طرز تهیه شیرینی سابله روسی؛ شیرینی خوشمزه عید نوروز
کد خبر: ۳۰۸۲۰۵
تاریخ انتشار: 2024 March 16    -    ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵
این شیرینی مشهور و بسیار خوشمزه علاوه‌بر ظاهر زیبا بافت بسیار نرمی دارد و از آنجا که ابعاد آن کوچک است، برای پذیرایی در ایام نوروز و در کنار شیرینی‌های ریز خانگی گزینه بسیار مناسبی است. اگر مایلید این شیرینی خوشمزه و خاص را با دستوری آسان برای عید نوروز تهیه کنید، درا دامه این مطلب با ما همراه باشید.

«تابناک با تو» - با نزدیک شدن به ایام نوروز پخت انواع شیرینی‌های خوشمزه خانگی رونق می‌گیرد. شیرینی‌های خانگی مخصوص نوروز معمولا خشک، ریز و بسیار متنوع و رنگارنگ هستند. شیرینی سابله یکی از شیرینی‌های اصیل کشور فرانسه است که در مجالس رسمی و جشن‌ها برای پذیرایی از آن استفاده می‌شود.

طرز تهیه شیرینی سابله روسی؛ شیرینی خوشمزه عید نوروز

شکل اصلی این شیرینی به صورت گرد و دالبری است. این شیرینی مشهور و بسیار خوشمزه علاوه‌بر ظاهر زیبا بافت بسیار نرمی دارد و از آنجا که ابعاد آن کوچک است، برای پذیرایی در ایام نوروز و در کنار شیرینی‌های ریز خانگی گزینه بسیار مناسبی است. اگر مایلید این شیرینی خوشمزه و خاص را با دستوری آسان برای عید نوروز تهیه کنید، درا دامه این مطلب با ما همراه باشید.

مواد لازم

آرد سفید شیرینی: ۱۲۵ گرم
پودر کاکائو: ۲۵ گرم
پودر قند: ۶۰ گرم
کره نرم: ۱۱۰ گرم
پودر نارگیل: ۴۰ گرم
زرده تخم مرغ: ۲ عدد
شکلات تخته‌ای: ۲۰۰ گرم
پودر پسته: به میزان لازم

مواد لازم برای تهیه کرم
کره: ۱۱۰ گرم
پودر قند: ۲۰۰ گرم
کارامل: ۲ قاشق غذاخوری
وانیل: یک دوم قاشق چایخوری

طرز تهیه

شیرینی سابله

برای درست کردن این شیرینی خوشمزه ابتدا آرد، پودر کاکائو، پودر قند و کره را که به دمای محیط رسیده است، داخل یک کاسه بریزید و با نوک انگشت مواد را هم بزنید تا حالت پودری شود، سپس پودر نارگیل و زرده تخم مرغ را اضافه کنید و خمیر را با نوک انگشت ورز بدهید و بعد داخل کیسه فریزر بریزید. خمیر را از پشت کیسه به قطر ۳ میلی متر باز کنید و به مدت ۳۰ دقیقه داخل یخپال بگذارید تا استراحت کند. بعد از این مدت زمان خمیر را از یخچال خارج کنید و با کاتر موردنظر قالب بزنید. شیرینی‌های قالب زده را به مدت ۱۵ دقیقه داخل فریزر بگذارید، سپس سینی را داخل فر ۱۶۰ دقیقه به مدت ۱۵ دقیقه بگذارید تا بپزد. بعد از پخت شیرینی را از فر خارج کنید و کنار بگذارید تا خنک شود.

برای درست کردن کرم، کره را که به دمای محیط رسیده است، ۳۰ ثانیه با همزن برقی بزنید. پودر قند را طی سه مرحله به آن اضافه کنید و هربار ۳۰ ثانیه هم بزنید. حالا کارامل و وانیل را اضافه کنید و ۳۰ ثانیه دیگر هم بزنید. بعد از اینکه کرم آماده شد، آن را با قیف روی شیرینی بریزید و یک شیرینی دیگر را روی آن قرار بدهید. دورتادور شیرینی را تمیز کنید و شیرینی‌های آماده را به مدت ۳۰ دقیقه داخل یخچال بگذارید. در مرحله آخر شکلات تخته‌ای را به روش بن ماری حل کنید و شیرینی‌های آماده را به صورت کامل داخل شکلات آب شده بیندازید و بعد بیرون بیاورید و روی توری قرار بدهید و کمی پودر پسته بریزید. تا زمانی که شیرینی کاملا خشک نشده است، به آن دست نزنید و بعد داخل ظرف دربسته نگهداری کنید. نوش جان

نکات مهم
۱ ـ برای درست کردن کرم شیرینی سابله باید پودر قند حالت نرم و پودری داشته باشد. پودر قند باید حتماً از قند تهیه شده باشد؛ یعنی قند را پودر کرده باشد. اگر شکر را آسیاب کنید، هرگز به نرمی قند آسیاب شده نخواهد بود. پودر قند مرغوب پودر قندی است که به نرمی آرد باشد. توجه داشته باشید که پودر قند بعد از مدتی که داخل کیسه یا ظرف بماند، ممکن است سفت شود؛ بنابراین قبل از اینکه آن را به مواد شیرینی اضافه کنید، حتماً با گوشت‌کوب بکوبید و سپس الک کنید.

۲ ـ نکته مهمی که باید در مورد آرد به آن توجه کنید، کیفیت آرد‌های موجود در بازار است که با هم تفاوت دارند. به همین دلیل متناسب با کیفیت آرد ممکن است میزان آن کم‌تر یا زیاد‌تر از مقداری شود که در دستور گفته شده است؛ بنابراین موقع اضافه کردن آرد به این مسئله توجه داشته باشید. اگر دیدید مواد شیرینی درحال سفت شدن است؛ ولی هنوز مقداری از آرد باقی مانده است؛ یعنی آردی که اضافه کرده‌اید، کافی است و بقیه را اضافه نکنید. اگر هم طبق دستور عمل کردید؛ ولی حس کردید مواد شما هنوز به آن غلظتی که باید برسد، نرسیده است؛ یعنی باید کمی بیشتر آرد اضافه کنید؛ بنابراین شما همیشه مقدار آردی را که در دستور گفته شده است، تهیه کنید. حال ممکن است این مقدار با توجه به کیفیت آرد کم یا زیاد شود.

۳ ـ معمولاً درجه حرارت و مدت زمان پخت در فر‌های مختلف متفاوت است. به عنوان مثال اگر در دستور گفته شده دمای ۱۷۵ درجه به مدت ۴۵ دقیقه ممکن است در فر شما با این دما و مدت نتیجه مطلوب حاصل نشود و این مسئله به این دلیل است که در واقع فر شما به آن دمای گفته شده نرسیده است یعنی شما فر را روی درجه ۱۷۵ تنظیم کرده‌اید؛ اما در واقع دمای واقعی فر شما ۱۷۵ نیست و ممکن است کم‌تر یا بیش‌تر از این دما بوده باشد. کسانی که سابقه پخت شیرینی و کیک را دارند، معمولاً قلق فری که از آن استفاده می‌کنند، دست‌شان هست. مثلاً می‌دانند اگر در دستور گفته شده دمای ۱۷۵ درجه در فری که استفاده می‌کنند، این دما روی درجه ۱۸۵ حاصل می‌شود. به این موضوع توجه داشته باشید که معمولاً درجه حرارتی که در دستور‌ها گفته می‌شود، بر مبنای فر برقی است. اگر از فر گازی استفاده می‌کنید و دماسنج فر ندارید، دما را حدود ۱۰ درجه سانتی‌گراد بیش‌تر بگذارید. دمایی که گفته می‌شود، باز هم به فر شما بستگی دارد و باید قلق فر دست‌تان بییاد. با چند بار امتحان کردن متوجه دما و مدت زمان پخت خواهید شد.

فرارو

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار