصولات تولیدی این کشور به علت کیفیت بالا در دنیا معروف است.

نیوزیلند به علت داشتن زمین‌های مستعد دامداری و بارندگی فراوان و همچنین به علت دوری از سایر کشور‌ها، دارای وضعیت منحصر به فردی است که اساس دامداری گسترده و خوب را در این کشور پایه گذاری کرده است.

دولت نیوزیلند در سال ۲۰۰۱ با تجمیع شرکت‌های بزرگ دامداری، بزرگترین شرکت لبنیاتی جهان را تحت عنوان 'فونترا' تاسیس کرد. این شرکت هم اکنون تولید ۳۰ درصد لبنیات جهان را در دست دارد و به بیش از ۱۰۰ کشور صادرات می‌کند.

بزرگترین شرکت لبنیاتی جهان به ایران می آید

درآمد سالانه شرکت فونترا نیوزیلند بیش از ۲۰ میلیارد دلار است.

'دیوید کلارک' عضو پارلمان و سخنگوی توسعه اقتصادی حزب کارگر نیوزیلند نیز که سال گذشته میلادی به همراه هیات تجاری به ایران سفر کرد روز شنبه گفت که ایران با جمعیت بیش از ۸۰ میلیون نفری در زمانی پنجمین شریک تجاری نیوزیلند بوده و این روابط کاهش یافته است، اما اکنون فرصت احیاء مناسبات اقتصادی وجود دارد.

شرکت 'فونترا' بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده شیر و محصولات لبنی جهان پیش از این آمادگی این شرکت را برای افزایش همکاری با ایران پس از اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و لغو تحریم‌های ناعادلانه علیه کشورمان اعلام کرده است.

'کلوین ویکهام' مدیر عامل 'فونترا' پیش از این از جمهوری اسلامی ایران به عنوان شریک کلیدی و با ارزش این شرکت در سال‌های گذشته یاد کرد و آمادگی فونترا را برای همکاری و سرمایه گذاری در کشورمان اعلام کرد.

نیوزیلند پس از لغو تحریم‌ها علیه ایران روند توسعه همکاری‌های اقتصادی با کشورمان را با سرعت طی می‌کند و 'تد مک کلی' وزیر تجارت نیوزیلند نیز آذر ماه امسال در صدر هیاتی به تهران سفر کرد.

هیاتی که هفته آینده به ریاست 'هون ناتان گای' وزیر صنایع پایه (کشاورزی) نیوزیلند به تهران سفر می‌کند دومین هیات بلندپایه اقتصادی این کشور است که پس از برجام عازم تهران می‌شود تا از ظرفیت‌های موجود جهت توسعه روابط دوجانبه استفاده کند.

پیش بینی شده است حجم مبادلات تجاری ایران و نیوزیلند با رشد ۵ برابری در آینده‌ای نزدیک به یک میلیارد دلار افزایش یابد.

 
باشگاه خبرنگاران
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار