برای نخستین بار داروی ضد آلرژی غذایی شدید تایید شد
کد خبر: ۳۰۶۷۲۶
تاریخ انتشار: 2024 March 06    -    ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۷
بسیاری از درمان‌ها با هدف قرار دادن آلرژن‌های غذایی فردی در گذشته آزمایش شده‌اند –، اما این اولین دارویی است که برای چند نوع آلرژی مختلف تایید شده و شدت آلرژی به غذا‌هایی از جمله بادام‌زمینی، شیر و تخم‌مرغ را کاهش می‌دهد. این دارو Xolair یا omalizumab نام دارد که یک آنتی‌بادی مونوکلونال تزریقی است که حاوی پروتئین‌های ایمنی است که به مولکول ایمونوگلوبولین E (IgE) متصل می‌شود.

برای نخستین بار یک دارو برای بهبود چندین آلرژی غذایی شدید، توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تایید شد (یک پزشک)

برای نخستین بار یک دارو برای بهبود چندین آلرژی غذایی شدید، توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تایید شد (یک پزشک)«تابناک با تو» - سازمان غذا و داروی آمریکا، در ۱۶ فوریه اعلام کرد دارویی که برای کاهش واکنش‌های آلرژیک به بیش از یک نوع غذا طراحی شده، برای اولین بار توسط این سازمان، تأیید شده است.

بسیاری از درمان‌ها با هدف قرار دادن آلرژن‌های غذایی فردی در گذشته آزمایش شده‌اند –، اما این اولین دارویی است که برای چند نوع آلرژی مختلف تایید شده و شدت آلرژی به غذا‌هایی از جمله بادام‌زمینی، شیر و تخم‌مرغ را کاهش می‌دهد.

این دارو Xolair یا omalizumab نام دارد که یک آنتی‌بادی مونوکلونال تزریقی است که حاوی پروتئین‌های ایمنی است که به مولکول ایمونوگلوبولین E (IgE) متصل می‌شود و به این ترتیب واکنش‌های آلرژیک را کاهش می‌دهد. با ممانعت از اتصال IgE به گیرنده‌های آن، این دارو می‌تواند واکنش‌های نوع I را کاهش دهد و خطر آنافیلاکسی را پس از قرار گرفتن در معرض چندین غذا کاهش دهد.

با این حال، Xolair – که برای استفاده در در برخی از بزرگسالان و کودکان یک سال یا بیشتر تایید شده – برای درمان فوری و اورژانسی واکنش‌های آلرژیک در نظر گرفته نشده است. در عوض، استفاده مکرر آن برای کاهش احتمال بروز واکنش‌های شدید و به حداقل رساندن خطرات بروز توصیه می‌شود.

تزریق هر دو تا چهار هفته یک بار به عنوان یک اقدام پیشگیرانه عمل می‌کند تا بیماران را قادر به ایجاد تحمل نسبت به آلرژن‌های غذایی کند. نکته مهم این است که افرادی که از این دارو استفاده می‌کنند باید همچنان از غذا‌هایی که به آن‌ها حساسیت دارند اجتناب کنند.

برای نخستین بار یک دارو برای بهبود چندین آلرژی غذایی شدید، توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تایید شد (یک پزشک)

Xolair ابتدا برای درمان آسم آلرژیک در سال ۲۰۰۳ تأیید شد و همچنین برای استفاده در افراد مبتلا به کهیر خود به خودی مزمن و رینوسینوزیت مزمن با پولیپ بینی تأیید شده است.

اگرچه این دارو آلرژی‌های غذایی را از بین نمی‌برد یا به بیماران اجازه نمی‌دهد آزادانه آلرژن‌های غذایی مصرف کنند، ولی استفاده مکرر از آن به کاهش بیماری شدید در صورت مواجهه تصادفی کمک می‌کند.

این تأیید پس از یک کارآزمایی بالینی موفقیت‌آمیز صورت گرفت که نشان داد ۶۷ درصد از افراد مبتلا به آلرژی به بادام زمینی و حداقل دو آلرژی غذایی دیگر قادر به خوردن یک دوز پروتئین بادام‌زمینی بدون علائم آلرژیک متوسط تا شدید شده‌اند. ولی تنها ۷ درصد در گروه کنترل یعنی کسانی که این دارو را مصرف نمی‌کردند، این طور بودند. در مورد آلرژی به بادام هندی، شیر و تخم مرغ هم وضعیت مشایه بود

عوارض جانبی Xolair شامل واکنش‌های محل تزریق و تب بود، و شخص در هنگام مصرف نبایستی آنافیلاکسی، بدخیمی، تب، درد مفاصل، بثورات پوستی و عفونت انگلی (کرم) داشته باشد.

در نتیجه، FDA هشدار می‌دهد که Xolair باید فقط در یک محیط مراقبت‌های بهداشتی و فقط برای کسانی که سابقه حساسیت شدید شناخته شده به Xolair یا هر یک از اجزای آن را ندارند شروع شود.

حدود ۶ درصد از مردم ایالات متحده آلرژی غذایی دارند و Xolair می‌تواند یک گزینه درمانی جدید بسیار مورد نیاز آن‌ها باشد.

منبع: یک پزشک

برچسب ها: نخستین ، آلرژی ، دارو ، آمریکا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار