ماجرای ممنوعیت استفاده از تیک‌تاک در آمریکا
کد خبر: ۳۰۷۹۹۳
تاریخ انتشار: 2024 March 13    -    ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰
طرح مجلس نمایندگان آمریکا علیه تیک‌تاک شامل ممنوعیت استفاده از این نرم‌افزار در صورتی است که شرکت مادر آن حاضر به فروش نرم‌افزار خود نشود.

طرح مجلس نمایندگان آمریکا علیه تیک‌تاک شامل ممنوعیت استفاده از این نرم‌افزار در صورتی است که شرکت مادر آن حاضر به فروش نرم‌افزار خود نشود.

ماجرای ممنوعیت استفاده از تیک‌تاک در آمریکا

قانونگذاران مجلس نمایندگان آمریکا با سرعتی بالا در حال پیشبرد طرحی هستند که می‌تواند تیک‌تاک را در آمریکا ممنوع کند. یک کمیته کلیدی مجلس نمایندگان طی تنها ۲ روز لایحه‌ای را برای هدف قرار دادن تیک‌تاک معرفی و تصویب کرد.

مجلس نمایندگان قرار است در این هفته درباره طرح اشاره شده رای‌گیری کند و کاخ سفید، می‌گوید جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا آماده امضا آن است.

جزئیات طرح مجلس نمایندگان آمریکا

این لایحه در صورت تصویب تقریبا ۵ ماه به تیک‌تاک فرصت می‌دهد تا از شرکت مادر چینی خود (بایت‌دنس) جدا شود، یا در غیر این صورت فروشگاه‌های نرم‌افزاری در آمریکا از میزبانی برنامه بر روی پلتفرم‌های خود منع خواهند شد.

این لایحه به این موضوع محدود نمی‌شود. این لایحه محدودیت‌های مشابهی را برای هر برنامه‌ای که ادعا می‌شود از سوی کشور‌هایی که «دشمنان خارجی مانند چین، روسیه یا کره شمالی» خوانوده شده کنترل می‌شوند، تعیین می‌کند. 

فروشگاه‎هایی که قانون را نقض می‌کنند ممکن است براساس تعداد کاربران یک برنامه ممنوعه جریمه شوند. این لایحه برای هر کاربر عضو در نرم‌افزار‌های ممنوعه جریمه ۵ هزار دلاری تعیین می‌کند؛ بنابراین اپل و گوگل برای ارائه تیک‌تاک ممکن است هر کدام تا ۸۵۰ میلیارد دلار جریمه شوند. کمیته انرژی و بازرگانی مجلس نمایندگان آمریکا به اتفاق آرا به پیشبرد این لایحه رای داد.

واکنش تیک‌تاک 

شرکت تیک‌تاک این قانون را حمله‌ای به حقوق کاربران خود براساس متمم اول قانون اساسی آمریکا می‌خواند. این شرکت همچنین یک کمپین فراخوان برای اقدام در اپلیکیشن خود راه‌اندازی کرد و از کاربران خواست تا با نمایندگان خود در واشنگتن تماس بگیرند تا با این لایحه مخالفت کنند.

بسیاری از دفاتر کنگره، می‌گویند که با تماس‌های تلفنی از سوی کاربران آمریکایی این نرم‌افزار اشتراک ویدیو مواجه شده‌اند. تیک‌تاک در بیانیه‌ای، اعلام کرد: دولت آمریکا تلاش می‌کند ۱۷۰ میلیون آمریکایی را از حق آزادی بیان در قانون اساسی محروم کند؛ این موضوع به میلیون‌ها کسب‌وکار آسیب می‌زند، هنرمندان را از مخاطب محروم می‌کند و معیشت سازندگان بی‌شماری را در سراسر کشور از بین می‌برد.

چرا قانونگذاران تیک‌تاک را ممنوع می‌کنند؟

آن‌ها ادعا می‌کنند که تیک‌تاک یک تهدید امنیت ملی بوده، زیرا دولت چین می‌تواند از قوانین اطلاعاتی خود علیه بایت‌دنس استفاده و آن را مجبور کند داده‌های کاربران آمریکایی تیک‌تاک را تحویل دهد.

سیاستگذاران ادعا می‌کنند نگران هستند که این اطلاعات می‌تواند برای شناسایی اهداف اطلاعاتی یا فعال کردن اطلاعات نادرست یا کمپین‌های تبلیغاتی استفاده شود.

دولت آمریکا تاکنون هیچ مدرکی مبنی بر دسترسی چین به داده‌های کاربران تیک‌تاک ارائه نکرده و کارشناسان امنیت سایبری، می‌گویند که این یک سناریوی فرضی باقی مانده است. 

اقدامات قبلی در آمریکا برای ممنوعیت تیک‌تاک

گِرگ جیانفورته، فرماندار مونتانا در اوایل سال ۱۴۰۲ قانونی را برای ممنوعیت فعالیت تیک‌تاک به بهانه محافظت از ساکنان این ایالت در برابر جمع‌آوری اطلاعات ادعایی از سوی چین امضا کرد. براین اساس، مونتانا اولین ایالت آمریکا بود که فعالیت این نرم‌افزار ویدیوی کوتاه را در آمریکا ممنوع می‌کرد.

اسپنسر ککس، فرماندار یوتا هم در تیر ماه گفته بود که آماده است از شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی (از جمله تیک‌تاک) به دلیل آسیب‌هایی که به جوانان این ایالت وارد شده، شکایت کند. آمریکا همچنین استفاده کارکنان دولتی را از نرم‌افزار تیک‌تاک بر روی دستگاه‌های رایانه‎ای ادارات ممنوع کرده بود.

میزان

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار