« کشیک قلب» زیر تیغ انتقاد
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۴۱۶۱۵
تاریخ انتشار: 2016 June 30    -    ۱۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۴
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
در سال‌های گذشته چند سریال تلویزیونی با اعتراض برخی از اصناف مواجه شده‌اند، اما سازمان‌های نظام پزشکی و پرستاری حضور بسیار چشمگیری نسبت به سایر صنوف در این اعتراض‌ها داشتند و تقریبا هرسال به علت پخش یک سریال و حتی ادای یک دیالوگ بیانیه صادر می‌کنند. سازمان نظام پرستاری به تازگی بیانیه‌ای علیه سریال 5 قسمتی «کشیک قلب» صادر کرده و مدعی شده که به چهره جامعه پرستاری خدشه وارد شده است.
 
اعتراض پزشکان و پرستاران به برخی از سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی به عنوان امر عادی تبدیل شده است. برای اولین بار بعد از اکران فیلم «شوکران» برخی از پرستاران نسبت به تصویر نشان داده شده از پرستار در این فیلم معترض شدند حتی اقدام به برپایی تظاهرات هم کردند و خواهان پایین کشیده شدن این فیلم از پرده سینماهای کشور شدند.
 
اعتراض پرستاران و پزشکان نسبت به سریال‌های تلویزیونی سابقه بسیاری دارد. جامعه پزشکان، پرستاران، متخصصین پیوند عضو، روانپزشکان به سریال‌های نظیر «باغ مظفر»، «ساختمان پزشکان»، «بچه‌های نسبتا بد»، «در حاشیه» و... معترض شده‌اند.
 
به طور مثال در سکانسی از سریال «باغ مظفر»، شخصیت «حیف نون» می‌گوید: «به من می‌گوید پرستار، من چنین ننگی را نمی‌پذیرم». بلافاصله پس از پخش این قسمت، اعتراضات وسیعی از سوی جامعه پرستاری کشور صورت گرفت. شدت اعتراض‌ها به اندازه‌ای بود که مهران مدیری دو قسمت بعد از آن، طی سخنانی، قبول اشتباه کرده و از جامعه پرستاران عذرخواهی می‌کند.
 
در «بچه‌های نسبتا بد» هم که سال 92 به روی آنتن ‌رفت در یکی از سکانس‌های این سریال، پرستاری با دوربین از اتاق زایمان بیرون می‌آید و حاضر نمی‌شود فیلم نوزاد را به پدر نشان دهد اما همین که پدر، پولی به پرستار می‌دهد، فیلم را در اختیار او قرار می‌دهد. نمایش این سکانس کوتاه به سرعت باعث اعتراض صنف پرستاری کشور شد. اما اوج این اعتراض‌ها به سریال «در حاشیه» باز می‌گردد که حتی پای وزیر بهداشت را هم به آن باز کرد و باعث شد سید حسن هاشمی در دو نامه جداگانه اعتراض خود را به گوش مدیران سازمان صداوسیما برساند و حتی سازمان نظام پزشکی برای برگزاری تجمع اعتراض آمیز به دنبال مجوز هم برود.
 
به تازگی سریال « کشیک قلب» به کارگردانی حسین مهکام در شب‌های قدر به روی آنتن رفته است. در خلاصه داستان این سریال 5 قسمتی آمده است: یک پزشک جوان در بیمارستان و در شب 19 ماه مبارک رمضان با یک بیمار عجیب مواجه می‌شود.
 
اما بعد از پخش تنها دوقسمت از این سریال، سازمان نظام پرستاری با انتشار یک نامه اعتراضی، نسبت به پخش سریال «کشیک قلب» انتقاد وارد کردند. به گزارش آی سینما، در بخشی از این نامه آمده است: «با کمال تاسف در شب نوزدهم از لیالی قدر یک مجموعه تلویزیونی تحت عنوان کشیک قلب از شبکه یک سیما پخش شد که مورد اعتراض گسترده جامعه پرستاری کشور قرار گرفت، در این فیلم چهره‌ای از پرستار به نمایش گذاشته شد که در حافظه هیچ یک از پرستاران کشور جای ندارد، در این فیلم در صحنه‌های مختلف پرستار را فردی بی‌مسئولیت، دروغگو و بی‌اعتقاد به مبانی شرع مقدس اسلام نشان داد.
 
در صحنه عجیب و نادری پزشک بعد از زدن کد عملیات احیا، از جلسه دعا و قرآن به سر گرفتن بلند شده و به تنهایی برانکارد را به اتفاق همراه بیمار گرفته و به عملیات احیا می‌پردازد.
 
جالب اینکه در همان زمان پرستاران بی‌مسئولیت و بیکار در ایستگاه پرستاری نشسته‌اند و در شب قدر و با ادبیاتی موهن و خلاف واقع در مورد اعتقادات واقعی و قلبی نسبت به این ایام روحانی و ملکوتی به نمایش می‌گذارد.
 
در اینکه قاطبه جامعه شریف پزشکی افرادی صادق و دلسوز هستند هیچ شکی نیست، اما سوال جامعه پرستاری از سازندگان این مجموعه تلویزیونی که از قضا سه پزشک هم هستند، این است که مشاور کارشناس پرستاری شما در ساخت این فیلم چه کسی بوده ‌است که چنین چهره‌ای از پرستار را ترسیم نموده‌ و آیا تصویری این چنینی از جامعه شریف پرستاری منصفانه است؟»
 
آفتاب نيوز
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
نام:
ایمیل:
* نظر:
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
آخرین اخبار
bato-adv
bato-adv