صنعت طراحی جواهرات
کد خبر: ۴۸۹۸۲
تاریخ انتشار: 2016 September 13    -    ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۷
bato-adv
bato-adv
ساخت هر قطعه جواهر در ابتدا با یک ایده اولیه که آن را ایده خام می نامیم آغاز میشود .

صنعت طراحی جواهراتساخت هر قطعه جواهر در ابتدا با یک ایده اولیه  که آن را ایده خام می نامیم آغاز میشود . ایده های خام از کانال های مختلفی وارد می شوند، از یک الهام آنی، یک فرآیند خلاق یا حتی تکمیل و ارتقای ایده های گذشته. طراحی فرایندی خلاقانه است که در آن طراح ابتدا با آزادی عمل طراحی میکند و پس از اسکچ های اولیه، ایده کم کم شکل میگیرد . تطبیق طرح یا امکانات ساخت، مربوط به مراحل بعدی است. در طراحی اولیه جواهرات، آنچه بیش از همه اهمیت دارد فرم اثر است که زیبایی را در اثر متبلور میکند و در واقع در طراحی جواهرات ، فرم اثر از کارکرد آن جدا نیست.

وظیفه ی ایده پردازی در ساخت جواهرات بر عهده طراح جواهر است . شیوه کار طراحان و سازندگان طلا و جواهر از گذشته تا امروز دستخوش تغییرات زیادی شده و هم راستا با تحولات تاریخی و اجتماعی و اقتصادی جامعه ، سیر تکاملی را پیموده است  . برای مثال در ابتدا ، ساخت جواهرات بسیار وقت گیر و پر هزینه بود بطوری که این اشیای قیمتی تنها برای افراد ثروتمند ساخته میشد . از زمانی که دستیابی به فلزات گرانبها  امکان پذیر تر و ساخت جواهرت  ساده تر شد ، افراد بیشتری توانایی تهیه ی جواهر را پیدا کردند و امروزه تقریبا همه ی مردم ، پیر یا جوان ، ثروتمند یا فقیر حداقل یک قطعه جواهر دارند . جواهرات در انواع مختلفی ساخته میشوند و هریک از آنها مختص زینت بخشیدن به عضو خاصی از بدن هستند . مانند گوشواره ، گردنبند ، دستبند ، پابند ، حلقه، گل سینه ، سنجاق سر و ..... 

بر همین اساس شیوه و نوع فعالیت طراحان و سازندگان طلا و جواهر با یکدیگر متفاوت است بطوری که هر یک با توجه به هدف ، سبک و نوع نیاز مشتری روی کرد خاصی را در پیش میگیرند . بعضی از طراحان علاوه برطراحی جواهر ، در زمینه ساخت و تولید آن نیز فعالیت دارند . بعضی از آنها انواع مختلفی از جواهرات را طراحی می کنند اما بعضی  در زمینه ساخت نوع خاصی از جواهرات  مثلا فقط انگشتر یا فقط گردنبند فعالیت دارند  یا بعضی از طراحان تنها طراحی تخصصی جواهرت مربوط به مراسم های خاص مانند مراسم عروسی یا جشن های سلطنتی را بر عهده دارند  . به هر روی موفقیت و کسب جایگاهی با ثبات در این صنعت لوکس مستلزم این است که طراح با درک صحیح از تعریف جواهر در جامعه امروزی  و با وام گرفتن از ایده های خلاقانه ، نو و کاربردی  بتواند به تلفیقی از هنر و صنعت دست یابد تا پاسخگوی نیازها و سلیقه هایی باشد که دیگر در چارچوب نگاه سنتی به این کالای گرانبها نمیگنجد . 

 

معرفی هشت طراح برجسته جواهر در دنیا 

سبک  کلاسیک ، جذاب و ماندگار مشخصه های منحصر به فرد این طراحان جواهر است . بسیاری از این طراحان کار خود را از نازلترین جایگاه ها شروع کردند اما توانستند با ایجاد سبکی که توانسته قلب زنان و مردانی که عاشق جواهرات مجلل و با کیفیت هستند را تسخیر کنند و نام خود را در این صنعت جاودانه سازند . در ادامه با طراحانی آشنا خواهید شد که توانستند دهه ها نام خود را به اوج برسانند و حضور موثرشان را که توسط طراحی های خاصی که در ساخت انواع جواهرات ، ساعت و .... بکار گرفتند ، حفظ کنند .  

1- میکوموتو شرکتی است که در زمینه ساخت جواهرات مروارید لوکس فعالیت دارد . این مجموعه توسط میکوموتو کوکیچی ، کسی که با ساخت اولین جواهر مروارید برجسته  به این شرکت اعتبار بخشید ، تاسیس شد . اولین فروشکاه میکومونو در سال 1899 در توکیو شروع به کار کرد و بعد از آن شعبه های دیگرش در لندن ، پاریس ، نیویورک ، بمبئی و شهرهای مهم دیگر تاسیس شدند . میکیموتو اولین جواهر فروشی بود که توانست به شهرت بین المللی دست یابد . جواهرات ساخت این شرکت به خاطر مزین بودن به  مرواریدهای نفیس و ساده و طراحی های جذاب مشهور هستند هرچند که ساخت این جواهرات مروارید با دقت و ظرافت بسیاری انجام میشود . میکیموتو جواهر ساز رسمی مراسم دختر شایسته ایالات متحده از سال 2003 تا 2008 و مراسم دختر شایسته دنیا از سال 2002 تا 2007 بوده است .

2- بولگاری برند لوکس ایتالیایی است که به خاطر جواهرات ، ساعت های مچی ، عطرها و هتل هایش از شهرت زیادی برخوردار است . این برند توسط سوتیریو بولگاری ، طراح جواهر یونانی که در سال 1881 به رم نقل مکان کرد شکل گرفت . این شرکت تا قرن بیستم به فعالیت خود ادامه داد تا به یکی از برندهای بین المللی تبدیل شد و به خاطر به کار گیری طراحی های معماری گونه در ساخت محصولات فلزی که اغلب از جنس طلا و استیل تیره بودند ،  شهرت یافت . این برند همچنین به خاطر استفاده از سنگ های زینتی رنگارنگ و الماس در ساخت محصولاتش زبان زد است . یکی از نمادین ترین طراحی های این برند سرپنتی است ، مجموعه ای از جواهرات و ساعت های مچی که  به شکل مار چمبره زده طراحی و با سنگ های زینتی مزین شده بود .نام تجاری برند بولگاری (( BVLGARI  با حروف لاتین نوشته میشود .از افراد مشهوری که طرفدار طراحی های جواهرات بولگاری بودند، میتوان به  الیزابت تیلور اشاره کرد . او مالک مجموعه ای عظیم و گرانبها  از سنگ ها و الماسهای این برند بود که از جمله این جواهرات نفیس  دستبندی مارپیچ بود که طراحی آن حرکت دوار مار را روی بازوی این بانوی زیبا تداعی میکرد. جواهرت شخصی تیلور در مراسم صدو بیست و پنجمین سالگرد تاسیس برند بولگاری در معرض نمایش عموم قرار داده شد .

bato-adv
bato-adv
نام:
ایمیل:
* نظر:
bato-adv
bato-adv
آخرین اخبار
bato-adv