توليد نخ ازالياف استبرق درکشور
کد خبر: ۴۰۸۵
تاریخ انتشار: 2015 July 06    -    ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۵
bato-adv
bato-adv
دکترعلي اکبر مرآتي درباره اين طرح گفت: اين طرح با هدف استفاده از الياف استبرق جهت توليد نخ صددرصد استبرق انجام شده است.

وي بيان کرد: استبرق گياه بومي غرب آفريقا تا جنوب آنگولا، شمال وشرق آفريقا، ماداگاسکار، شبه جزيره عرب، جنوب آسيا، هند وچين تا مالزي است، اين گياه بطور وحشي درمناطق گرم جنوب کشور از خوزستان تا سيستان و بلوچستان مي رويد.

مرآتي اظهارکرد: در اين طرح، الياف استبرق از مناطق جنگلي شهرستان ميناب استان هرمزگان جمع آوري شد وتحقيقات نشان مي دهد که امکان توليد نخ از الياف اين گياه بصورت مخلوط وجود دارد اما به دليل سطح صاف و لغزنده اين الياف و شکننده بودن آنها امکان توليد نخ صددرصد استبرق به روش معمول و با دستگاه ها و تجهيزات متداول ريسندگي وجود ندارد.

وي افزود: براي توليد نخ صد درصد استبرق نياز است تا ابتدا اين الياف را به فرمي آرايش يافته که فتيله ناميده مي شود در آورد تا بتوان در ماشين ريسندگي آنرا به نخ تبديل کرد،به اين منظور ابتدا دستگاهي براي تبديل اين الياف به فتيله طراحي وساخته شد.

مرآتي بيان کرد: در اين دستگاه براي موازي سازي و آرايش دهي الياف از جريان هوا استفاه شده است و نيازي به عمليات مکانيکي و استفاده از سطوح سوزني متداول نيست.

وي ادامه داد: مزيت استفاده از جريان هوا، کاهش آسيب ديدگي الياف در فرآيند توليد فتيله نسبت به روش معمول است، درنهايت، فتيله توليد شده توسط ماشين ريسندگي رينگ به نخ تبديل مي شود، نتايج بررسي ها نشان مي دهد که الياف استبرق در سطح فتيله تقريبا در راستاي محور فتيله قرار گرفته اند و ساختار فتيله را تشکيل داده اند و زاويه بيش از 70درصد از الياف بر روي فتيله استبرق کمتر از 10 درجه است، در حاليکه زاويه الياف در فتيله ويسکوز توليد شده به روش متداول نزديک به 19 درجه بود.

وي يادآور شد: ما حصل اين کار که با پشتيباني صندوق حمايت از پژوهشگران و فناوران انجام شده ،استخراج يک مقاله براي چاپ و ثبت يک اختراع در داخل کشور است.

ايرنا
bato-adv
bato-adv
نام:
ایمیل:
* نظر:
bato-adv
bato-adv
آخرین اخبار
bato-adv