اینها ویژگی خانواده های متزلزل هستند
کد خبر: ۳۸۳۰۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2016 May 29    -    ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۵
bato-adv
bato-adv
اینکه زن یا شوهر ندانند از زندگی خود چه انتظاری دارند و تلاش هایشان باید در چه جهتی و رسیدن به چه اهدافی باشد، از شرایط خانواده متزلزل و نامتعادل است. البته هدف داشتن به تنهایی برای بنای یک زندگی مطلوب کافی نیست.
خانواده متزلزل را بشناسیم  خانواده متزلزل یعنی حالتی که خانواده دچار از هم گسیختگی، ناتوانی در انجام کارکردها و روابط نابسامان در بین اعضای آن است. ممکن است خانواده ای در بدو تشکیل میزانی تعادل را داشته باشد، لیکن سیر و تحول آن به سمتی باشد که دچار حالت تزلزل گردد. یا بر عکس، خانواده ای در تحول و رشد خود حالت تعادل و استحکام روزافزونی پیدا کند. برای درک بیشتر مفهوم تعادل در زندگی خانوادگی بهتر است ویژگی های حالت متضاد آن، یعنی خانواده متزلزل را بشناسیم.

خصوصیات خانواده متزلزل


 خانواده متزلزل را بشناسیم
 
اگر در خانواده ای این خصوصیات وجود داشته باشد می توانیم بگوییم درجاتی از تزلزل را داراست و خانواده متزلزل است:

1-احساس جدایی روانی بین زن و شوهر

شما می توانید از خودتان بپرسید وقتی با همسرتان هستید چه احساسی دارید ؟ احساس تنهایی یا اینکه واقعا حس می کنید با دیگری هستید که با شما هم رای، همدل و همراه است ؟ به هر میزان که در چنین مواقعی احساس، حاکی از جدایی و تنهایی باشد، فضای خانواده دچار تزلزل و سستی است و خانواده متزلزل شده است.

2- تعارض در احساسات و عوارض


حالاتی از قبیل محبت در مقابل نفرت، امیدواری در برابر ناامیدی، جذبه در مقابل دفع نسبت به زندگی خانوادگی، حکایت از وجود تعارض در درون ما دارد. ما در موقعیت های مختلف زندگی باید تصمیم گیری و عمل داشته باشیم. در حال اگر در اتخاذ تصمیم یا اقدام برای عمل این احساس دوگانه و ناسازگار در ما به طور متناوب و تقریبا مستمر ادامه داشته باشد، وحدت و انسجام در روابط خانوادگی ما را سست می کند و نشان از تزلزل دارد.

3-فقدان اهداف روشن در زندگی


اینکه زن یا شوهر ندانند از زندگی خود چه انتظاری دارند و تلاش هایشان باید در چه جهتی و رسیدن به چه اهدافی باشد، از شرایط خانواده متزلزل و نامتعادل است. البته هدف داشتن به تنهایی برای بنای یک زندگی مطلوب کافی نیست. چرا که اهداف زندگی باید حقیقی و مطابق با معیارهای رشد و کمال باشد و سازگار با روح زندگی خانوادگی، نه اهداف پست یا کاذب، لیکن بی هدف بودن عامل مضاعفی در ایجاد تزلزل و گسیختگی خانواده است.

4- عدم درک متقابل دو همسر


گاه ممکن است زن یا شوهر و یا هر دو از نظر عاطفی و شخصیتی به رشد لازم نرسیده باشند و لذا در ارتباط با یکدیگر نتوانند انتظارات و شرایط روانی و روحی هم را درک کنند. گاه نیزممکن است به علت پیچیدگی خصوصیات شخصیتی همسر، فرد نتواند او را درک کند و یا نتواند خواسته ها و انتظارات خود را به وی بفهماند. در چنین مواقعی نیز علایم تزلزل در زندگی خانوادگی آشکار می شود.

5- انگیزه ها و نیازهای کاذب


یکی از مشکلات بسیاری از خانواده های امروزی خواست ها و نیازهایی است که در زندگی انسان ضروری نیست. نیازهایی که از قبیل تجمل، استفاده از وسایل لوکس، تنوع بیش از حد در خوراک و پوشاک و … در زندگی فردی بعضی از اشخاص وجود دارد. لیکن ورود این قبیل نیازها در زندگی خانوادگی وا جتماعی باعث دورشدن افراد از اهداف متعالی خواهد شد و اثرش بر خانواده، توقف رشد و کمال آن یا تشدید تعارض ها و کشمکش ها در درون آن است. به گزارش آسان طب  گاه دیده می شود بعضی خانواده ها زندگی آرام وبدون مشکلی در ظاهر دارند ولی به واسطه ی غلبه نیازهای پست و کاذب در درون آن و استمرار این حالت تصمیم گیری ها و رفتارها، بالندگی و کمال در خانواده ها وجود ندارد. چنین خانواد ه هایی به رغم تعادل ظاهری وسطحی، در مقابله با موقعیت های بحران زا ومولد فشار، مستعد از هم پاشیدگی هستند و در حوادث روانی و اجتماعی، بسیار آسیب پذیرند.

آسان طب
bato-adv
bato-adv
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
0
0
لايك داري تابناك اين مطالب عاليه كاش هرچند وقت يكبار تكرار كني تا ملكه ذهن بشه.
نام:
ایمیل:
* نظر:
bato-adv
bato-adv
آخرین اخبار
bato-adv