13 ميليون مجرد در حال خروج از سن باروری
کد خبر: ۳۷۳۹۲
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: 2016 May 20    -    ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۰
در شرايطی كه هرم سني كشورمان به سمت پيری جمعيت حركت می كند، 13 ميليون جوان در حال عبور از سن باروری و خروج از ميدان افزايش جمعيت هستند. اين در حالی است كه يكی دو سال پيش اين آمار 11 ميليون و 200 هزار نفر بود و طی سال‌های اخير نه فقط فكری به حال اين تعداد نشده بلكه حدود 2ميليون نفر نيز به جمعيت جوانانی كه در حال عبور از سن باروری هستند، اضافه شده است.  
 
3 ميليون زوج نابارور و 13 ميليون جوانی كه در آستانه ناباروری قرار دارند، آن هم در شرايطي كه هنوز مجردند.  
 
اگر مطلقه‌ها را هم به اين آمار اضافه كنيم با جمعيت قابل‌توجهی مواجه می شويم كه به راحتی از چرخه فرزند‌آوری خارج شده‌اند، آن هم در شرايطی كه با برنامه‌ريزی های كلان حاكميتی هم اين جمعيت هم سر و سامان می یابد و هم می تواند در افزايش جمعيت كشور نقش داشته باشد.  
 
اين در حالی است كه رها شدن اوضاع و ناتوانی مسئولان در برنامه‌ريزی موجب شده 11 ميليون و 200 هزار جوان مجردی كه بنا‌بر آمار ارائه شده از سوی علي‌اكبر محزون، مدير كل فناوری، اطلاعات و آمار جمعيتی سازمان ثبت احوال كشور در سال 93 در حال خروج از سن مناسب باروری بوده‌اند حالا برای سال 95 به 13 ميليون نفر افزايش يابند؛ آمار قابل تأملی كه با شيب نه چندان ملايم در حال افزايش است.  
   
مهم‌ترين چالش ارتقای باروری 
 
به گفته معاون فنی دفتر سلامت جمعيت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی وجود 13 ميليون دختر و پسر ازدواج نكرده، مهم‌ترين چالش پيش روی برنامه ارتقاي باروری در كشور است.  
 
 محمد اسلامي در نشست بررسی سياست‌های جمعيتی، گفت: بعد از ابلاغ سياست‌های جمعيتی از سوی رهبر در سال 93، دو متن در اختيار وزارت بهداشت قرار گرفت كه عمده سياست‌های افزايشی جمعيت به وزارت بهداشت به عنوان دستگاه اصلی يا همكار ابلاغ شد اما بايد مجموعه فعاليت‌هاي انجام شده در يك بازه زماني بررسي شود چراكه به عنوان مثال تغييرات باروري در فرانسه در 200 سال و در تونس و ايران در 20 سال رخ داده است پس نبايد انتظار داشته باشيم در دو سال همه چيز برگردد.  به باور «اسلامی» براي داشتن جمعيت پويا به چهار عامل تولد، مرگ، مهاجرت به داخل و خارج بايد توجه كرد.  
   
امکان باروری همه زوج‌های نابارور  
 

معاون فنی دفتر سلامت جمعيت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در مورد مشكلات ناباروری گفت: هزينه اين خدمات، گران بودن داروهاي تخصصی و وارداتی و ‌وجود خدمات تخصصی از جمله موضوعاتی است كه در استاندارد بودن اين خدمات و ارائه آنها مشكلاتي ايجاد مي‌كند و آن طور كه بايد باشد، اتفاق نمی افتد.  
 
 وی ادامه داد: برخلاف ساير كشورها مجموعه قوانين ما در حوزه درمان ناباروری اختيارات خوبی را در اختيار پزشكان و زوجين قرار داده، به طوری كه هيچ زوج نازايي وجود ندارد كه نتواند بارور شود.  
 
 رئيس اداره باروری گفت: طي دو سال گذشته داروهای ناباروری يا به توليد داخل رسيده يا بيمه شده‌اند و غربالگری ناباروری برای زوجيني كه دو سال است از ازدواج‌شان مي‌گذرد و باردار نشده‌اند در پرونده الكترونيك آنها ثبت شده، انجام شود و برای دريافت خدمات ارجاع داده می شوند.
 
  اسلامی تأكيد كرد: 3 ميليون زوج نابارور داريم و برای اينكه افزايش نيابد در اداره باروری، گروهی به عنوان باروري سالم تشكيل شده كه در اين زمينه فعاليت می كنند.  
   
افزايش  بیش از يك ميليونی جمعيت  
 
محمد اسماعيل مطلق، رئيس دفتر سلامت، خانواده و جمعيت وزارت بهداشت با بيان اينكه سبك زندگي ما را به سمتی می برد كه ديرتر ازدواج كنيم و اين باعث به خطر افتادن سلامت خانواده و جمعيت مي‌شود، با اشاره به سياست‌های ابلاغی رهبر در زمينه افزايش جمعيت، گفت: در سال 94، بر اساس روند سال‌های گذشته تعداد موارد تولد افزايش يافته است. بنا به تأكيد مطلق در سال گذشته يك ميليون و 577 هزار تولد توسط وزارت بهداشت به ثبت رسيده كه در واقع 36 هزار مورد از سال 93، بيشتر شده است. از سوی ديگر در سال 94 نسبت به سال 93 با كاهش 70 هزار مرگ مواجه بوده‌ايم و از ميزان تولد و مرگ مي‌توان به اين نتيجه رسيد كه يك ميليون و 195 هزار نفر افزايش جمعيت داشته‌ايم.  
   
توقف روند رشد طلاق در كشور  
 

بنا به اظهار مطلق در سال 93 و 94 روند افزايشي طلاق در كشور متوقف شده است. وی در توضيح اين ادعا گفت: از دلايل طلاق نارضايتي از زناشويی است كه بر اين اساس وزارت بهداشت آموزش‌های قبل از ازدواج، حين ازدواج و بعد از ازدواج را اجرا مي‌كند كه بر اين اساس با وزارت آموزش و پرورش بحث فرهنگ‌سازی و پرداختن به سلامت دانش‌آموزان مورد توجه قرار گرفته است.  
 
اين در حالی است كه بر اساس اعلام احمد دلبری، مديركل بهزيستی استان تهران، ‌در اين شهر طلاق به ۳۶ درصد رسيده است و در شميرانات اين آمار ۵۸ درصد است.   
 
در اين نشست خبری سؤال خبرنگاران درباره افزايش مرخصی زايمان از شش ماه به 9 ماه به عنوان يكي از مشوق‌های فرزند‌آوری از سوي رئيس دفتر سلامت، خانواده و جمعيت وزارت بهداشت اينگونه پاسخ داده شد: اجرا نشدن 9 ماه مرخصی زايمان در بخش خصوصي بيشتر مشاهده شده است و وزارتخانه‌های بهداشت، نفت، آموزش و پرورش و حتی وزارت تعاون قانون را براي نيروهای خود اجرا مي‌كنند.  
 
 مديركل دفتر سلامت، جمعيت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت درباره اقدامات وزارت بهداشت براي اجرای افزايش مرخصی زايمان هم گفت: وزارت بهداشت برای زنان باردار زير 18 سال و بالای 35 سال مراقبت‌های بيشتری در نظر می گيرد و دانشگاه‌ها نيز بايد به دانشجوهای زن باردار برای تسهيلات بيشتر از جمله درس خواندن در منزل و در نهايت فرصت امتحانی بيشتر به آنان اين موارد را لحاظ كنند.  
 
 مشرق
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
هیچکس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۱
0
5
واسه جونا شرایط رو مهیا کنید ازدواج میکنن، نه وام 6 میلیونی که یخچال و تی وی هم نمیشه چه برسه رهن خونه و ...
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
تی وی رو قشنگ اومدی :دی
حسین
|
United States
|
۰۷:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۱
0
5
ناتوانی مسئولان در برنامه ریزی رو خوب اومدی تابی جون
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۱
0
5
خوب يه برنامه ريزي كنيد ما 13 ميليون با هم آشنا بشيم ازدواج كنيم. واقعا اينجا آدم چطوري مي تونه با فرد مناسب خودش آشنا بشه؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار