کلم‌پلو و قهوه شیرازی ثبت ملی شد
کد خبر: ۳۰۷۴۰۷
تاریخ انتشار: 2024 March 07    -    ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۰
مراسم رونمایی از پرونده‌های ثبت ملی کلم‌پلو و قهوه شیرازی با حضور مدیرکل، معاونین و کارشناسان اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس و ۳۰ نفر از فعالان و اینفلوئسنرهای گردشگری سراسر کشور امروز، ۱۶ اسفندماه در شیراز برگزار شد.

کلم‌پلو و قهوه شیرازی ثبت ملی شد

مراسم رونمایی از پرونده‌های ثبت ملی کلم‌پلو و قهوه شیرازی با حضور مدیرکل، معاونین و کارشناسان اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس و ۳۰ نفر از فعالان و اینفلوئسنرهای گردشگری سراسر کشور امروز، ۱۶ اسفندماه در شیراز برگزار شد.

مدیرکل‌ میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس در این مراسم گفت: برای نخستین بار ۱۳۷ پرونده آثار تاریخی، طبیعی و میراث معنوی استان در شورای ثبت ملی آثار تاریخی فرهنگی طبیعی و تعیین حرایم کشور در فهرست ملی جای گرفت که این اتفاق مهم بی‌تردید تأثیر بسزایی در توسعه و اقتصاد گردشگری فارس دارد.

محمد ثابت اقلیدی با بیان اینکه در حال حاضر پرونده ۲۷ میراث طبیعی و ۲۰ پرونده از میراث ناملموس استان فارس در فهرست ملی به ثبت رسیده است، گفت: کلم‌پلو و قهوه شیراز از پرونده‌های مهم و تأثیرگذار است که در فهرست ملی قرار گرفت.

وی ادامه داد: یکی از عناصر کلیدی در بحث گردشگری جاذبه‌ها هستند و باید جاذبه به مقصد گردشگری تبدیل شوند.

ثابت اقلیدی با اشاره به اینکه تعریف و اجرای رویدادهای گردشگری در این استان یک ضرورت است، افزود: فارس ۳۷ درصد از جاذبه‌های تاریخی، طبیعی فرهنگی، مذهبی اکوتورسیم صنایع‌دستی و هنرهای سنتی را در دل خود جای داده و آثار طراز اول کشور نیز در این استان وجود دارد به‌طوری‌که گردشگران ایران را با تخت جمشید می‌شناسند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه در بافت تاریخی شیراز ۳۰۰ هتل و اقامتگاه و بوم‌گردی، موزه گالری و بوتیک هتل فعال‌شده و یا در حال احداث و تجهیز است، افزود: این مراکز اقامتی به‌واسطه جاگیری در بافت تاریخی شیراز خود جاذبه گردشگری هستند و باید این جاذبه‌ها به مقصدگردشگران داخلی و خارجی تبدیل‌ شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس با مثبت ارزیابی کردن برگزاری مراسم رونمایی ثبت ملی کلم‌پلو و قهوه شیراز در شیراز گفت: برگزاری چنین برنامه‌های دراین مراکز و اقامتگاها نیز می‌تواند رونق و اقتصاد بیشتری برای این اماکن داشته باشد.

در این مراسم مسئول ثبت میراث ناملموس اداره‌کل میراث فرهنگی فارس نیز با اشاره اینکه دراستان ۱۳۵ پرونده در فهرست ناملموس به ثبت ملی رسیده است، گفت: از این تعداد ۲۰ پرونده متعلق به شهرستان شیراز و مابقی در شهرستان‌های فارس است

مژگان ثابت‌قدم افزود: کلم‌پلو یکی از خوراک‌های اصیل و سنتی مردم شیراز است که هم‌اکنون در فهرست ملی ثبت رسیده است.

وی در خصوص ثبت ملی قهوه شیراز هم گفت: قهوه از قدیم‌الایام در شیراز و جود داشته که این نوشیدنی از شهرهای خرمشهر و بصر وارد شیراز شده و به دلیل طبع سرد آن شیرازیها ادویه های مختلفی را به آن اضافه می کنند.

 ثابت‌قدم ادامه داد: شیرازی‌ها در نوشیدنی قهوه، میخک، دارچین و زنجبیل اضافه می‌کنند و آن را به‌عنوان نوشیدنی گرم سرو می‌کنند.

ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار