رضا
جعفرزاده گفت: پس از گذشت بيش از ۱۸ ماه از سانحه هواپيماي آنتونف ۱۴۰ و
صرف هزاران نفر ساعت كار كارشناسي توسط تيم بررسي سانحه، كار بررسی سانحه
هواپيماي مذكور به پايان رسيد و نقص فني نتيجه نهايي سانحه پرواز مسير
تهران- طبس علت اصلي سقوط هواپيما شناخته شد.
وي خاطر نشان كرد: با توجه به كارايي هواپيما و
بررسي هاي تخصصي صورت گرفته روي تمامي احتمالات و نظريات، اشكال در سيستم
كنترل الكترونيكي موتور هواپيما عامل محوري و موثر در سانحه بوده و اشكال
در اين سيستم نه تنها موجب نارسايي در هشدار به موقع به خلبان شده بلكه خود
عامل مهمي براي از دست رفتن موتور هواپيما شده است.
جعفرزاده گفت: سازمان هواپيمايي كشوري براي رسيدن به
نتايج دقيق و رفع تمامي احتمالات مطرح شده و رسيدن به نتايج صحيح از تمامي
ظرفيتهاي ممكن استفاده و در طول بررسي ها از كارشناسان روسي و اكرايني و
شركت طراح و سازنده موتور هواپيما نيز بهره گرفته است.
وی در ادامه اذعان كرد بررسي ها باتوجه به مستندات
موجود از جمله اطلاعات استخراج شده از FDR و CVR (جعبه سياه) و لاشه
هواپيما حاصل و از سه عامل سانحه ساز ماشين (هواپيما)، محيط (وضعيت جوي) و
انسان عامل اول يعني نقص فني علت اصلي سانحه اعلام شد.
اين هواپيما با ۴۸ سرنشين در مرداد ماه ۹۳ در ساعت
۹:۲۲ به وقت محلي در حوالي فرودگاه مهرآباد تهران دچار سانحه شد و ۲ خلبان و
۴ كادر پروازي و ۳۴ مسافر آن جان باختند.
مهر