نقشه شهرداری تهران برای یک بنای تاریخی قجری
کد خبر: ۳۰۹۸۴۲
تاریخ انتشار: 2024 April 05    -    ۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۵
تصاویر ساخت و ساز در خانه میراثی فخرالدوله در منطقه ۱۲ رسانه‌ای شد.

تصاویر ساخت و ساز در خانه میراثی فخرالدوله در منطقه ۱۲ رسانه‌ای شد. تصاویری که حاکی از آن بود منظره چشم‌نواز باغ و بنای این ملک دو طبقه قجری با روی هم چیده شدن آجر‌هایی قرار است برای همیشه کور شود و این اقدام می‌تواند آغاز مسیری برای مرگ تاریخ این ملک در دوره مدیریت علیرضا زاکانی بر مسند شهرداری تهران باشد.

 

نقشه شهرداری تهران برای یک بنای تاریخی قجری

 

 هنوز عصبانیت و خشم مردم از خودکامگی علیرضا زاکانی شهردار تهران در قطع و جا به جایی درختان به بهانه ساخت مسجد در بوستان وقفی قیطریه فرو ننشسته که تصاویر ساخت و ساز در خانه میراثی فخرالدوله در منطقه ۱۲ رسانه‌ای شد.

تصاویری که حاکی از آن بود منظره چشم‌نواز باغ و بنای این ملک دو طبقه قجری با روی هم چیده شدن آجر‌هایی قرار است برای همیشه کور شود و این اقدام می‌تواند آغاز مسیری برای مرگ تاریخ این ملک در دوره مدیریت علیرضا زاکانی بر مسند شهرداری تهران باشد.

برای بررسی بیشتر لازم است نگاهی گذرا به تاریخچه عمارت فخرالدوله در محله پیچ شمیران داشته باشیم. در بدو ورود به عمارت تاریخی فخر الدوله با حیاط و باغی سر سبز مواجه می‌شویم که حوض سرتاسری موجود در آن حال و هوا و طراورتی دیگر به محیط پیرامونی این عمارت داده است که با گذر از این حیاط به عمارت اصلی می‌رسیم.

عمارت تاریخی فخرالدوله

عمارت اشرف الملوک فخرالدوله دختر مظفر الدین شاه قاجار با بکارگیری اقتضائات درباری آن زمان در دو طبقه ساخته و به یکی از آثار تاریخی چشم نواز قجری در دل پایتخت تبدیل شد و در تاریخ ۲۵ مهرماه سال ۸۳ با شماره ۱۱۲۱۴ به ثبت ملی رسید.

کار مرمت و بازسازی این عمارت در سال ۱۳۸۷ توسط شهرداری منطقه‌۱۲ انجام و تنها یک سال بعد یعنی در سال ۱۳۸۸ به خانه مداحان تغییر کاربری کاربری داد و در اختیار فعالان این صنف قرار گرفت.

حال با کذشت از تغییر و تحولات صورت گرفته باید به این نکته تامید کرد که این عمارت چشم نواز همچنان به عنوان یکی از مقاصد طهران دوستان شناخته می‌شود که برای بازدید به آن مراجعه می‌کنند.

با گذر از تاریخچه عمارت فخرالدوله به اصل مطلب که همان چرایی ساخت و ساز در محوطه یک ملک دارای شماره ثبت ملی خواهیم پرداخت.

چرایی این اقدام را می‌توان در بازدید علیرضا زاکانی شهردار تهران در روز‌های ابتدایی تکیه زدن بر مسند شهرداری تهران از این عمارت میراثی فخرالدوله در تاریخ هفتم ابان ماه ۱۴۰۰ دانست.

جلسه‌ای که با حضور هیات رییسه خانه مداحان برگزار شد و در این جلسه مداحین مطالباتی را از شهردار تهران داشتند و علیرضا زاکانی نیز قول مساعدتی همه جانبه به آن‌ها داد، زیرا بنا به اعتقاد شهردار تهران مداحان و دیگر افراد فعال در این حوزه پرچمداران قافله سالار این حرکت هستند.

در این دیدار، مرتضی طاهری رئیس هیئت مدیره خانه مداحان اهل بیت (ع) به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: سال ۸۸ طی تفاهم نامه‌ای که با شهرداری شهر تهران صورت گرفت این ملک به عنوان خانه مداحان اهل بیت (ع) در اختیار مداحان قرار گرفت.

رئیس هئات مدیره خانه مداحان اهل بیت (ع) از افتتاح شعب‌های شهرستانی خانه مداحان خبرداد و عنوان کرد: خانه مداحان اهل بیت (ع) در دوره جدید در نظر دارد شعب شهرستانی خانه مداحان را افتتاح کند.

علیرضا زاکانی شهردار تهران نیز در این جلسه گفت: برای رسیدن به رشد و تکامل نیازمند توجه به نهضت حسینی هستیم؛ بنابراین شهرداری تهران با همه ظرفیتی که در اختیار دارد در خدمت است تا عطر حضرت سید شهدا (ع) در همه سطوح جامعه و در ابعاد مختلف بتواند فضا را عطر آگین کرده و از آن بهره ببرد.

حال تنها پس از گذشت ۲ سال از آن جلسه تصاویر آجر چینی در محوطه عمارت فخرالدوله رسانه‌ای شد و بر اساس گمانه زنی‌های رسانه‌ای که تا به امروز در فضای مجازی منتشر شده است گویا این اجر چینی به منظور احداث مقبره الشهدا در دل خانه تاریخی فخرالدوله است.

مهمترین پرسشی که مطرح می‌شود این است که شهرداری تهران از چه رو در محوطه عمارت تاریخی، چون غخرالدوله که در اسناد میراث فرهنگی نوع مالکیت آن دولتی ثبت شده است اجازه ساخت و‌ساز داده است؟

آیا این ساخت و ساز با ضوابط میراث فرهنگی همخوانی دارد؟

شهرداری تهران به مدیریت علیرضا زاکانی تا کجا به دنبال بده بستان‌های سیاسی است که ادامه دومینو وار ان می‌تواند بافت میراثی پایتخت را از بین ببرد.

آیا استفاده از کلید واژه شهدا که برای تمامی مردمان این سرزمین عزیز ث گرانقدر است توجیهی مناسبی برای از بین بردن آثار تاریخی و حریم‌ان هاست؟

دیده بان ایران

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار