برندها در فکر محیط زیست
کد خبر: ۳۵۷۶۴
تاریخ انتشار: 2016 May 04    -    ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۵
به بهانه هفته بازیافت جهانی در 18 تا 24 آوریل سری می‌زنیم به برخی از برندهای لباس که به دنبال این هستند که در مورد کره زمین و حفاظت از آن کمی بیشتر بیاندیشند. در ادامه نگاهی به برخی از تلاش‌های آنها در این رابطه می‌اندازیم.
برندها در فکر محیط زیست   شاید اگر ما قدرتی در دنیای مد و بین ابرتصمیم گیرندگان آن داشتیم، برای چندین سال متوالی رنگ سال را سبز اعلام می‌کردیم. می‌پرسید چرا؟! پاسخ آن ساده است. فقط کافی است کمی به خبرهای محیط زیستی و بلایی که در این دنیای پیشرفته بر سر آن می‌آید، نگاهی بیندازید!

کره زمین به دست ما در حال نابود شدن است و هر یک از ما معمولی و یا قدرتمند در حال تیشه به ریشه‌ زدن مکانی هستیم که در حال حاضر تنها جایی است که پذیرای ما و فرزندان‌مان است. به مناسبت روز جهانی بازیافت در ادامه نگاهی می‌اندازیم به تلاش‌های برخی از برندها و افراد در دنیای مد که تصمیم گرفته‌اند کمی متعهدتر از دیگران عمل کنند.

آیا شما نیز یک دنیای مد سبزتر را ترجیح می‌دهید؟! بله مطمئنا! اما این موضوع چطور می‌تواند تحقق بخشد؟ به بهانه هفته بازیافت جهانی در 18 تا 24 آوریل سری می‌زنیم به برخی از برندهای لباس که به دنبال این هستند که در مورد کره زمین و حفاظت از آن کمی بیشتر بیاندیشند. در ادامه نگاهی به برخی از تلاش‌های آنها در این رابطه می‌اندازیم.

برندها در فکر محیط زیست

برند اچ اند ام

اچ اند ام یکی از برندهایی است که در مورد محیط زیست احساس مسئولیت زیادی می‌کند. این برند به طور مرتب روزی در هفته را در نظر می‌گیرد و در آن به جمع‌آوری لباس از برندهای مختلف می‌پردازد و به این ترتیب بیش از هزار تن لباس جمع می‌کند و برای تولید لباس‌های جدید آنها را بازیافت می‌کند. گفتنی است که در ازای هر ساک لباس کهنه، 5 یورو به افراد پرداخت می‌شود.

از دیگر اقدامات برند مذکور استفاده از اولیویا وایلد به عنوان مدل ارائه دهنده محصولات خود بود. اولیویا یکی از گیاه‌خواران معروفی است که توسط سازمان پتا که در زمینه دفاع از حقوق حیوانات فعالیت می‌کند، در سال 2010 به عنوان جذاب‌ترین گیاه‌خوار دنیا معرفی شد.

این بازیگر مطرح به همراه برند اچ اند ام برندهای لباس را به بازیافت لباس و استفاده از محصولاتی چون کتان ارگانیک، لین، پلی استر بازیافت شده و غیره تشویق می‌کند.

مارکس و اسپنسر و بازیافت لباس‌های دست دوم

یکی دیگر از برندهایی که شروع به جمع‌آوری لباس‌های کهنه و یا دست دوم  در فرانسه کرده است، مارکس و اسپنسر است. این برند بریتانیایی در ازای پرداخت مبلغی به مشتریانش لباس‌های قدیمی و از مد افتاده‌شان را از آنها خریداری می‌کند. هدف این شرکت جلوگیری از اسراف لباس با بازیافت و استفاده دوباره از آنها است.

این اولین باری نیست که برند اسپانسر و مارکس دست به چنین کارهای ارزشمندی می‌زند. از شروع تاسیس این مارک مسئولانش اقداماتی در زمینه تغییرات هوای کره زمین، اسراف، مواد اولیه، سلامت و غیره نیز انجام داده‌اند.

برند پاتاگونیا

فلسفه برند مذکور پس از سال‌ها جمع‌آوری لباس‌های کهنه این چنین است: «هر مستعمل و از کار افتاده‌ای دور ریختنی نیست.» این برند کالیفرنیایی در تولید لباس‌هایش تنها از کتان بیولوژیک، مواد بازیافتی و غیره استفاده می‌کند. این برند یک درصد از فروش خود را اختصاص به سازمان‌های محیط زیستی می‌دهد.

بد نیست به نکته دیگری نیز در مود این برند و حمایتش از محیط زیست نیز بپردازیم و آن این که در سال 2015 اولین خط تولید جین‌های محیط زیستی‌اش را به راه انداخت و در تولید آنها از کتان طبیعی، پلی استر کولمکس ( ماده‌ای ابداعی و ضد تعریق ) و رنگی که بر خلاف دیگر رنگ‌ها انرژی و آب کمتری را هدر می‌دهد، استفاده کرد.

البته در این زمینه G-Star Raw نیز فعالیت‌هایی ا انجام داده است و آن بازیافت پلاستیک‌هایی است که باعث آلودگی ساحل دریا و اقیانوس می‌شوند و استفاده از آنها در تولید جین‌هایش. ( کاش سری نیز به سواحل دریای خزر بزند!)

10 میلیون لباس Uniqlo

به این مارک ژاپنی نمی‌توان تنها لقب سبز را داد، بلکه لقب نوع دوست دیگر صفتی است که به توصیف آن می‌پردازد. Uniqlo که از سال 2006 دست به جمع‌آوی لباس‌های کهنه زده است، آنهایی را که قابل استفاده است بین خانواده‌های پناه‌جو و نیازمند توزیع می‌کند. در سال گذشته نزدیک به هشت میلیون تیشرت، شلوار و ... توسط این برند جمع‌آوری شد.

پیوند مارک‌های Veja و Sud Express

Veja و Sud Express نیز از این قافله سبزگرایی عقب نمانده‌اند و با همکاری یکدیگر دست به تولید کیف‌های دستی و ساک‌هایی زده‌اند که در ساخت آن از چرم دباغی و مقدار کمی کروم و مواد شیمیایی مطابق با استانداردهای اتحادیه اروپا استفاده شده است.



به نظر می‌رسد که بشر امروزی کم کم دارد به این نتیجه می‌رسد که صبر کره‌زمین نیز پس از قرن‌ها تحمل آسیب‌ها و صدمات غیر قابل جبران در حال تمام شدن است و زمانش رسیده است که در الگوهای مصرف خود تغییراتی دهد. وقتش رسیده است که ما نیز کمی احساس مسئولیت کنیم و با جمله کلیشه‌ای «دستمان به جایی بند نیست» از زیر بار مسئولیت شانه خالی نکنیم. هر کدام از ما می‌توانیم با جداسازی زباله‌های خود، پرهیز از خریدهای بی دلیل، استفاده از لباس‌های قدیمی و ... وظیفه خود را در قبال دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم، به درستی انجام دهیم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار