زنان تأثیرگذار در تاریخ الجزایر
کد خبر: ۳۵۷۳۱
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: 2016 May 04    -    ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۶
در اینجا قصد داریم از زنانی یاد کنیم که در تاریخ الجزائر، تأثیر و نقش پررنگی داشته‌اند؛ زنانی که نام آن‌ها در حافظه تاریخی این کشور مانده و مردم این کشور برای این زنان احترام بسیاری قایل‌اند.
زنان تأثیرگذار در تاریخ الجزایر  در اینجا قصد داریم از زنانی یاد کنیم که در تاریخ الجزائر، تأثیر و نقش پررنگی داشته‌اند؛ زنانی که نام آن‌ها در حافظه تاریخی این کشور مانده و مردم این کشور برای این زنان احترام بسیاری قایل‌اند.



در اینجا هشت زن معروف و مؤثر در سرنوشت این کشور را معرفی می‌کنیم؛

ملکه تینهنان



او را مادر معنوی طوارق می‌دانند. مردان زُرق، آبی پوشان طوارق به تینهنان علاقه زیادی دارند و او را مادر معنوی خود می‌دانند، زیرا معتقدند که بسیاری از مردان طوارق از نسل تینهنان هستند. درباره او افسانه‌ها و اساطیر بسیاری نقل می‌کنند و او را زنی بسیار سفر کننده و با هوش و ذکاوت بالا توصیف کرده‌اند. در سال ۱۹۲۵ میلادی، گروهی از باستان‌شناسان فرانسوی و آمریکایی، بقایای جسد او را در آبالیسا کشف کردند. هم اینک جسد او در موزه‌ای در پایتخت الجزائر در صندوقی شیشه‌ای نگهداری می‌شود.

دیهیا کاهنه معروف




دیهیا بنت تابنه ۷۱۲م-۵۸۵ از زنان مشهور تاریخ الجزائر و از قبایل أمازیغی بوده است. او کاهنه بود و به سحر و جادوگری اشتغال داشت. وی توانست یک حکومت امازیغی را در شمال قاره آفریقا پایه ریزی کند، این حکومت از الجزائر، تونس، مغرب، لیبی تا مناطقی از اروپا امتداد داشت. او به رومیان و بیزینطیان حمله کرد تا مناطق امازیغی را باز پس گیرد. دیهیا برای مردم الجزائر نماد فداکاری، شجاعت و درایت است.

لاله فاطمه نسومر




نام واقعی او فاطمه سید احمد است. او در شهر ورجه در نزدیکی شهر عین الحمال در حوالی سال ۱۸۳۰ به دنیا آمد. در سپتامبر ۱۸۶۳ در بنی سلیمان دار فانی را وداع گفت. لاله فاطمه از جمله زنانی بود که در آغازین سال های استعمار فرانسه برای کشورش ازخودگذشتگی نشان داد و نام خود را در تاریخ الجزائر ثبت کرد.

نفیسه حمود




نفیسه در سال ۱۹۲۴ در الجزائر به دنیا آمد. او از نخستین دخترانی بود که در رشته پزشکی درس خواند. نفیسه نیز در تظاهرات معروف سال ۱۹۴۵ الجزائر از جمله پیشگامان بود و علیه استعمار فرانسه تلاش‌های بسیاری انجام داد. وی در سال ۱۹۴۷ سمت نایب رئیس جنبش دانشجویان مسلمان شمال آفریقا را از آن خود کرد.

انی ستاینر



او دو رگه الجزائری، فرانسوی بود؛ اما به صفوف مبارزان الجزائری پیوست. در اکتبر ۱۹۵۶دستگیر شد و به مدت پنج سال به زندان افتاد. وی پس از استقلال الجزائر تابعیت الجزائری را انتخاب کرد.

فضیله سعدان



فضیله سعدان از جمله مبارزان ضد استعماری الجزائر بود. او و خواهرش مریم سعدان برای آزادی الجزائر جان خود را از دست دادند و نام خود را در تاریخ این کشور ثبت کردند.

حسیبه بن بوعلی



او از جمله زنان معروف در شمال آفریقا و کشور الجزائر است که در خانواده‌ای ثروتمند و مرفه به دنیا آمد. وی تمام عمر خود را صرف مبارزه با بی‌سوادی و فقر در کشورش الجزائر کرد. او زندگی در رفاه و آسایش را‌‌ رها کرد و به مناطق محروم و فقیرنشین کوچید و تا پایان عمر به فعالیت های خود ادامه داد.

جمیله بوحیرد



او نیز از جمله مبارزین الجزائری ضد استعمار فرانسه بود و به دلیل شجاعت‌های بسیاری که از خود نشان داد، در لیست افراد تحت تعقیب قرار گرفت. در سال ۱۹۵۷ مورد اصابت گلوله قرار گرفت و مدتی را در زندان بود. جمیله بوحیرد از شهرت جهانی برخوردار است.
سعیده ملایی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
5
8
بانوان تاثیر گذارند همیشه هر چند که بسیارند کسانی که آنها را نادیده می گیرند.

لطفا" از بانوان تاثیر گذار ایرانی هم بنویسید گرچه تعداد ثبت شده های کمی داریم!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
0
5
متاسفانه. رسانه ها شده اند. خبرهای بازیگران هالیوو د .چه خوب که زنان موفق سراسر دنیا را معرفی کرد،
میرزایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
1
0
سلام
ممنون به خاطر مطالب دست اول شما
چند صفحه از سایت رو دیدم
سایت بسیار زیبایی دارید.. http://tabnakbato.ir
قالب سایت هم خیلی زیباست
رتبه سایت شما بهتر شده از قبل
تبریک میگم
ترافیک سایت هم بهتر شده
مهدی
|
United States
|
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
4
0
پس از سالها، امروز حاصل انقلاب الجزایر چیست ؟
ناشناس
|
United States
|
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۶
1
0
زنان برجسته الجزایر را راحت مطرح نمودید چون اینکه حجاب ندارند مهم نیست. ولی با محدودیت هایی که برای زنان ایرانی وجود دارد دریغ از اینکه بتوانید حتی یک زن ایرانی را جرأت کنید نام ببرید.
انگار مسلمان الجزایری با ایرانی فرق دارد و محدودیت های اسلامی در ایران باید با الجزایر تفاوت کند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار