صحنه‌هایی که فرانسویان اجازه نمی‌دهند دنیا ببیند
کد خبر: ۳۰۹۳۰۵
تاریخ انتشار: 2024 March 30    -    ۱۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۰
آنچه پوستر‌ها و وب‌سایت‌های تبلیغاتی و گردشگری درباره «پاریس» تبلیغ می‌کنند، با واقعیت‌هایی که در این شهر وجود دارد و در صورت سفر به آن شهر با آن مواجه می‌شوند، تفاوت بسیاری دارد.

میلیون‌ها موش و صدها هزار تن زباله؛ صحنه‌هایی که فرانسویان اجازه نمی‌دهند دنیا ببیند

آنچه پوستر‌ها و وب‌سایت‌های تبلیغاتی و گردشگری درباره «پاریس» تبلیغ می‌کنند، با واقعیت‌هایی که در این شهر وجود دارد و در صورت سفر به آن شهر با آن مواجه می‌شوند، تفاوت بسیاری دارد.
در سواحل رودخانه سن و پای برج ایفل، وقتی گردشگران گوشی‌های هوشمند یا دوربین‌های خود را بالا می‌برند تا برخی از جنبه‌های جادویی پاریس را ثبت کنند، با واقعیتی کاملاً متفاوت از آنچه قبلاً در پوستر‌ها و وب‌سایت‌های تبلیغاتی دیدنده بودند، مواجه می‌شوند. انبوه زباله‌های پراکنده در کوچه‌ها، پیاده رو‌ها و اطراف بنای نمادین برج ایفل، صد‌ها موش و در نزدیکی رستوران‌ها و مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری پاریس، مدفوع سگ‌ها و بوی نامطبوع ادرار از مهم‌ترین خیابان‌ها و محله‌ها به مشام می‌رسد. با طلوع خورشید در لبه پل میرابو، ده‌ها بطری الکل و بقایای جشن‌های شب قبل نمایان می‌شود که مانع حرکت دوچرخه‌سواران و ورزشکاران می‌شود.


میلیون‌ها موش و صدها هزار تن زباله؛ صحنه‌هایی که فرانسویان اجازه نمی‌دهند دنیا ببیندساعت هشت صبح، در وسط خیابان La Porte de Sèvres، سطل‌های زباله در پیاده‌رو پراکنده شده‌اند، همراه با تکه‌های مقوا که برخی از بی‌خانمان‌ها از آن شب قبل برای خوابیدن استفاده کرده بودند. کمی جلوتر بروید، درختانی را می‌یابید که بی‌خانمان‌ها از پای آن‌ها به عنوان کمد برای نگهداری اثاثیه فرسوده خود استفاده می‌کنند. محال است که یک بازدیدکننده خارجی از پاریس، پایتخت نور‌ها ده‌ها بی‌خانمان و معتاد به موادمخدر را در این شهر نبیند که کنار خیابان‌ها، موزه‌ها و میادین معروف و مجلل پاریس درحال پرسه زدن یا چرت زدن هستند. به گفته شهرداری پاریس، روزانه حدود ۳۰۰۰ تن زباله در این شهر جمع‌آوری می‌شود، اما تاثیر آن قابل مشاهده نیست. به گفته تعدادی از بازدیدکنندگان و اهالی پاریس این مقدار تخلیه زباله کافی به نظر نمی‌رسد و شهرداری باید تلاش بسیار بیشتری برای جمع‌آوری و دفع زباله شهر انجام دهد؛ زیرا پاریسی که در تصاویر دیده می‌شود، با پاریس واقعی تفاوت بسیار زیادی دارد.

موش‌ها پاریس، شهروندان همیشگی

طی سال‌های گذشته، اقدامات شهرداری پاریس برای مقابله با موش‌های این شهر دو برابر شده و به حدود ۵۰۰۰ عملیات کشتار، ۲۰۰ عملیات سم پاشی و طعمه‌گذاری پارک‌ها، ۶۰۰ عملیات سم پاشی و طعمه‌گذاری ساختمان‌های عمومی رسیده است. افزون بر آن بیش از ۱۴۰ نفر نیز به دلیل "تغذیه" موش‌ها جریمه و ۳۲۷ سطل زباله خیابانی با سطل‌های درب‌دار تعویض شده‌اند. از جمله دلایل پراکنده شدن موش‌ها در پایتخت نورها، باران‌های شدیدی است که هر ساله این شهر شاهد آن است. علاوه بر آن بازسازی و نوسازی زیرساخت‌های شهر، بسیاری از موش‌ها را مجبور به ترک لانه‌ها و محل زندگی معمول خود به سمت خانه‌ها، خیابان‌ها و پارک‌ها کرد.
این موضوع باعث شد، «آن هیدالگو»، شهردار پاریس مورد انتقاد‌های شدید قرار گیرد و متعهد شود، یک گروه کاری برای "همزیستی" با این حیوانات و رسیدگی به این مسئله تشکیل دهد. این درحالی است که برخی از مسئولان در شهرداری پاریس بر این باورند، این جوندگان ضرر و زیانی برای انسان‌ها ندارند، درحالی که همه از بیماری‌های ناشی از موش‌ها از جمله طاعون مطلع هستند. مشکل موش‌های پاریس موضوع جدیدی نیست و تنها موردی نیست که به شهرت و وجهه پرطرفدارترین و پربازدیدترین شهر جهان لطمه می‌زند. نبود نظافت، انتشار و عدم جمع‌آوری زباله در شهر نور‌ها هم اکنون به منبع دائمی نگرانی مقامات محلی تبدیل شده است. با وجود تصویب تعدادی از قوانین و تلاش برای بازسازی و تقویت بخش منابع انسانی خیابان‌ها و کوچه‌های شهر پاریس همچنان مملو از زباله و موش است و مقادیر زیادی زباله و ضایعات مواد غذایی در نزدیکی جاذبه‌های گردشگری و در محله‌های مجلل و معروف پاریس پراکنده است.

زباله‌های پاریس

چند صد متر آن طرف‌تر از کلیسای معروف پاریس، زباله‌های مغازه‌ها و اماکن تجاری در محله دوغان به دلیل فضای محدود به یک مشکل واقعی تبدیل و باعث شده، صاحبان آنها، زباله‌ها را مقابل مغازه‌ها و اماکن تجاری انباشته کنند. یکی از ساکنان محله‌های مرکز پاریس، می‌گوید که این "زباله‌ها برای ما انواع بیماری‌ها را برای ما به ارمغان می‌آورد، به‌ویژه افزایش جمعیت موش‌ها باعث شده، ما به شدت نگران ابتلا به طاعون باشیم". مشکل دیگری که پیاده‌رو‌های پاریس با آن مواجه است و به شدت ساکنین این شهر را نگران کرده است، مدفوع سگ‌هاست، به حدی که باعث شده، برخی از ساکنان تابلو‌های طعنه‌آمیز و هشداردهنده مقابل خانه‌های خود بزنند، مثلا در منطقه ۱۹ پاریس روی یکی از تابلو‌ها نوشته شده «مدفوع سگ هر کیلو ۳.۵۵ یورو». درحال حاضر ۵۰۰۰ نیروی خدماتی در شهرداری پاریس مسئول جمع‌آوری زباله در پایتخت فرانسه هستند که برای این شهر اندک به نظر می‌رسد، به ویژه آنکه همواره بخشی از این نیرو‌ها به دلیل حوادث کار و مرخصی استعلاجی قادر به خدمت‌رسانی نیستند. بر اساس برآورد‌های سازمان‌های مدنی، حجم کانتینر‌هایی که روزانه توسط یک زباله جمع‌کن بلند می‌شود، ممکن است به ۸ تن برسد.

نظافت در پاریس، مشکلی تاریخی

بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط Ifop در اکتبر ۲۰۲۱، ۸۴ درصد از ساکنان پایتخت فرانسه اعتقاد دارند، پاریس به یک کمپین بزرگ پاکسازی نیاز دارد. همچنین بیشترین نارضایتی‌ها از آن ساکنان محله‌های کارگری است، طوری که ۹۰ درصد ساکنان شمال شرق پاریس (مناطق ۱۸، ۱۹، ۹، ۱۰) از آلودگی هوا و گرد و غبار و ۷۴ درصد ساکنان شمال شرق پایتخت فرانسه از عدم جمع‌آوری زباله شکایت داشتند. یادآوری و اذعان پایتخت نشینان فرانسه به نبود نظافت امری جدید نیست، بلکه موضوعی قدیمی در پاریس است و این معضل به چند دهه قبل باز می‌گردد، به عنوان مثال نظرسنجی انجام شده در سال ۱۹۷۴ نشان می‌دهد که ۸۲ درصد از ساکنان وقت پاریس از وضعیت آلودگی این شهر ناراضی بودند، این نسبت در سال ۱۹۹۱ در زمان حاکمیت «ژاک شیراک» به ۵۳ درصد رسید.

چه کسی مسئول است

«کلمب بروکسل»، معاون شهردار پاریس می‌گوید: «زباله‌ها به‌طور جادویی روی زمین نمی‌افتند، بنابراین هریک از ما باید نگرش و واکنشی برای تمیز نگهداشتن این شهر داشته باشیم.» از سوی دیگر، این مقام مسئول از ارائه راهکار‌هایی برای آموزش "روش‌های پیشگیری و تذکر کلامی" در پایتخت فرانسه نیز صحبت کرده بود. به گفته وی در سال ۲۰۲۳ بیش از یک و نیم میلیون جریمه نقدی توسط پلیس شهر پاریس صادر شده است که ۵ درصد آن‌ها برای «بد رفتار و فحاشی» بوده است. شورای شهر پاریس هم اکنون سیاست‌های سختگیرانه خود برای مراعات نظافت در سطح شهر را افزایش داده تا جایی که خواستار جریمه ۱۳۵ یورویی برای سیگاری‌هایی شده که ته سیگار را روی زمین می‌اندازند. در پاریس، شرکت‌های نظافتی روزانه ۴.۵ میلیون ته سیگار یا ۳۵۰ تن در سال جمع آوری می‌کنند. شورای شهر پاریس همچنین به سلاح دیگری برای مبارزه با رفتار‌های «غیر متمدنانه» شهروندان این شهر متوسل شده، اینکه برای هر منطقه از پاریس، تیم‌های «نظافت اضطراری» تشکیل داده تا به محض رسیدن گزارشی در مورد وجود نخاله و اسباب و اثاثیه درخیابان‌ها اقدام به جمع‌آوری آن‌ها کند، اما مسئله این است که تعداد اعضای این تیم‌ها در سرتاسر پایتخت کمتر از ۲۰۰ نفر است. شهروندان پاریسی بر این باورند، مسئولان آن‌ها بیش از آنکه در میدان عمل حضور و فعالیت داشته باشند، خود را درگیر وضع قوانین و شرکت در جلسات و نشست‌ها کرده‌اند.

فارس

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار