اندر حکایت تاکسی های اینترنتی
کد خبر: ۶۰۱۹۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: 2017 January 04    -    ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۶
مسافران تاکسی‌های تهران که استفاده از تاکسی‌های اینترنتی را تجربه کرده باشند، به دلیل ارزانتر بودن، تمیزی خودرو، ثابت بودن قیمت و همچنین احترام حاکم بر روابط راننده و مسافر، ترجیح می‌دهند که دیگر از این روش برای مسافرت درون شهری استفاده کنند.
زیر ساخت حمل و نقل عمومی شهرهای بزرگ دنیا را مترو، اتوبوس، مینی بوس، ون و تاکسی تشکیل می‌دهند.

مترو، اتوبوس، مینی‌بوس و همچنین خطوط تاکسی‌رانی خطی در شهرهای بزرگ و از جمله تهران، بیشترین حجم مسافر را جابجا می‌کنند و تاکسی‌های دربستی عمومی و یا شرکت‌های خصوصی تاکسیرانی هم به مابقی مسافرانی که وسیله نقلیه را به صورت کامل تا مقصد در اختیار می‌گیرند، خدمات ارائه می‌کنند.

مردم تهران به دلیل زیرساخت ضعیف در حمل و نقل عمومی، از گذشته تاکنون، استفاده از تاکسی‌های دربستی را در اولویت قرار داده‌اند تا زودتر به مقصد برسند اما نقاط ضعفی در این خدمات وجود داشته است که مسافران همواره از این خدمات رضایت کامل نداشته‌اند و در خیلی از موارد نارضایتی را هم تحمل کرده‌اند. رانندگان تاکسی‌های عمومی دربستی چه آنها که از بخش خصوصی هستند و چه آنها که وابسته به شهرداری هستند، علیرغم نصب تاکسی متر، اکثراً از آنها استفاده نمی‌کنند و کرایه را به دلخواه خود از مسافر اخذ می‌کنند و به همین دلیل چون راننده و مسافر در خیلی از موارد با رقم اعلام شده برای کرایه تاکسی از سوی طرفین مشکل دارند، دلخور شدن دوطرف همواره و به طور مکرر اتفاق می‌افتد.

در بخش آژانس‌های تلفنی تاکسی تهران که خودروهای شخصی تحت عنوان آژانس فعالیت می‌کنند نیز عدم ثبات کرایه درخواستی از مسافر همواره مشکل ساز بوده است و در اغلب موارد چند راننده از یک آژانس یک مسیر ثابت را با چند کرایه متفاوت مطالبه می‌کنند که همیشه با ناخرسندی مسافران همراه بوده است. همچنین تاکسی‌ها و آژانس‌ها مبادی مختلف که به خدمت گرفته می‌شوند، نرخ‌های متفاوتی را برای کرایه اعلام می‌کنند. مثلاً یک آژانس تاکسی تلفنی از شهرری به مقصد شمیران به مراتب نرخ کمتری را از یک آژانس تاکسی تلفنی مستقر در شمیران برای رفتن به شهرری مطالبه می‌کند و گویا محل قرار گرفتن دفتر آژانس تاکسی تلفنی مبنای محاسبه قیمت قرار می‌گیرد. حتی تاکسی‌های گردشی هم بیشتر به نقطه سوار شدن و پیاده شدن توجه می‌کنند تا مسیر و فاصله مبدا تا مقصد. مثلاً اگر شما درخیابان میرعماد در جلوی بیمارستان مهراد که معمولاً تاکسی‌ها می ایستند، بخواهید از تاکسی استفاده کنید و کرایه را بپرسید، متوجه می‌شوید که رقم کرایه خیلی بیشتر از کرایه تاکسی عبوری از همان خیابان است که برای شما توقف می‌کند.

سازمان تاکسیرانی شهر تهران در طی سالیان فعالیت خود هرگز نتوانسته یک نظام دقیق محاسبه کرایه تاکسی برای تاکسی‌های گردشی، خطی و آژانس‌های تاکسی تلفنی تهیه و بر اساس آن عمل کند. به همین دلیل کرایه تاکسی یکی از مسائل غیر شفاف در حمل و نقل عمومی کشور است و نرخ‌های مصوب اعلام شده و یا دستورالعمل استفاده از تاکسی متر همانطور که شهروندان شاهد هستند اعمال نمی‌شود و یا اگر اعمال شود توسط عده‌ای بسیار معدود و انگشت شمار رانندگان تاکسی هستند که حساب آنها از اکثریت این صنف جداست.

مساله دوم عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی توسط این صنف محترم است، همه ما شاهد هستیم که در خیابانهای تهران رانندگان تاکسی بی توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی در اماکن ممنوعه نسبت به توقف و پیاده و سوار کردن مسافر اقدام و در رانندگی هم اکثراً خود را آگاه‌تر و با تجربه‌تر از سایر رانندگان دانسته و روش رانندگی خود را بر روش دیگران ترجیح می‌دهند و در حالی که خود مرتب در حال خطا کردن هستند، مابقی رانندگان را نکوهش می‌کنند و در عین حال به دلیل اینکه ایشان در تمام ساعات روز در خیابان‌ها رانندگی می‌کنند، خود را حاکم بلامنازع و حق به جانب تلقی کرده و انتظار دارند که خیابان‌ها درمالکیت ایشان قرار گیرد. ضعف آموزش در این صنف برای آشنایی با قوانین راهنمایی و رانندگی کاملاً مشهود است و تخلفات بیشماری متاسفانه توسط رانندگان محترم تاکسی در شهرها مشاهده می‌شود. در حالیکه چنانچه این صنف مقررات را به درستی اجرا کنند، تاثیر بسزایی بر رفتار مابقی رانندگان شهر خواهند داشت.

در چنین شرایطی و همگام با فن‌آوری چند شرکت پیشگام در حوزه فن‌آوری اقدام به تاسیس واحدهایی کرده‌اند که خدمات تاکسی‌رانی را به صورت اینترنتی در اختیار شهروندان قرار می‌دهد. از ویژگی‌های این خدمات ارسال سریع تاکسی (نزدیک‌ترین خودروی در حال تردد در اختیار مسافر قرار می‌گیرد) و هزینه بسیار پایین این تاکسی ها است، به علاوه شیوه برخورد این رانندگان بسیار مودبانه و در کمال احترام است.

شهروندانی که در طی فعالیت کوتاه این تاکسی‌ها از خدمات ایشان استفاده کرده‌اند، اکثراً رضایت خود را از این سرویس اعلام داشته و رشد استفاده از این تاکسی‌ها که اکنون ظاهراً بالغ بر ۱۲۰۰۰ دستگاه در تهران در حال خدمت رسانی هستند، مؤید این مطلب است. اکنون شاهد اعتراض رانندگان تاکسی تهران و همچنین آژانس‌های تاکسی شهر تهران به فعالیت این تاکسی‌های اینترنتی هستیم که چرا جلوی فعالیت این تاکسی‌ها گرفته نمی‌شود.

متاسفانه به جای اینکه آژانس‌های تاکسی تلفنی تهران خود را با فن‌آوری وفق دهند و سرویس بهتر و ارزانتری را به مشتریان ارائه کنند، از رقیبی که به واسطه فن‌آوری نوین وارد میدان رقابت شده انتظار دارند که میدان را ترک کرده و اجازه دهند که شیوه‌های منسوخ قدیمی و گران‌تر همچنان حاکم بر این صنف باشند.

مسافران تاکسی‌های تهران که استفاده از تاکسی‌های اینترنتی را تجربه کرده باشند، به دلیل ارزانتر بودن، سریع‌تر بودن، ثابت بودن قیمت، تمیزی خودرو و همچنین احترام حاکم بر روابط راننده و مسافر، ترجیح می‌دهند که دیگر از این روش برای مسافرت درون شهری استفاده کنند.منبع: امروز آنلاین

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
عليرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۶
0
4
بايد خود تاكسيراني خيلي وقت پيشا اين كار اينترني شدن تاكسي رو راه مينداخت، الان برد با كسيه كه اولين باشه
اكرم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۶
0
4
خدا خير بده باعث و بانيشو، چه فكرى كرده! من از آرياشهر به مقصد نبش خ شاهين جنوبى با تاكسى اومدم ، بى مروت ١٨٠٠ تومن ازم كم كرد، اعتراض كه كردم گفت ما شهرزيبا ميريم نرخش اينه، گفتم آقا من كه مسيرمو به شما ميدونستى كه كمتر از نيمه ى راه پياده ميشم ، برگشته از٢٠٠٠ تومنى كه بش داده بودم ٢٠٠ تومنو پس داده، منم ٢٠٠ تومنو بش دادم گفتم وقتى قراره مسيرى رو كه كمتر از ٥ دقيقه راهه ١٨٠٠ بگيرى ، اين ٢٠٠ تومنم نميگيرم ولى بدون كه راضى نيستم و مطمئن باش اونچه رو كه دارى براى مسير طى نشده ى من ازم ميگيرى، بدجور پس خواهى داد. واقعن بعضى از اين راننده ها فاقد مروت و انصافن. خدا كنه اين اسنپا همه گير بشه.
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۶
0
1
زمانی ک تاکسی وارد تهران شد فایتون ران ها شروع به اعتراض کردند که ما بیکار خواهیم شد
از زمانی که بعلت پیشرفت تکنولوژی تاکسی های اینترنتی راه اندازی شده وترافیک تاکسی رانی را به نصف کاهش داده یعنی در یک مسیر رفت و برگشت بجای خالی برگشتن یک مسیر دو مسافر را جابجا میکنند همباعث کاهش هزینه ها میشوند وهم تاکسی بصورت خالی درخیابانها نمیچرخد ومسئولین تاکسی رانی فرودگاهها وتاکسی رانی ها و آژانسها بجای فعالیت و ایجاد طرح های جدید فقط اعتراض کردن برای پیشرفت را انجام میدهند
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار