رتبه ایران در رده‌بندی قدرت‌های نظامی جهان
کد خبر: ۳۰۷۱۶۳
تاریخ انتشار: 2024 March 04    -    ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۰
رده‌بندی جدید منتشر شده از سوی سایت تحلیلی گلوبال فایرپاور، ایران را بالاتر از برخی کشور‌های غربی و در رتبه ۱۴ دسته‌بندی کرده است.

رده‌بندی جدید منتشر شده از سوی سایت تحلیلی گلوبال فایرپاور، ایران را بالاتر از برخی کشور‌های غربی و در رتبه ۱۴ دسته‌بندی کرده است.

 
 

رتبه ایران در رده‌بندی قدرت‌های نظامی جهان

 

گلوبال فایرپاور، وب‌سایت تخصصی نظامی، ایران را در رده‌بندی قدرت نظامی از میان ۱۴۵ کشور بر مبنای بیش از ۶۰ شاخص در رتبه چهاردهم قرار داد.

این رتبه‌بندی براساس شاخصی موسوم به «شاخص قدرت آتش‌باری جهانی» انجام می‌شود که خود با در نظر گرفتن بیش از ۶۰ عامل، از جمله کمیت یگان‌های نظامی، جایگاه اقتصادی، توانمندی‌های لوجستیک و عوامل جغرافیایی محاسبه شده است. براساس این رده‌بندی، مصر، استرالیا، اوکراین، آلمان و اسپانیا در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

پیش از این نیز «واریور ماون» در مقاله‌ای با اشاره به گزارش سال گذشته گلوبال فایرپاور به تحلیل قدرت نظامی ایران پرداخته بود. این مقاله می‎گوید: به نظر می‌رسد که ایران دارای نیروی زمینی بزرگی است، به‌ویژه در زمینه تانک‌ها و خودرو‌های زرهی. به عنوان مثال، ارزیابی‌های نظامی گلوبال فایر پاور در سال ۲۰۲۳، ایران را دارای ۴ هزار و ۷۱ تانک ذکر کرده است.

گزارش «مسابقه تسلیحاتی آسیایی قرن بیست‌ویکم» نشان می‌دهد که ایران تانک‌هایی مختلف در اختیار دارد. نخستین تانک پیشرفته بومی ایران که به نام کرار در سال‌های اخیر رونمایی شد، دارای پلتفرمی است که گفته می‌شود بر پایه شاسی ارتقا یافته ایرانی T-۷۲ S ساخته شده است. این تانک دارای سیستم کنترل آتش الکترواپتیکال، فاصله‌یاب لیزری و رایانه بالستیک کار می‌کند. در ارزیابی‌های انجام شده در سال ۲۰۲۱ آمده که ایران ۸ هزار و ۵۰۰ خودروی زرهی در اختیار دارد.

ایران همچنین توپخانه و سامانه‌های موشک پرتاب چندگانه (MLRS) بسیار زیادی در اختیار دارد. در همین حال، گزارش شده که ایران تعداد زیادی موشک بالستیک با برد کوتاه، متوسط و بلند را دارا است.

بررسی مراکز موشک‌های بالستیک بزرگ ایران با توجه به هدایت و برد آن‌ها نشان می‌دهد ایران اکنون دست‌کم پنج نوع موشک بالستیک دوربرد مختلف را که قادر به اصابت به اهداف دور از ایران هستند، در اختیار دارد.

یک مقاله تحقیقاتی دیگر از سوی یک گروه تحلیل نظامی، نشان می‌دهد که ایران دارای مراکز عظیمی از موشک‌های بالستیک است که براساس گزارش‌ها، دست‌کم پنج مورد از آن‌ها می‌توانند مسافت هزار و ۳۰۰ کیلومتر یا بیشتر را طی کنند. به عنوان مثال، از شهاب-۳ معروف در فهرست این گروه تحلیلی به‌عنوان موشکی یاد شده که قادر به طی کردن هزار و ۳۰۰ کیلومتر با کلاهک هزار کیلوگرمی است.

دوربردترین موشک بالستیک فهرست شده ایران، موشک‌های خرمشهر ۱، ۲ و ۴ است که می‌توانند مسافت ۲ هزار تا ۳ هزار کیلومتر را طی کند. دیگر موشک‌های بالستیک میان برد ایران که می‌توانند هزار و ۶۰۰ کیلومتر یا بیشتر

را طی کنند، موشک‌های قدر، عماد و پاوه هستند که اکنون عملیاتی شده‌اند. موشک میان برد سجیل ایرانی نیز می‌تواند ۲ هزار کیلومتر را طی کند.

ایران به دلیل توانایی خود در انجام عملیات با استفاده از قایق‌های کوچک شناخته شده و از سوی گلوبال پاور گزارش شده که ۱۹ زیردریایی در اختیار دارد.

میزان

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار