آشنایی با هفت خواص فوق‌العاده تمر هندی
کد خبر: ۳۰۷۲۴۵
تاریخ انتشار: 2024 March 06    -    ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۰
 تمر هندی یکی از خوردنی‌های خوشمزه است که طرفداران زیادی در سراسر جهان دارد. این خوراکی ترش دارای ترکیبات مغذی است که برای درمان برخی بیماری‌ها می‌تواند بسیار مفید باشد.

 تمر هندی یکی از خوردنی‌های خوشمزه است که طرفداران زیادی در سراسر جهان دارد. این خوراکی ترش دارای ترکیبات مغذی است که برای درمان برخی بیماری‌ها می‌تواند بسیار مفید باشد. همچنین برخی افراد به خاطر طعم و خواص تمر هندی، از آن به عنوان چاشنی سوپ، خورش و قلیه ماهی استفاده می‌کنند. این ماده غذایی ارزشمند بخصوص در غذاهای هندی، تایلندی و مکزیکی بیشتر به چشم می‌خورد. اگر شما هم طرفدار این خوراکی خوشمزه هستید، اما از فواید آن اطلاع کامل ندارید با ما همراه باشید تا در ادامه با این میوه بیشتر آشنا شوید و سپس هفت خواص تمر هندی را با یکدیگر بررسی کنیم.

 
آشنایی با هفت خواص فوق‌العاده تمر هندی
 

تمر هندی را می‌شناسید؟

به احتمال زیاد با تمبر هندی آشنایی دارید، اما در این بخش یک توضیح مختصر هم درباره این میوه خوشمزه خواهیم داد. تمبر هندی یک خوردنی ترش و شیرین است که در درخت بوته‌ای رشد می‌کند و در قسمت بیرونی یک پوسته قهوه‌ای بلند دارد. گوشته آن در داخل این پوسته قرار گرفته است، می‌توان آن را به صورت خام خورد و خواص آشپزی و سلامتی زیادی دارد. اگر گرم مزاج هستید، خوردن تمبر هندی را به شما اکیدا توصیه می‌کنیم.

در کشورهای دیگر از تمر هندی برای کاربرد درمانی استفاده می‌کنند. در ایران نیز رب و شیره آن را در غذاهای مختلف از جمله چاشنی قلیه ماهی جنوبی‌ها می‌توان دید. این خوراکی غنی از ویتامین C، کلسیم و پتاسیم است و به صورت کلی به هضم غذا و جذب مواد غذایی کمک می‌کند. حال که کمی با این میوه آشنا شدیم، به سراغ بررسی هفت خواص تمر هندی می‌رویم که بیشتر و بهتر از  مزیت‌های این خوراکی شگفت‌انگیز مطلع شویم.

معرفی بهترین خواص تمر هندی

۱: خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد

یکی از خواص تمر هندی این است که مواد مغذی، فلاونوئید‌ها و ترکیبات آنتی‌اکسیدانی دارد. طبق تحقیقات انجام شده آنتی‌اکسیدان‌های این میوه به کاهش استرس اکسیداتیو در بدن کمک می‌کنند، با رادیکال‌های آزاد مبارزه کرده و در نتیجه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند. بنابراین اگر می‌خواهید تاثیرات التهابی استرس اکسیداتیو را کاهش داده و سلامت سلول‌های بدن را افزایش دهید، مصرف تمر هندی را فراموش نکنید.

۲: به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک می‌کند

همانطور که گفتیم یکی از خواص تمر هندی این است که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و دانشمندان معتقدند رژیم غذایی سرشار از آنتی‌‌اکسیدان به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک می‌کند. از آنجایی که بیشتر سرطان‌ها با آسیب به DNA شروع می‌شوند، آنتی‌اکسیدان‌ها کمک می‌کنند که رادیکال‌های آزاد به DNA آسیب نزنند. همچنین تمر هندی چند ماده شیمیایی گیاهی از جمله بتاکاروتن دارد که این ماده یک پرو ویتامین‌هایی است که نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان‌ها ایفا می‌کند.

 ۳: در سلامت مغز تاثیر دارد

تمر هندی دارای ویتامین B است و مصرف غذا‌هایی که ویتامین B دارند به سلامت مغز بخصوص در کودکان کمک می‌کند. در حقیقت اگر فرد دارای کمبود ویتامین B باشد، در رشد مغز یا یادگیری او اختلال ایجاد می‌شود. گروه ویتامین‌های B هشت ویتامین مختلف دارد که محلول در آب هستند و در بدن ذخیره نمی‌شوند؛ بنابراین شما باید به اندازه کافی ویتامین B را در غذاهای خود داشته باشد. تمر هندی ویتامین‌های گروه B به خصوص تیامین و فولات را دارد و می‌تواند به سلامت مغز و افزایش یادگیری کمک کند.

 

۴: برای استخوان‌ها مفید است

یکی دیگر از خواص تمر هندی این است که منیزیم دارد. حتما از اهمیت وجود منیزیم در رژیم غذایی خود آگاه هستید؛ افرادی که مواد غذایی حاوی منیزیم را به حد کافی استفاده می‌کنند، کمتر دچار پوکی استخوان می‌شوند و تراکم استخوان بهتری نسبت به کسانی که منیزیم مصرف نمی‌کنند، دارند. به عبارت دیگر مصرف منیزیم به رشد استخوان و استحکام آن‌ها کمک می‌کند. از آنجایی تمرهندی سرشار از منیزیم است و کلسیم و ویتامین D بیشتری نسبت به سایر مواد گیاهی دارد، بنابراین مصرف آن به شما کمک خواهد کرد که استخوان‌های قوی‌تری داشته باشید.

۵: به افزایش سلامتی قلب کمک می‌کند

بیماری‌ قلبی یکی از بیماری‌های رایج این روزها است که به خاطر سبک زندگی و تغذیه تعداد مبتلایان به آن افزایش یافتند. خبر خوب این است که یکی از خواص تمبر هندی کمک به سلامت قلب است. از آنجایی که تمر هندی پلی‌فنول‌ها و فلاونوئید‌ها را دارد، کلسترول LDL را کاهش داده و کلسترول HDL می‌دهد؛ در نتیجه این دو مورد باعث می‌شوند که خطر ابتلا به تصلب شرایین یا اترواسکلروزیس در فرد کاهش یابد. بنابراین اگر می‌خواهید دچار این مشکلات نشوید، این ماده غذایی باارزش را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

۶: برای درمان بیماری کبد چرب موثر است

بیماری کبد چرب شاید به ظاهر خطرناک نباشد، اما در طول زمان اگر درمان نشود، مشکلات جدی ایجاد می‌کند. در حقیقت این بیماری به معنای تجمع چربی اضافی در کبد است و دو نوع کبد چرب الکلی و کبد چرب غیر الکلی دارد. آمار ابتلا به این بیماری در سراسر جهان در حال افزایش است و بنابراین برای درمان آن لازم است که رژیم غذایی درستی داشت باشیم. خبر خوب این است که عصاره میوه تمر هندی به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان‌هایی به نام پروسیانیدین، اثر محافظتی برای چرب نشدن کبد دارد.

۷: به کاهش وزن کمک می‌کند

اگر به دنبال کاهش وزن هستید، خوردن تمر هندی را فراموش نکنید، زیرا طبق تحقیقات انجام شده، این خوراکی به کاهش وزن کمک می‌کند. از آنجایی که تمر هندی دارای اسید هیدروکسی سیتریک است، بنابراین باعث کاهش تجمع چربی‌ اضافی در بدن می‌شود. این موضوع برای افرادی که اضافه وزن دارند یا استعداد چاقی دارند، خبر خوبی است. همچنین تمر هندی ترکیباتی دارد که با مهار تریپسین باعث کاهش مصرف غذا می‌شود و به شما احساس سیری می‌دهد.

سخن پایانی

در این مقاله با هفت خواص تمر هندی آشنا شدیم؛ در پایان بهتر است این نکته را یادآوری کنیم که این میوه خاصیت‌های دیگری نیز دارد؛ از دیگر مزیت‌های مهم این میوه می‌توان به خاصیت ضد میکروبی، افزایش سلامت سیستم گوارشی و خاصیت ضد التهابی اشاره کرد. البته فراموش نکنید مصرف هر ماده غذایی اگر بیش از اندازه باشد، ممکن است مشکلات جدی در سلامتی ایجاد کند. بنابراین حواستان باشد که در مصرف تمر هندی هم زیاده‌روی نکنید، زیرا در این صورت مصرف آن مضر خواهد بود.

دیجی کالامک

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار