کشف شگفت‌انگیز!
کد خبر: ۳۰۷۰۰۴
تاریخ انتشار: 2024 March 03    -    ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۵
داروی فیناستراید که برای درمان ریزش مو و بزرگی پروستات استفاده می‌شد، می‌تواند به کاهش خطر بیماری قلبی نیز کمک کند. در تجزیه و تحلیل داده‌های به دست آمده از انسان‌ها و موش‌های نر، مشخص شده که این دارو باعث بهبود سلامت و کاهش سطح کلسترول می‌شود.

کشف شگفت‌انگیز: یک داروی کاهش ریزش مو ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد (یک پزشک)

کشف شگفت‌انگیز: یک داروی کاهش ریزش مو ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد (یک پزشک)«تابناک با تو» - داروی فیناستراید که برای درمان ریزش مو و بزرگی پروستات استفاده می‌شد، می‌تواند به کاهش خطر بیماری قلبی نیز کمک کند.

در تجزیه و تحلیل داده‌های به دست آمده از انسان‌ها و موش‌های نر، مشخص شده که این دارو باعث بهبود سلامت و کاهش سطح کلسترول می‌شود.

کلسترول بیش از حد در بدن، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد، زیرا باعث افزایش آترواسکلروز می‌شود. آترواسکلروز که رسوبات چربی در رگ‌های خونی است، جریان خون شریان‌ها را سد می‌کند. در نهایت، این امر می‌تواند منجر به سکته مغزی یا حمله قلبی شود.

تیم تحقیقاتی از دانشگاه ایلینویز Urbana-Champaign و دانشگاه مریلند، می‌خواستند ارتباط بین فیناستراید و بیماری قلبی را مطالعه کنند. فیناستراید با بلوک کردن پروتئینی که هورمون تستوسترون را فعال می‌کند، باعث کاهش ریزش مو می‌شود یا افزایش اندازه پروستات را می‌کاهد.

کشف شگفت‌انگیز: یک داروی کاهش ریزش مو ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد (یک پزشک)

در این تحقیق از سوابق موجود در پایگاه داده بررسی ملی سلامت و تغذیه استفاده شد که بین سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۶ جمع‌آوری شده بود. محققان با تمرکز بر روی ۱۵۵ مرد بالغ ۵۰ ساله یا بالاتر، رابطه بین سطح کلسترول و استفاده از فیناستراید را کشف کرد.

سطح کلسترول کسانی که فیناستراید استفاده می‌کردند به طور متوسط کمتر از مردانی بود که این دارو را مصرف نمی‌کردند.

محققان همچنین آزمایش‌های جامع‌تری را بر روی موش‌هایی که به‌صورت مهندسی ژنتیکی مستعد ابتلا به تصلب شرایین بودند، انجام دادند و با سه سطح مختلف فیناستراید و یک گروه کنترل که دارو را دریافت نکردند، آزمایش انجام دادند. این موش‌ها همچنین در طی ۱۲ هفته با رژیم غذایی پر کالری تغذیه شدند.

در بالاترین دوز یعنی ۱۰۰۰ میلی گرم، علیرغم کیفیت نامناسب رژیم غذایی، شواهدی از کاهش کلسترول در این موش‌ها پیدا شد. همچنین لیپید‌ها و نشانگر‌های التهابی کمتری در آنها پیدا شد.

گام بعدی برای این تحقیق، بررسی دقیق‌تر سطح کلسترول در گروه‌های متنوع‌تری از افرادی است که فیناستراید مصرف می‌کنند.

نکته جالب این است که افراد تراجنسیتی نیز در معرض خطر بیشتری برای بیماری‌های قلبی عروقی هستند. بنابراین این دارو می‌تواند تأثیر بالقوه مفیدی برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی نه تنها در مردان، بلکه در افراد ترنس‌جندر نیز داشته باشد.

منبع: یک پزشک

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار