این آجیلِ خطرناک را نخرید!
کد خبر: ۳۰۸۲۹۴
تاریخ انتشار: 2024 March 17    -    ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
 آجیل کهنه دارای کپک است که سم آفلاتوکسین را تولید می‌کند و این سم خاصیت تجمیعی در بدن دارد و به تدریج در طولانی مدت موجب ابتلا به سرطان می‌شود. 

 آجیل کهنه دارای کپک است که سم آفلاتوکسین را تولید می‌کند و این سم خاصیت تجمیعی در بدن دارد و به تدریج در طولانی مدت موجب ابتلا به سرطان می‌شود. 

 

این آجیلِ خطرناک را نخرید!

 

مدیرگروه بهداشت محیط مرکز بهداشت استان کرمانشاه با هشدار نسبت به خرید آجیل های کهنه گفت: در این آجیل ها به دلیل کپک زدگی نوعی سم ترشح می شود که زمینه ساز ابتلا به سرطان است.

امیر کرمی با اشاره به خطرات مصرف آجیل کهنه گفت: آجیل کهنه دارای کپک است که سم آفلاتوکسین را تولید می کند و این سم خاصیت تجمیعی در بدن دارد و به تدریج در طولانی مدت موجب ابتلا به سرطان می شود، بنابراین افراد باید بطور جد از خرید آجیل کهنه خودداری کنند.

وی افزود: آجیل ارزان قیمت عموما کهنه است، بنابراین افراد نباید به خاطر اختلاف قیمت، سلامت خود و خانواده را به خطر بیندازند و بهتر است مقدار کمی آجیل خریداری کرده، اما آجیل تازه و سالم خریداری کنند.

کرمی گفت: در وهله اول توصیه این است که آجیل حتما از مراکز معتبر خریداری شود، چرا که این مراکز تحت نظارت بازرسان بهداشت محیط قرار دارند. توصیه بعدی این است که افراد ترجیحا آجیل خام خریداری کنند.

کرمی گفت: متاسفانه برخی افراد سودجو برای از پنهان کردن کهنگی آجیل از رنگ شیمیایی استفاده می کنند و برای همین توصیه این است که آجیل ترجیحا خام خریداری شود.

وی افزود: از طرفی به آجیل های رنگی نمک هم اضافه می شود که زیان آور است و در همین راستا مجددا خرید آجیل خام توصیه می شود که فاقد نمک است.

کرمی خاطرنشان کرد: برخی آجیل فروشان هم به جای نمک خوردنی از نمک صنعتی که برای دباغی پوست و ... استفاده می شود برای بو دادن آجیل استفاده می کنند و با توجه به این مسائل خرید آجیل خام توصیه می‌شود.

وی افزود: همچنین توصیه می شود در صورت خرید آجیل خام، قبل از مصرف مقداری آن را حرارت داده تا استریل شود.

ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار