فهرست آلوده ترین و کثیف ترین شهرهای جهان +تصاوير
کد خبر: ۳۳۰۲۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: 2016 April 07    -    ۱۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۰
آلودگی ها از خطرناک ترین تهدیدکنندههای جان انسان ها به شمار می رود . آلودگی آب،آلودگی هوا ،آلودگی صوتی، آلودگی ناشی از زباله ها و تمیز نبودن محیط زندگی از نظر بهداشتی به سلامت انسانها و حتی حیوانات آسیب های جدی وارد می کند.

امروزه آلودگی هوا به معضلی جهانی تبدیل شده که سلامت  انسان ها را در سرتاسر جهان به شدت تهدید می‌کند. 
 ورود خودروها به خیابان‌ها و فعالیت کارخانه‌های صنعتی و آلاینده‌های ناشی از آن نقطه آغازی برای خداحافظی بشر با هوای پاک بود، یافته‌های پژوهشی طی سال‌های اخیر رابطه آلودگی هوا با مرگ و میر را بارها و بارها به اثبات رسانده‌اند.

علوه بر اینها زندگی مدرن و استفاده از مواد زیست تخریب ناپذیر مانند پلاستیک که در اغلب وسایل ما استفاده می شوند ، ظروف یکبار مصرفی که امروزه پای ثابت بسیاری از مهمانی ها و بیششر غذاخوری هاست به طوری که  صدای زنگ خطر این زباله ها برای محیط زیست دیگر گوش همه را کر کرده است.

هر چند که بسیاری از کشورها درصدد بر آمدند که راهی برا ی جایگزینی و نابودی این مواد پیدا کنند اما موفقیت چندان حاصل نشسته است و مشکلات بسیاری دامن گیر شهرها بخصوص شهرهای کشورهای فقیر شده است.
ورود مواد سمی کارخانه ها و زباله ها به داخل آب شهری که باعث مرگ و میر شهروندان از بیماری های عفونی می شود و سیستم های ضعیف دفع زباله در بسیاری از شهرها سلامتی مردم را به خطر انداخته است.
آلوده ترین هوای جهانسازمان بهداشت جهانی گزارش داد سالانه ۸.۲  میلیون مرگ مرتبط به آلودگی هوا است و این تعداد همچنان در حال افزایش است.  بیشترین آلودگی مضر هوا برای سلامت انسان ”  PM ۲.۵ " نامیده می شود که مربوط به ذرات با قطر کمتر از 23.5 میکرون است.  این ذرات در دوده ، دود و گرد و خاک وجود دارند که برای بخصوص ریه ها مضر هستند و  در طولانی مدت باعث ایجاد بیماری هایی مانند آسم و بیماری‌های مزمن ریوی می شوند.  بر اساس گزارش آژانس حفاظت از محیط زیست  PM۲.۵ بدان معنا است که ذرات با قطر کمتر از 2.5 میکرون  بیش از ۳۵.۵ میکروگرم در هر متر مکعب باشد) m3/ μg۳۵.۵(سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند که این میزان نباید حتی  از ۱۰ میکروگرم بر متر مکعب تجاوز کند). مهمترین شهرهای آلوده  جهان 9 تا 15 برابر این میزان هستند.

هر ساله سازمان‌های بهداشت جهانی با در نظر گرفتن فاکتورهای متعدد، اقدام به رده‌بندی شهر‌های آلوده یا دارای هوای پاک می‌کنند. فهرستی که در این زمینه از سوی شرکت‌های آمارگیری منتشر می‌شود در مواردی حتی اختلاف دارد زیرا عوامل ایجاد آلودگی و میزان عناصر آلوده‌کننده را متفاوت در نظر می‌گیرند.
هوای برخی از شهرها  را  مترادف با دود می نامند  مانند پکن که در آن آلودگی  ناشی از دود به سطوح خطرناکی می رسد. سازمان بهداشت جهانی بر اساس جدیدترین آمار منتشر شده که از بیش ۱۶۰۰ شهر جمع آوری شده است آلوده ترین شهرهای جهان را امعرفی کرده است. 
شهرهای کشورهای  هند، پاکستان و ایران نیز در زمره شهرهای آلوده جهان از لحاظ ذرات معلق قرار دارند.

بر اساس اطلاعات سازمان بهداشت جهانی شهرهای آلوده جهان از نظر آلودگی هوایی بدین ترتیب است: 

(اعداد مقابل شهرها در واحد میکرو گرم بر متر مکعب است)

۱۰. لاکنو ، هند - ۹۶ میکروگرم در هر متر مکعب   لاکنو شهری در شمال هند است وضیعت هوای این شهر به طور متوسط  در سال در حالت ناسالم قرار دارد.  وسایل نقلیه  مهمترین عامل ایجاد کننده آلودگی هوا  در لاکنو است .

فهرست آلوده ترین و کثیف ترین شهرهای جهان+ تصاویر

 
۹. احمدآباد ، هند - ۱۰۰  شهر احمدآّباد در هند غربی واقع شده است.  خود آلودگی هوا در
بخشی از ساختمانی بزرگ در این شهر اتفاق می‌افتد .

فهرست آلوده ترین و کثیف ترین شهرهای جهان+ تصاویر
 
۸. خرم آباد ، ایران - ۱۰۲  خرم آباد شهری در ایران  است . کشور ایران یکی از کشورهایی است که بالاترین سطوح آلودگی هوا  را به خود اختصاص داده است ذرات معلق در هوای شهر خرم آباد  بسیار بیشتراز میزان  وضعیت سالم هوا قرار دارد  یک ی از مهمترین دلایل این آلودگی کشاورزی این شهر است.

فهرست آلوده ترین و کثیف ترین شهرهای جهان+ تصاویر

۷. راولپندی، پاکستان - ۱۰۷  
 راولپندی و شهر اسلام آباد پایتخت پاکستان ، دارای میانگین بالای آلودگی هوا سنگین به دلیل استفاده بیش از حد ازوسائل نقلیه خصوصی است راولپندی  در سال ۲۰۱۵  یک سیستم حمل و نقل عمومی  راه اندازی کرد تا شاید این میزان آلودگی تا حد زیادی کاهش یابد.

فهرست آلوده ترین و کثیف ترین شهرهای جهان+ تصاویر

۶.پیشاور، پاکستان -  ۱۱۱ 
 پیشاور با جمعیت ۳.۵ میلیون نفر یکی از آلوده ترین شهرهاست  خودرو و گازهای منتشر شده از کارخانجات صنعتی بخصوص کارخانجات آجرسازی که یکی از مهمترین صنعت ها در این شهر است مهمترین عوامل آلوده کننده هوای این شهر هستند.

فهرست آلوده ترین و کثیف ترین شهرهای جهان+ تصاویر

 ۵.کراچی ، پاکستان -  ۱۱۷   وسایل نقلیه و گازهای  کارخانجات صنعتی را همراه با عملیات شهرسازی ،کراچی در پاکستان را به یکی از آلوده ترین شهرها از نظر هو.ا تبدیل کرده است . 

فهرست آلوده ترین و کثیف ترین شهرهای جهان+ تصاویر

۴. ریپور ، هند - ۱۳۴  13 شهر از هند در بین 20 شهر آلوده ی جهان قرار دارند.ریپور شهری در مرکز هند است این شهر چهارمین شهر در هند از نظر آلودگی هوایی است  عوامل ایجاد آلودگی هوای این شهر، تولید زغال سنگ،فولاد و آلومینیوم است . 

فهرست آلوده ترین و کثیف ترین شهرهای جهان+ تصاویر

3. گوالیور ، هند - ۱۴۴ 
روزانه تایمز هند  گزارش داد گوالیور  یکی از بدترین آلودگی هوا یی را به خود اختصاصا داده است . زغال سنگ ،سوز اندن گیاهان ، استفاده زیاد از اتومبیل ها و استفاده ناکارآمد از انرژی در ساختمان‌هاست.

فهرست آلوده ترین و کثیف ترین شهرهای جهان+ تصاویر

 ۲. پاتنا، هند - ۱۴۹ 
پاتنا دومین شهر بزرگ در شرق هنداست این شهر یک مرکز تجاری کشاورزی بزرگ در هند به حساب می آید  آلودگی این شهر  به دلیل وسایل نقلیه ، تولید برق و صنایع دیگر است . هوای این شهر در اغلب سال در وضیعت ناسالم قرار دارد.

فهرست آلوده ترین و کثیف ترین شهرهای جهان+ تصاویر

 ۱. دهلی نو ، هند - ۱۵۳ دهلی نو تنها شهری است که در فهرست سازمان بهداشت جهانی است  به عنوان یک شهر با وضعیت هوای بسیار ناسالم  در اغلب سال قرار دارد   سطح آلودگی  این شهر به دلیل استفاده از وسائل نقلیه موتوری و کارخانه های بسیاری که در داخل و نزدیکی این شهر فعالیت می کنندبسیار ناسالم است .

فهرست آلوده ترین و کثیف ترین شهرهای جهان+ تصاویر
همچنین شهرهای فیروزآباد در هند، دوحه قطر، کانپور هند، آمریتسار هند، لودهیانا هند، اغدیر ترکیه، نارایونگانج در بنگلادش، الله آباد ، آگرا و خاننا در هند رتبه های 11 تا 20 را به خود اختصاصا داده اند.
 میزا ن میانگین سالانه غلظت ذرات معلق با قطر کمتر از  2.5 میکرون  در برخی شهرهای مهم جهان عبارتند از:
پکن 56، مسکو 22، لس انجلس 20، آمستردام 18، پاریس 17،لندن 16، نیویورک 14 و ملبورن 5 است.
گفتنی است پکن چین ، قاهره در مصر ، داکا در بنگلادش، تهران در ایران، لیما در پرو در لیست پایتخت های آلوده قرار دارند.

آلوده ترین شهرها از نظر آب

1.لواندا، آنگولالواندا در انگولا به عنوان یکی از گرانترین شهرهای جهان شناخته شده است اما با این حال مردم این شهر از آب آلوده استفاده می کنند آب این شهر حاوی مواد خطرناکی برای سلامتی است از سال گذشته شیوع وبا در آنگولا گزارش شد و در مدتی کوتاه 2722 نفر از بیماری وبا ناشی از آب آلوده  در آنگولا جان باختند که بیشترین آمار مرگ و میر از لواندا بود. امسال 16هزار نفر در 16 استان از 18 استان این کشور مبتلا به این بیماری شدند .

فهرست آلوده ترین و کثیف ترین شهرهای جهان+ تصاویر

2.لومه، توگو در غرب آفریقا
لومه دیکی از شهرهایی است که خطر جدی بهداشت  وسلامت مردم این شهر را تهدید می کند بسیاری از مردم این شهر از بیماری های  عفونی ناشی از آب آلوده رنج می برند . آب این شهر در طول مسیر از مناطق آلوده عبور می کند.

فهرست آلوده ترین و کثیف ترین شهرهای جهان+ تصاویر

3. بغداد، عراق
ساکنان شهر بغداد از کیفیت بسیار پایین آب رنج می برند. بغداد یک یاز کثیف ترین شهرها در جهان است بیماری های عفونی انتقالی از آب هر روز جان بسیاری از مردم این شهر را می گیرد.
فهرست آلوده ترین و کثیف ترین شهرهای جهان+ تصاویر


آلوده ترین و کثیف‌ترین  شهرها از نظر بهداشت محیط

1. دارالسلام دارالسلام یکی از کثیف‌ترین شهرها در آفریقا است  ساحل کوکو یک از الوده ترین ساحل هاست تمام این ساحل از زباله ها و خزه های دریایی پوشیده شده است و آب این ساحل  برای استفاده مانند شنا در فاضلاب  است همچنین  دارالسلام  خانه کلاغ‌های هندی   است که گونه های پرندگان  دیگر را می خورد و هیچ جوجه از گزند این پرنده در امان نیست.فهرست آلوده ترین و کثیف ترین شهرهای جهان+ تصاویر

2. آدیس آبابا ،اتیوپی
آدیس آبابا پایتخت اتیوپی است و رو به رو است این کشور یکی از بدترین کشورها از نظر بهداشت در جهان است. اکثر مردم این شهر دسترسی به توالت بهداشتی ندارند.  ضایعات  و زباله در محیط پراکنده می شوند ودر نهایت منجر به افزایش مرگ و میر نوزادان، بیماری های عفونی و  کاهش امید به زندگی می شود.

فهرست آلوده ترین و کثیف ترین شهرهای جهان+ تصاویر

3 پورت دو پرنس، هایتی 
در پورت دو پرنس با  رشد جمعیت نیاز مبرمی به آب پاک و مدیریت مواد زائد دارد. سیستم شهری در این شهر  فقط 7 درصد از زباله  ها جمع آوری می کند و با توجه به گزارش وزارت محیط زیست  پورت دو پرنس هر روز 5000 تن زباله جامد در این شهر تولید می شود.

فهرست آلوده ترین و کثیف ترین شهرهای جهان+ تصاویر

4. آنتاناناریوو ،ماداگاسکار
آنتاناناریوو پایتخت ماداگاسکار است. ساکنان این شهر از  از آلودگی به دلیل صنعتی شدن و جنگل زدایی  رنج می برند. تعداد ساکنان در آنتاناناریوو دائما در حال رشد است. در حال حاضر، مردم آنتاناناریوو  با  آب آلوده و و در محیطی پر از ضایعات و زباله زندگی می کنند.

فهرست آلوده ترین و کثیف ترین شهرهای جهان+ تصاویر

5. باکو باکو است به "سیاه شهر"  مشهور است زیرا این شهر در میان حوزه های نفتی  و در منطقه ای که مدام مته ها ی صنعت نفت کار می کنند و پالایشگاه  ها آن را احاطه کرده قرار دارد. باکو بسیار آلوده است و دارای کیفیت بهداشتی بسیار ضعیفی است.

فهرست آلوده ترین و کثیف ترین شهرهای جهان+ تصاویر
باشگاه خبرنگاران
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
0
7
البته تو این فهرست اراک،اهواز،همه ی شهرهای جنوب ،تهران و خیلی شهر های دیگه کشور جا افتاده.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
1
6
خرم اباد یکی از تمیز ترین و بهترین اب و هوا رو داره این چرت وپرتها چیه نوشتین هرکس ی بار رفته باشه خرم اباد میدونه اینها چرت وپرته
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
3
6
تهران چی ؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار