اسرار بافتن موی دختران روس
کد خبر: ۴۳۰۵۷
تاریخ انتشار: 2016 July 16    -    ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۹
برای قرون متمادی زنان در تمام سنین و همه طبقات در روسیه تنها با یک مدل آرایش مو، که بافتن آن بود آشنا بودند که به موجب این نوع مدل، موهای بافته شده با روبان یا گیره تزیین می شد. اما بافتن مو تنها به مثابه آرایشی ساده نبود بلکه بیانگر ویژگی هایی هم بود.
اسرار بافتن موی دختران روسبرای قرون متمادی زنان در تمام سنین و همه طبقات در روسیه تنها با یک مدل آرایش مو، که بافتن آن بود آشنا بودند که به موجب این نوع مدل، موهای بافته شده با روبان یا گیره تزیین می شد. اما بافتن مو تنها به مثابه آرایشی ساده نبود بلکه بیانگر ویژگی هایی هم بود.

دخترانی که موهایشان را فقط یک ردیف می‌بافتند، عملا مجرد بودن خود را اعلام می‌کردند در حالی که زنان متاهل با بافتن دو ردیف از آنها متمایز می‌شدند. همچین باید گفت که زنانی که به دو ردیف موهایشان را می‌بافتند علاوه بر ایجاد حس غرور در خودشان، باعث حس غبطه در نزد دختران مجرد نیز می‌شدند. زنان متاهل اغلب موهای بافته شده را به صورت تاج در بالای سر جمع می کردند و یا با روبان به هم می بستند که برای بستن روسری مشکلی نداشته باشند. پس از ازدواج هیج مردی به جز شوهر امکان دیدن موهای بافته شده زن را نداشت. برای دختر بچه‌ها موها را سه ردیف می بافتند که در حقیقت نشانی از تثلیث بود.

بافتن موها و آرایش آن بیان وضعیت کلی دختر بود. کسانی که فقط یک رشته موهایشان را می بافتند آماده ازدواج و تشکیل خانواده بودند. اگر دختری با دو روبان در وسط این رشته بافته شده بیرون می آمد به این معنی بود که دختر نامزد کرده و متعلق به فرد دیگری است. جالب است که بدانید تا قبل از ازدواج، اکثرا مادر دختر آرایش و شانه کردن موی وی را انجام می‌داد اما بعد از ازدواج تنها شوهرش حق شانه کردن موی زنش را داشت.
 

ضخامت رشته بافته شده هم خود علامت و نشانه‌ای از زیبایی زن بود. بافتن مو برای دختران و زنان به همان اندازه مهم بود که ریش برای مردان؛ از این رو کسی حق نداشت که به این آرایش دست بزند یا آن را خراب کند، زیرا در این صورت حتما با جریمه و مجازات رو به رو می‌شد. هر چند امروزه دیگر آنچنان این رسوم و قواعد در بین اسلاوها و به خصوص کشور روسیه پر رنگ نیست، اما دانستن این موارد می‌تواند بیانگر این باشد که در نظر اجداد روس‌ها چقدر مسئله پوشش زنان با اهمیت بوده و نقش کلیدی در تعیین وضعیت زنان و دختران روس ایفا می‌کرده است.
 
دیدبان روسیه
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار