غیر از حقوق چی داری؟ (۳+۳ نکته درباره مزایا)
کد خبر: ۳۰۸۱۶۹
تاریخ انتشار: 2024 March 16    -    ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۰
یکی از عوامل مهم در رقابت برای جذب و نگهداشت نیروی انسانی در فضای امروز کسب و کار، مساله مزایاست. در واقع همان طور که به صورت عرف مطرح می‌شود ما حقوق و مزایا داریم. پیرامون بخش اول یعنی حقوق در یادداشت‌های گذشته به صورت اختصاری نکاتی را مطرح نمودیم. در این یادداشت می‌خواهیم به بخش دوم یعنی مزایا و اهمیت و چگونگی تعریف آن در کسب وکار بپردازیم.

غیر از حقوق چی داری؟ (۳+۳ نکته درباره مزایا)

غیر از حقوق چی داری؟ (۳+۳ نکته درباره مزایا)«تابناک با تو» - مزایا به صورت ساده این گونه بیان می‌شود: مجموعه‌ای از امکانات و سرویس‌های پولی و غیر پولی که کارفرما‌ها در کنار حقوق پرداختی به کارکنان خود اعطا می‌کنند.

یکی از عوامل مهم در رقابت برای جذب و نگهداشت نیروی انسانی در فضای امروز کسب و کار، مساله مزایاست. در واقع همان طور که به صورت عرف مطرح می‌شود ما حقوق و مزایا داریم. پیرامون بخش اول یعنی حقوق در یادداشت‌های گذشته به صورت اختصاری نکاتی را مطرح نمودیم. در این یادداشت می‌خواهیم به بخش دوم یعنی مزایا و اهمیت و چگونگی تعریف آن در کسب وکار بپردازیم.

مزایا به صورت ساده این گونه بیان می‌شود: مجموعه‌ای از امکانات و سرویس‌های پولی و غیر پولی که کارفرما‌ها در کنار حقوق پرداختی به کارکنان خود اعطا می‌کنند.

در گذشته و حتی در حال حاضر، مساله مزایا برای منابع انسانی در کسب و کار‌های کشور ما چندان اهمیتی نداشت و یا به یک یا دو مورد نظیر بیمه و بیمه تکمیلی ختم می‌شد، اما در حال حاضر و به ویژه با افزایش میزان حضور کارکنان نسل جدید و همچنین کاهش نیروی انسانی متخصص در کشور این مساله برای جذب نیرو حائز اهمیت شده است. دلیل آن هم این است که زمانی که شما به دنبال جذب نیرو هستید افراد قطعا به این بخش از خدمات ارائه شده توسط شما توجه می‌کنند. پس داشتن برنامه برای این مساله امری ضروری در کسب و کار برای شما و برند کارفرمایی شما به شمار می‌رود.

حال مساله این است که چگونه می‌بایست این مزایا را در کسب و کار خود تعریف کنیم؟ در ادامه به بیان نکاتی پیرامون تعریف مزایا برای منابع انسانی در سازمان می‌پردازیم.

دسته بندی مزایا

از آنجایی که در هرسازمان و کسب وکار، تنوع نسلی، جنسیت و شغلی وجود دارد مزایای خود را در سه گروه اصلی تفکیک و دسته بندی نمایید:

الف) مزایای عمومی ویژه تمامی منابع انسانی

ب) مزایای اختصاصی ویژه افراد

ج) مزایای ویژه تیم‌ها و واحد‌های سازمان و کسب وکار

غیر از حقوق چی داری؟ (۳+۳ نکته درباره مزایا)

مدیریت مالی

مبحث مزایا گرچه منجر به افزایش رضایت و تعهد برای منابع انسانی و ارتقا برند کارفرمایی منجر می‌گردد، ولی در عمل نیاز به برنامه ریزی مالی دارد؛ پس حتما نسبت به بودجه بندی در این مورد و محدودیت منابع دقت کنید.

ارزیابی و بازخورد

پس از اینکه نسبت به تعریف و اجرای مزایا اقدام نمودید حتما نسبت به بازخوردگیری و اثر بخشی آن در منابع انسانی اطمینان یابید و اگر نیاز به تغییراتی است حتما آن تغییرات را انجام دهید.

حقوق و دستمزد

همانطور که اشاره کردیم مزایا را در ۳ گروه عمومی، اختصاصی فرد و ویژه تیم یا دپارتمان‌ها تعریف کنید؛ برای این موضوع بهتر است موارد ذیل را در نظر داشته باشید.

الف) گروه مزایا عمومی

این مزایا برای تمامی پرسنل و بدون قید و شرط خاصی در نظر گرفته می‌شود و بهتر است با توجه به ۳ اصل زیر تعریف گردد:

عرف کسب وکار و صنف: همانند حقوق اگر در صنف شما برای مثال بیمه تکمیلی وجود دارد شما حتما باید آن را ارائه دهید. در ضمن مواردی که در رسته فعالیتی شما توسط رقبا ارائه نمی‌گردد؛ در صورت ارائه توسط شما می‌تواند مزیت رقابتی شما باشد.

کمک کننده به بهبود شرایط اقتصادی زندگی منابع انسانی: متاسفانه با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور یعنی رکود و تورم و کاهش قدرت خرید؛ سعی کنید به افراد در زمینه بهبود شرایط اقتصادی زندگی آن‌ها کمک کند. مواردی نظیر وام، بن‌های خرید کالا، بسته‌های معیشتی- مناسبتی و ... از این دست می‌باشد.

از ورود، زیست تا خروج از سازمان تعریف شود: بهتر است برای افراد از لحظه ورود به سازمان تا زمانی که در سازمان حضور دارند و حتی موقع خداحافظی (البته مشروط به اینکه منطقی و دوستانه باشد) مزایا را تعریف کنید. مواردی مثل پک خوش آمد گویی، هدیه روز‌های زن و دختر، روز جوان و غیره، تقدیرنامه خداحافظی از این دست می‌باشد.

ب) گروه مزایای اختصاصی افراد

این مزایا را برای افراد و برای یک اتفاق ویژه و یا عملکرد خاص برای آن‌ها تعریف می‌شود. تعریف این مزایا ارتباط تنگاتنگی با مدیریت عملکرد (که در یادداشت‌های بعدی) بدان می‌پردازیم. مواردی نظیر تولد، ازدواج یا فوت اقوام در این دسته قرار می‌گیرد.

ج) گروه مزایای ویژه تیم‌ها و واحد‌های سازمان و کسب وکار

این مساله به طور کامل مربوط به عملکرد تیم‌ها و واحد‌های سازمان می‌شود و با توجه به شاخص‌های عملکردی بویژه در واحد‌هایی نظیر تولید، فروش، برنامه نویسی، تحلیل و از این دست می‌تواند تعریف شود. مواردی نظیر رکورد فروش روزانه، افزایش تولید در دوره خاص و ... در این گروه قرار می‌گیرد.

نکات پایانی

خلاقیت: از آنجاییکه مزایا طیف گستره‌ای را در بر می‌گیرد تعریف خلاقانه مزایا و ساختار شکنی در این مورد می‌تواند به دیده شدن برند شما در میان متقاضیان کمک نماید.

دادن حق انتخاب: اگر امکان آن را دارید به افراد برای انتخاب مزایای خود منو قراردهید تا بویژه در حالت اختصاصی بتوانند حال بهتری را تجربه کنند.

مزایا جایگزین حقوق نیست: حواستان باشد که مزایایی که شما پرداخت می‌کنید زمانی موثر خواهد بود که شما تعهدات حقوق خود را منظم و متعهدانه انجام داده باشید والا اگر این کار نکنید تخصیص مزایا ممکن است حتی نتیجه معکوس و چالش زا در سازمان شما باشد.

خلاصه کلام آن که تعریف حقوق و مزایای درست و اصولی، پایه‌ای برای جذب و نگهداشت هرچه بهتر نیرو‌ها خواهد بود؛ این مساله راجدی بگیرید.

منبع: عصرایران

برچسب ها: حقوق ، مزایا ، نکته ، عوامل
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار