«حق طلاق» برای زنان؛ باشد یا نباشد؟!
کد خبر: ۴۰۵۸۶
تعداد نظرات: ۴۴ نظر
تاریخ انتشار: 2016 June 20    -    ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۴
وقت آن رسیده باشد نیازهای روانی و جنسی زنان در زندگی مشترک را جدی بگیریم و بپذیریم فقط جلب رضایت مردان در زندگی مشترک ملاک دوام زندگی نیست به‌ خصوص که همین امر حربه‌ای در دستان مردانی شده که به دنبال آزار همسر خود هستند.
کافی است در راهروهای دادگاه خانواده کمی آهسته قدم بردارید تا چند جمله تکراری را مانند همسرم تمکین نمی‌کند یا ناشزه است را بارها از زبان مردان بشنوید. به خصوص اگر دلیل حضور در دادگاه پرونده طلاق باشد و مردها به دنبال راهکار عدم پرداخت دیون مالی به همسرخود باشند، اما این یک روی سکه است وقتی بدانیم زنان نیز می‌توانند از همسر ناشز خود شکایت به دستگاه عدلیه ببرند.

بسیاری از جامعه‌شناسان و روانشناسان خانواده بخش اعظمی از دلایل طلاق در ایران را نارضایتی در رابطه جنسی می‌دانند به همین دلیل شاید وقت آن رسیده باشد نیازهای روانی و جنسی زنان در زندگی مشترک را جدی بگیریم و بپذیریم فقط جلب رضایت مردان در زندگی مشترک ملاک دوام زندگی نیست به‌ خصوص که همین امر حربه‌ای در دستان مردانی شده که به دنبال آزار همسر خود هستند.

ایوب میلکی، حقوقدان در گفت و گو با «تابناک باتو» به بررسی این مشکل و نیز به تشریح وضعیت پرونده های تمکین و نشوز در امر طلاق پرداخته است.

 ایوب میلکی، وکیل دادگستری و عضو هیأت علمی دانشگاه با نقد نگاه مردسالارانه در زندگی خانوادگی گفت: دیکتاتوری طاقت‌فرسا و تحمل‌ناپذیر در محیط برخی خانواده‌ها، شاخص‌هایی دارد که مهم‌ترین آنها را می‌توان در مطلق بودن قدرت و انحصار آن در دست یک نفر (شوهر)، کاربرد خشونت و زور در جهت منافع فردی، فرمانبرداری زن از قدرت شوهر تنها به سبب ترس از آن و فقدان قاعده و قانونی شایسته، برای جانشینی و جایگزینی وضع نامطلوب موجود، خلاصه کرد.

 اقسام گوناگون خشونت خانگی

 این استاد دانشگاه ادامه داد: این گونه می‌شود که برخی خانواده‌های جامعه امروز ايران، بعضا مقهور استبداد مردانه‌ای می‌شود که با تمسک به فرافکنی و توجیهات عدیده، مقام و منزلت زن و فرزند را تا سطح مایملک و دارایی‌های جنس مذکر، تنزل می‌بخشد و در نتیجه، با نگاهی سطحی به آمار رسمی و غیررسمی، ملاحظه می‌شود که خشونت خانگی در اقسام و گونه‌هاي مختلف اعم از قتل، ضرب و جرح، آزارهاي روحي و جنسي، اخراج زن از منزل مشترك، ايجاد محدوديت در رفت و آمد و تهديدهاي مالي و جسمي، نمايان می‌شود و اساسا به فرهنگي عمومي و رايج مبدل می‌شود كه هر دم، رنگ و صبغه‌ای تازه يافته و مادام روح و كالبد قربانيان مظلوم و بي گناه را در پستوي تاريك و خوفناک بعضی خانه‌ها می‌آزارد و می‌فرسايد؛ گویی این سخن ناب الهی که بارزترین ملاک مزیت و برتری را فارغ از تمایزات جنسیتی و قومیتی یا طبقاتی، تقوا و پرهیزکاری در همه شئون زندگی می‌داند و در قرآن نیز بارها بیان شده همانا گرامی‌ترین انسان‌ها را نزد خداوند کریم، پرهیزکارترین آنها می‌شناسد، خواسته یا ناخواسته توسط عده‌ای مغفول می‌ماند و فراموش می‌شود که جنسیت مایه برتری‌طلبی و تفاخر نیست.

 افزایش نرخ ارتکاب جرایم خاکستری


 میلکی با بیان این‌که اكنون نرخ ارتکاب و رقم سياه و خاكستري اين جرایم و خشونت‌های پنهان و نامكشوف، سيري فزاينده و تصاعدي داشته افزود: زنان و كودكان مظلوم و بي‌پناه، قرباني خودخواهي و جهالت برخی مرداني می‌شوند كه تصور می‌كنند مجوز برتري در كمال و كرامت و قرینه تفوق فهم و شعور مردان بر زنان است و بدين سان؛ قواميت مردان در خانه را با نظام برده داري و ارباب و رعيتي اشتباه می‌گيرند و خويشتن خويش را مالك و فرمانرواي مطلق جسم و جان و موجوديت زن و فرزند مي‌پندارند.

 نگاه عرف به تمکین و نشوز زنان


 وی در تشریح معنای تمکین توضیح داد: اگر تمکین به معنای انجام وظایف زناشویی (در مفهوم عام و خاص) و نشوز، نقطه مقابل آن است و در جامعه ما مرسوم است که تمکین و نشوز نسبت به زن به کار می‌رود‌ و آثار آن د‌ر مورد‌ زن، جاری خواهد بود، تکلیف مردان ناشز که پاسخگوی نیاز‌های اولیه همسران خویش نیستند، چه می‌شود؟! حکم اخراج از منزل توسط شوهر چیست؟!چرا نباید اخراج زن از منزل مشترک خواه به هر بهانه و دستاویزی که باشد، جرم انگاری شود؟ تأمین جانی زن چه می‌شود، این حق در کدام یک از نصوص شرعی و قانونی برای شوهر پیش‌بینی شده که هر زمان اراده کند، بتواند در هر ساعاتی از شبانه روز، زوجه بی‌پناه را از سکونتگاه قانونی خویش اخراج کرده و متعاقبا، دادخواست تمکینی به طرفیت او تنظیم و ارایه کرده و وی را ناشزه و نافرمان از انجام تکالیف زناشویی تعرفه کند؟! مگر غیر از این است که تأمین مسکن به صورت تملیک یا عاریه یا اجاره برای زن به نحوی که منطبق با شأن و منزلت زن باشد، به اتفاق همۀ علمای دین، بر مرد واجب است؟!

 میلکی در ادامه خاطرنشان کرد: مگر نه این‌که تأمین مسکن حق زوجه و تکلیف زوج است و زن باید در منزل خود که باید توسط شوهر تأمین شود، زندگی کند؟! حق اخراج از منزل مشترک به استناد کدامین مجوز شرعی و قانونی به مرد اعطا شده است؟ شوهر چگونه از ایفای این تکلیف مبرا می‌شود، اگر زنی ناشزه نبود و حاضر به ترک منزل مشترک هم نباشد و مورد خشم و عتاب زوج به بهانه‌های واهی قرار گرفت و با زور و تهدید از منزل مشترک اخراج شد، تکلیف این تبعیض و بی‌عدالتی چه می‌شود؟ آیا جز این است که نشوز اختصاص به زن ند‌ارد، بلكه مرد‌ نيز ممكن است د‌ر برابر زوجه خويش نسبت به انجام تكاليف واجب خود‌ اقد‌امي نکند‌ و وظایفش را انجام ند‌هد‌ و از اين منظر، آیا مرد ناشز و نافرمان محسوب شود‌؟!

 صبوری زن در برابر مرد ناشز


 این استاد دانشگاه با طرح این پرسش که قانون مدنی و قانون حمایت از خانواده، چه راهکار حمایتی دراین‌باره اندیشیده است؟! گفت: اگر مرد تمکین عام و خاص نکند، آیا می‌توان مرد را ملزم کرد یا دعوت زوجه به صبر، بردباری و گذشت از حقوق خود طبق عرف جامعه راه حل مشکل است؟ در این رابطه سوالات متعددی وجود دارد.شاید مطالبه نفقه، تماس با ماموران انتظامی و تنظیم صورتجلسه حاکی از اخراج، تنظیم استشهادیه، شکایت در دادسرا و مراجعه به پزشکی قانونی، الزام شوهر به سکونت در منزل مشترک، اثبات عسر و حرج و درخواست طلاق، مواردی باشد که هنوز بی‌جواب هستند، اما تکلیف تألمات شدید روحی و هتک حیثیت زن چه می‌شود؟! اگر اخراج از منزل، توأم با ضرب‌وشتم نبود، تکلیف چیست؟

 حق طلاق برای زنان


 این وکیل پایه یک دادگستری تصریح کرد: چرا در رویه قضایی و عرف حاکم بر جامعه ما، باید این تفکر و ذهنیت شکل بگیرد که تمکین فقط حق مردان است و زنان استحقاق تمتع از این حق را ندارند؛ د‌ر حالي‌ كه مصادیق‌ بسياري د‌ر رابطه با عد‌م انجام تكاليف زناشويي از سوي مرد‌ان وجود‌ د‌ارد‌ و عرف و جامعه، زنان را همواره به سكوت و صبر و استقامت د‌ر اين شرايط تشويق مي‌كنند‌. به‌هرحال این موضوع مطرح است که اگر زنی تکالیفش را د‌ر زند‌گی انجام ند‌هد، مرد‌ می‌تواند‌ او را طلاق د‌هد‌، آیا زن هم، چنین حقی د‌ارد‌؟

 وی افزود: واقعیت آن است که قوانین موضوعه فعلی، در باب تأمین مناسب حقوق زوجه، نارسا و مبهم هستند. قانون حمایت از خانواده نیز که پیش‌بینی می‌شد بتواند مرهمی کافی بر مشکلات زوجین و فرجامی خوشایند بر رفع تبعیض‌ها باشد، نتوانسته چندان راهگشا و مطمئن نشان دهد، بلکه این قانون فی‌نفسه واجد ایرادات و اشکالات اساسی در شکل و ماهیت است که پروسه دادخواهی و احقاق حق را مشمول اطاله زمان و محدودیت‌های عدیده می‌کند.

 قوانین مدنی در حقوق خانواده


 میلکی با اشاره به قوانین مدنی ادامه داد: در وضع کنونی، مطابق ماده ١١٠٧ قانون مدنی، نفقه عبارت است از همه نیازهای متعارف و متناسب با وضع زن ازجمله مسکن که براساس ماده ١١٠٨ قانون مزبور، هرگاه زن بدون مانع مشروع از ادای وظایف زوجیت امتناع کند، مستحق نفقه نخواهد بود و ماده ١١١١ نیز مقرر می‌دارد که زن می‌تواند در صورت استنکاف شوهر از دادن نفقه به محکمه رجوع کند.در این صورت، محکمه میزان نفقه را معین و شوهر را به دادن آن محکوم خواهد کرد و مطابق ماده ١١١٢، اگر اجرای حکم مذکور در ماده قبل ممکن نباشد، مطابق ماده (۱۱۲۹) رفتار خواهد شد که ماده اخیرالذکر، دلالت دارد که در صورت استنکاف شوهر از تأدیه نفقه و عدم امکان اجرای حکم محکمه و الزام او به دادن نفقه، زن می‌تواند از باب «عسر و حرج» برای طلاق به حاکم رجوع کند و حاکم، شوهر را اجبار به طلاق می‌کند و همچنین است در صورت عجز شوهر از دادن نفقه. ضمانت اجرای کیفری ترک نفقه زوجه نیز در ماده ٥٣ قانون حمایت از خانواده آمده که این ماده، ناسخ ماده ٦٤٢ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات ٧٥) است: «هرکس با داشتن استطاعت مالی، نفقه زن خود را در صورت تمکین او ندهد یا از تأدیه نفقه سایر اشخاص واجب‌ النفقه امتناع کند به حبس تعزیری درجه شش محکوم می‌شود. تعقیب کیفری منوط به شکایت شاکی خصوصی است و درصورت گذشت وی از شکایت در هر زمان تعقیب جزائی یا اجرای مجازات موقوف می‌شود».تبصره همین ماده نیز، امتناع از پرداخت نفقه زوجه‌ای که به موجب قانون مجاز به عدم تمکین است و نیز نفقه فرزندان ناشی از تلقیح مصنوعی یا کودکان تحت سرپرستی را مشمول این ماده می‌داند.

 تمکين، وظيفه مشترک زوجین


 این حقوقدان با بیان اینکه تمکين، وظيفه مشترک زوجین است، هرچند حد‌ود‌ و ثغور تمکين نسبت به هر يک از زوجين، متفاوت است، گفت: نشوز نیز معنايي عام و مطلق د‌ارد‌ كه بر هر یک از زن و مرد تطبيق می‌كند‌ و هر يك از آنها احكام شرعي و حقوقي خاص خود را د‌ارد‌. اطلاق آیات و روایات نیز بر صحت همین مدعا دلالت دارند و هر چند در منابع فقهی و قانونی، از تمكين مرد‌ان صراحتا سخن نیامده است؛ مع الوصف؛ به نظر می‌رسد از لحاظ عرفی و منطقی، نشوز شوهر یا عد‌م ایفای وظایف زناشویی از جانب وی نیز د‌ارای ضمانت اجرای حقوقی است و زن می‌تواند‌ با مراجعه به د‌اد‌گاه، الزام شوهر را به انجام وظیفه د‌رخواست کند‌. به علاوه؛ نشوز شوهر نوعی سوء معاشرت به شمار می‌آید‌ و اگر مصاد‌یق عسر و حرج باشد‌، زن می‌تواند‌ از د‌اد‌گاه د‌ر خواست طلاق کند‌.

 وی در ادامه افزود: در باب اخراج زن از خانه توسط شوهر نیز که این روزها به یک فرهنگ رایج و قبیح در میان برخی مردان تمامیت‌خواه و مستبد، تبدیل شده، این اقدام غیرانسانی و مذموم، نه تنها با اصول عقلی و فلسفه زندگی زناشویی و ادله وجوب سکونت زوجه در منزل مشترک در تعارض است، بلکه چنانچه صرف‌نظر از ضمانت اجراهای حقوقی محدود و ناکافی که تلویحا در قانون مدنی یا قانون حمایت خانواده پیش بینی‌شده‌اند، ضمانت اجرای کیفری مناسبی ورای آنچه در ماده ٥٣ قانون حمایت پیرامون بزه ترک نفقه، تشریع شده، در قالب جرم انگاری جدید برخی رفتارهای خشونت آمیز نظیر پدیده فزاینده و رو به گسترش «اخراج از منزل مشترک» وضع و اجرا نشود؛ شاهد شیوع بیشتر این پدیده خطرناک و ناعادلانه در سطح جامعه خواهیم بود و ناگفته پیداست که اخراج از منزل مشترک در فرضی که زن از این حق قانونی محروم می‌شود و شوهر نیز برای فرار از آثار کیفری ترک نفقه، مبادرت به پرداخت وجوهی به وی می‌کند، عملا زمینه سوءاستفاده و رهایی از چنگال عدالت را فراهم می‌سازد.

 میلکی در پایان خاطرنشان کرد: فراموش نکنیم که حق و تکلیف، دو وجه انشقاق ناپذیر علقه زوجیت هستند و هر جا حقی برای زوجین پیش‌بینی شده، به طریق اولی تکالیفی نیز بر عهده ایشان مستقر می‌شود. زندگی زناشویی، صحنه جولان و تاخت و تاز یا عرصه سلطنت مطلق و استبداد زوجین نیست، بلکه ساحت احترام، گذشت و درک متقابل و اجتناب از خودکامگی و خودخواهی است که اگر فرهنگ سازی مطلوب و شایسته‌ای توسط سیاست‌گذاران اجتماعی و متولیان اجرایی صورت نپذیرد، دیری نخواهد پایید که بحران خشونت و طلاق، از آنچه هست، وخیم‌تر و شدیدتر خواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
41
57
چه عجب یه مقاله ای دیدیم که از حق زنان دفاع می کند واقعا عالی است . امیدوارم قوانین مردسالارانه ما تغییر کنند و حق زنان هم دیده شود مثل حق طلاق و ...
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
موافق حق طلاق برای زنان هستم اما حق طلاق در قوانین ما وکالتی است که مرد به زن میدهد تا زن بتواند از طرف مرد خود را طلاق دهد. مشکل اینجاست که زن با این وکالت روز بعد از عقد ,هم میتواند مهریه اش را بخواهد و هم طلاق بگیرد!!
ناشناس
| |
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
مهریه
مازیار
| |
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
هر مزیتی که مرد داره به زن هم بدید مانند حق طلاق، حضانت فرزند، خروج از هر جا (کشور و ...) و برای زمان طلاق با توجه به اینکه مهریه حذف شده است ساز و کار قانونی برای تقسیم اموال پیش بینی شود. فکر میکنم اکثر کشورهای توسعه یافته بدین نحو رفتار میکنن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
5
46
زن و مرد تفاوت چندانی ندارند و بنابراین باید از حقوق همسانی هم برخوردار باشند، زندگی ای که قرار بر جدایی باشد ادامه دادنش جز عذاب چیزی نیست و چه بهتر که چه زن و چه مرد این اختیار را داشته باشند و صد البته این نباید وسیله ای برای بهانه گرفتن و مطالبه مهریه باشد
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
با تمام صحبت های شما موافقم به جز تکه آخر. مهریه حذف گردد ولی در هنگام طلاق بایستی اموال 50/50 تقسیم گردد.
ناشناس
| |
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۳
حقوق همسان وقتی است که تکالیف همسانی هم از ایشان خواسته شود. مردی که دو سال باید خدمت سربازی برود، تامین معاش خانواده بر عهده اوست، تامین سرپناه بر عهده اوست و ... قطعا حقوقش باید متفاوت باشد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
13
37
توجه به نیازهای جنسی زنان، در جامعه و قانون بسیار مهم است.اما قوانین ما به شدت مردسالانه هستن.
زن باید حق طلاق در برابر ناشزه بودن مرد داشته باشد نه اینکه از دادگاه حکم بگیرد،اصلا حکم بگیرد که چی؟؟؟؟! رابطه از سر اجبار که نمیشه.
سپاس از باتو برای پرداختن به این مساله مهم
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
ببین زن ناشزه نفقه بهش تعلق نداره، مگه شما به مرد نفقه میدی که توقع داری،
عجب دوره ای شده!!!
وقتی این حرفها رو میشنوم می فهمم چرا در قوانین خانواده حق طلاق با مرد هست وگرنه سر هر چیزی اینا می خوان ول کنند برند.
ناشناس
| |
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
دوستان و همشهریان عزیز اصلا" نگران نباشید در سندهای ازدواج امروزه با شرایطی حق طلاق به زن واگذار شده مثل عدم فرزند آوری تا 5 سال بعد از ازدواج و یا ترک منزل مشترک برای 5 ماه و یا ترک نفقه و ......
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
4
30
پرداخت نفقه از سمت مرد و اجاره مسکن توسط مرد، اینا خودش زنان را آسیب پذیر میکند چرا که در صورت به مشکل خوردن زن بی سرپناه و بی درآمد می ماند.بهتر این است که قوانین و موقعیتهای اشتغال کاملا یکسان باشد به این ترتیب فشار کمتری به خود مردان هم برای تشکیل زندگی وارد میشود.
قوانین حوزه زنان و خانواده از ریشه نیاز به اصلاح دارن
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
خوبه، میشه مهریه رو حذف کرد، نفقه رو کنار گذاشت و زن را مسئول در آمد کرد و در عوض یک سری حقوقی که میخواد رو بهش داد، اما بعدش چی سر بنیان خانواده میاد رو خدا میدونه
اسد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
14
25
در دادگاه مرد نمیتواند حق خود را بگیرد اگر زن ناتو باشد.
سیداولادپیغمبر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
31
12
جناب میلکی آیا نظرعلمای اسلام را درخصوص نشوز مرد " آن گونه که شما ترسیم میکنید " پرسیده اید؟ معتقدم هرچه شرع مقدس گفته باشد قبول است ولاغیر.
امیر ک
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
4
23
مهریه رو حداقل کنید و بین ۱ تا ۱۴ سکه بکنید اونوقت من خودم شخصا تمام حقوق رو به زنم میدم
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
شما در نظر بگیرید یک زن 10 سال با یک مرد زندگی کرد و کار به طلاق کشید، از این زندگی 10 ساله چی به زن میرسه؟ تو کشورهای پیشرفته راهی برای تقسیم اموال در نظر گرفته شده در حالی که در ایران دست زن به هیچی بند نیست. یکی از دلایلی که خانواده ها مهریه زیاد تعیین میکنن به خاطر ضعف قانونه.
بانو
| |
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۶
آقای امیر بنده 29 سالمه از 23 سالگی که همچین تصمیمی گرفتم سالی سه یا چهار تا خواستگار داشتم به هر کدومشون گفتم مهریه نمیخوام بجاش این شرایط رو میخوام همشون گفتن نه قبول نمیکنم لطفا اینجا فیلم بازی نکنید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
2
22
حق طلاق باشد و مهریه نباشد امول کسب شده در زندگی مشترک به تساوی تقسیم شود تا کسی مجبور به تحمل نباشد.
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
می تونین این را شرط ضمن عقد کنید. ولی به نظرم مردی که این شرط را بپذیرد یا عقل نداره یا از اساس دنبال سوء استفاده هست. شما باهاش ازدواج نکنD:
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
2
7
قوانین اسلام منطبق با عقل ومنطق بوده است اما بشرطی که ما نیز همان عقل ومنطق را ادامه دهیم /یک سری از تفاوتهای اجتماعی زن ومرد در صدر اسلام بواسطه موضوع اقتصاد و تعهد مرد بر این مورد بوده است قوانینی چون دیه و ارث بدون شک با فرض نان آور بودن مرد و خانه دار بودن زن وضع شده است در مورد طلاق نیز براحتی میتوان قوانینی منطقی مرتبط با شرع اسلام تنظیم نمود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
0
17
الان یک جوری شده که دور و برم هم زن های مظلوم میبینم و هم مردای مظلوم و قانون طوریه که به هر دو طرف میشه ظلم کرد و هر کی آدم بدتری باشه برنده میشه و الان این وکیله هم سعد داره به این شکل صرفا دعوا رو بیشتر میکنه و راه حلش اصلا مشکلی رو رفع نمیکنه بلکه فقط تمایل مرد ها رو به ازدواج کمتر میکنه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
2
17
حق طلاق باشد مهریه نباشد
ازمابهتران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
14
0
زن باید حق طلاق داشته باشه تا مسوولیت پذیر بشه، بسیاری از زنان شجاعت طلاق ندارن و فقط دوست دارن با اظهارنداشتن حق طلاق، مظلوم نمایی کنن.
ناشناس
|
Canada
|
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
11
8
حالا که حق طلاق دست آقایان است چقدر اوضاع خوبه، وای به حال آنکه خانم ها هم حق طلاق داشته باشند! به جای درست کردن ابرو نزنید چشم را هم کور کنید.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
3
17
به نظر من مهریه باید حذف بشه و بجاش زن هم مثل مرد حق طلاق داشته باشه. زن و مرد باید حقوق یکسانی داشته باشن.
زندگی تحت اجبار برای مرد بواسطه عدم توان پرداخت مهریه و یا اجبار برای زن بواسطه عدم حق طلاق جز اتلاف عمر و عذاب روح و جسم نتیجه دیگه ای نداره. وقتشه که یه کم عقلانی و منطقی با این مسائل برخورد کنیم و اینقدر درگیر رسم و رسومات غلط گذشته نباشیم.
منیزه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
1
11
مردان زیادی هستند که وقتی نمی توانند با طلاق دادن زن رااز زندگی مشترک کنار بگذاردویا بعداز طلاق سرپرستی فرزندان را((با ژست ارفاق به زن)) از پیش ببرند.از حربه تحقیر استفاده میکنند.مخصوصا در ملاءخانواده ویا دوستان... وبه قول معروف انقدر زن را از نظر روانی ازار میدهند .تا زن درخواست طلاق کند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
8
17
مادامی که مرد باید حقوقی مثل مهریه و غیره بپردازد صحبت از حقوق برابر بی معنی است زن می خواد هم حق مهریه داشته باشد و هم طلاق؟ این دیگه خیلی احمقانه اس
پاسخ ها
ناشناس
| |
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
وقتی یه زن تو خونه و زندگی شما سالها جان و جوانی می زاره ، بیست سال بعد بدون هیچ پشتوانه ای چکار کنه ؟ باید زنان هم حق طلاق داشته باشن و هم اموال نصف بشه
چون یه خانوم هرچند بیرون از خونه کار نکرده ولی داخل خونه خیلی زحمتها کشیده که وظیفه اش نبود
امیر
| |
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
ناشناس 8:52 چرا میگی زن تو خونه شما و .....
زن توی خونه متعلق به خودش زندگی میکنه و اگر در خانه کار میکند خوب مرد هم در بیرون خانه کار میکند و زحمت میکشد ضمنا" در اسناد ازدواج امروزه و در شرایط ضمن عقد گفته شده که اگر مردی بخواهد زنش را طلاق دهد باید نیمی از ثروت مشترک را به زن بپردازد. خوب مگه همین رو نمی خواهد؟
کمیل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
14
11
دادن حق طلاق به زن مثل دادن اسلحه به کودک است هرلحظه ممکن است آن را بکارگیرد و...
خدا بهتر می داند که در کل ،حق طلاق با چه کسی باشد
البته تکلیف مردانی که ازاین امتیاز سوء استفاده میکنند و زن را مورد استثمار خود قرار میدهند جداست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
9
6
خانم وكيل پايه يك دادگستري فقط براي اينكه براي خودتون اين موضوع روشن بشه و سر كلاسهاي درس به دانشجوهاتون اون رو درس بديد يه مطالعه گذشته نگر داشته باشيد در پرونده هاي مربوط به طلاق در 40 سال پيش . ببينيد از وقتي كه شما دنبال احقاق حق زن افتاديد كانون خانوده ها گرمتر شده يا طلاقها بيشتر شده ؟ چند درصد از مادر بزرگهاي ما دنبال گرفتن حق برابري بودند و چند درصدشون طلاق گرفتند؟ به خدا همين حرفها پايه و اساس خانواده رو سست ميكنه . به قول قديمي ها همه انگشتهاي دست با هم يه اندازه نيست.
اميدوارم اين نظر منتشر بشه تا جوابي شنيده بشه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
4
2
الان يه خبر جالب گذاشت تابناك كه يه جورايي بي ربط نيست با بحث مظلوميت زنان و يه دستاويز ميتونه باشه واسه طلاق :
عادت عجیب مردم مسلمان اوگاندا در ماههای رمضان موجب حیرت کاربران شبکه های اجتماعی شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، براساس این عادت مردان قبیله "لانگو" قبل از افطار همسران خود را کتک می زنند سپس زن پس از کتک خوردن اقدام به آماده سازی افطار می کند!

دیگر عادت عجیب در این کشور آنکه کودکان هنگام غروب خورشید بزرگان هر خانه را برای افطار در خانه "مختار" (کدخدا) صدا کرده و همچنین سفره افطار فقط در مساجد برپا می شود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
1
8
آقای میلکی سلام خواهش میکنم این نوشته راحتما بخوانید غریب پانزده سال است با مردی زندگی میکنم که هر روز تحدید
به طلاق راتوی پیشانی من می زند تحریم مسایل زناشویی رایکی از حربه هایش قرار داده در فضای مجازی انهم جلوی
من ودخترانش با هر کس وناکس ارتباط دارد برای فرار از دین
کلیه اموال وخانمان را فروخته به راحتی با توجه به اینکه اخیرا
پول خانه واموال در جیبش میباشد جلوی من ودخترانش اعمال
خلاف شرع واخلاق انجام میداد وبااعتراض ما باحربه وترفند من ودگ دختر رااز خانه خرابه اسیجاری بیرون وبرای خودش به گشت گذر میرود وما نیز دربدر منتظر رای دادگاه که ایشان با دروغ عنوان تمکین بهسینه ما زده بسر می بریم .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
0
13
متاسفانه قوانيين فعلي طوري است كه مظلوم بازنده خواهد بود و هركس بي حياتر باشد نيت خود را پيش ميبرد. فرقي هم ندارد زن باشد يا مرد. بسيارند زنان بيچاره‌اي كه در چنگال مردان ظالم گرفتارند و همچنين مردان درمانده‌اي كه گرفتار زنان بي‌حيا شده‌اند. با وجود افراط و تفريط هايي كه در قوانين وجود دارد حق مظلوم از ظالم ستانده نميشود.
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
4
3
کسی منکر حقوق زنان نیست ولی واقعا این دیدگاه ها با شرع و عرف چقدر همخوانی دارد. الان چندین دهه است که همه از حقوق زن میگند و این وضع اوضاع اسفناک جامعه و زندگی زناشویی شده است. یه دفعه مردها را در برابر بعضی از زنان که کم هم نیستند خلع صلاح کنید ببینید چه بر سر جامعه می آید. مهریه ها معقول باشد مردها خودشان حق طلاق را هم دو دستی تقدیم زنان می کنند و کسی هم مدیون زن نمی ماند.
ناشناس
|
United Kingdom
|
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
4
6
چه دوره ای شده، همه چی نمایشی
مردسالاری روی کاغذهاست و در عمل مردها هزار ویک مشکل دارند، مظلومیت زن هم روی کاغذهاست و در عمل فرق میکنه و ظلم هایی که به اونها میشه خیلی کم تر از مشکل مردها در عمل هست، نمیدونم مردها که از نظر خانم ها کلی حق دارن، چه حقی هست که ما نمیبینیم، کاش به اوناهم بدن تا بفهمن هیچ چیزی نیست، خیلی عجیبه!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
7
6
اين مقاله با آنكه به زواياي خاصي از حقوق زن پرداخته است اما قدري فمنيستي ميباشد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
1
6
تا زمانیکه قانون تغییر نمیکنه کاری که از دست ما برمیاد کسب اطلاعاته
دخترا نباید عقدنامه رو همینطوری امضا کنن برن خونه بخت
یکم زرنگ باشید حق طلاق و تایین محل زندگی و خروج از کشور رو تو عقدنامه ذکر کنید زندگی همیشه گلو بلبل نمیمونه مشکل هم که پیش بیاد قانون طرف مرداست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
2
7
بحث این است که آیا زنان انسان هستند یا نیستند اگر هستند باید حق و حقوق برابر داشته باشند؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
1
8
باید برای زنان هم حق طلاق وجود داشته باشد.
روزبه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
2
5
اینکه زن حق طلاق نداشته باشه بسیار اشتباه است. چون شما زنی رو فرض کنید که در عذاب مطلق شوهر قرار داره، چیکار کنه تا از این وضعیت خلاص بشه؟
و اما مهریه، حالا فرض کنید زنی حق طلاق هم داره ولی مهریه نداره و بعد از چند سال دو نفر میخوان از هم جدا بشن، آیا نباید ساز و کاری باشه تا زن بعد از این همه سال کار توی خونه دست خالی بیرون نره؟
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۰
1000 سکه مهر باشه حق طلاق هم باشه صبح عقد از خواب پاشه هم طلاقشو بگیره هم مهرشو...خیلی عادلانست.نه؟!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۳
2
2
با این قوانین به اصطلاح دفاع از حقوق زنان داریم می بینیم که چقدر وضعیت خانواده به نابودی کشانده شده اسلام وقتی می گوید و ما بر اساس خواسته های خودمان قانون تایین می کنیم این می شود که مشاهده می کنید آمار طلاق آمار جنایت آمار فرار آمار جنون وووو
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۳
1
5
زن حق طلاق داشته باشد و در عوض مهریه چهارده سکه باشد
این به نظرم عادلانه ترین شکل ازدواج است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار