هشدار هواشناسی درباره کولاک برف در این ۲۳ استان
کد خبر: ۳۰۶۶۵۰
تاریخ انتشار: 2024 February 27    -    ۰۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۷
 سازمان هواشناسی نسبت به کولاک برف در ۲۳ استان، تشدید بارش در پنج استان و وزش باد شدید در جنوب کشور هشدار داد.

 سازمان هواشناسی نسبت به کولاک برف در ۲۳ استان، تشدید بارش در پنج استان و وزش باد شدید در جنوب کشور هشدار داد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ آورده است: بارش برف، باران، وزش باد شدید موقت، ماندگاری هوای سرد، کولاک برف و مه چهارشنبه (۹ اسفندماه) در شرق گیلان، مازندران، خراسان جنوبی، جنوب خراسان رضوی، یزد، نیمه شمالی و غرب اصفهان، چهارمحال و بختیاری، شمال شرق خوزستان، لرستان، مرکزی، قم، همدان، کرمانشاه، نیمه جنوبی کردستان، ارتفاعات استانهای فارس، سمنان و کرمان و ارتفاعات و دامنه استانهای البرز، قزوین و تهران و پنج‌شنبه (۱۰ اسفند) در شرق مازندران، گلستان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و ارتفاعات استان‌های سمنان، خراسان شمالی، کرمان و یزد پیش‌بینی می‌شود.

 

هشدار هواشناسی درباره کولاک برف در این ۲۳ استان

 

در این شرایط جوی اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، یخ‌زدگی و لغزندگی زمین در گردنه‌های کوهستانی به سبب بارش برف، انسداد گردنه‌های مسیرهای برف‌گیر، کاهش دید، بهمن، احتمال قطعی برق به‌ویژه در نواحی روستایی و خسارت به سازه‌های موقت، ماشین‌آلات کشاورزی و نهال‌ها دور از انتظار نیست.

بر اساس توصیه‌های هواشناسی پرهیز از سفر به‌ویژه در گردنه‌های برفگیر و در صورت ضرورت مجهز بودن خودروها به ادوات زمستانی، پرهیز از فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و نقاط سردسیر، صرفه‌جویی در مصرف نهاده‌های انرژی، انتقال ماشین‌آلات کشاورزی به مکان‌های مسقف، به کارگیری تمهیدات لازم برای درختان جوان در مقابل برف و سرما و اطمینان از استحکام سازه‌های موقت مد نظر قرار گیرد.

در ادامه این هشدار با اشاره به تشدید فعالیت سامانه بارشی آمده است: وقوع رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید موقت و کاهش محسوس دما چهارشنبه در سیستان و بلوچستان، کرمان، شرق هرمزگان، بوشهر و نیمه جنوبی فارس و پنج‌شنبه در سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان دور از انتظار نیست و اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، آبگرفتگی معابر، طغیان رودخانه‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها، سر ریز شدن سدها، صاعقه، کاهش دید در مناطق کوهستانی و خسارت به سازه‌های موقت، ماشین‌آلات کشاورزی و محصولات زراعی و باغی پیش‌بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی نسبت به خودداری از توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، عدم فعالیت کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و اتخاذ تمهیدات لازم در مقابله با خسارات کشاورزی توصیه می‌کند.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ دیگری آورده است: وزش باد شدید بیش از ۳۰ نات و افزایش ارتفاع امواج در ساحل تا ۲متر ودر مناطق دور از ساحل بیش از ۲.۵ متر چهارشنبه در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان بوشهر، در خلیج فارس، پنج‌شنبه و جمعه در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان و بوشهر و هرمزگان، در خلیج فارس و تنگه هرمز و مناطق ساحلی و دور از ساحل استان سیستان و بلوچستان، در دریای عمان و شنبه (۱۲ اسفندماه) در تنگه هرمز و مناطق ساحلی و دور از ساحل استان سیستان و بلوچستان، در دریای عمان دور از انتظار نیست.

در این وضعیت جوی اختلال در ترددهای دریایی شناورهای سبک و نیمه سنگین، احتمال اختلال در تردد کشتی های تجاری، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس های پرورش ماهی وجود دارد.

به توصیه سازمان هواشناسی اجتناب از تردد شناورهای سبک، منع فعالیت های تفریحی و شیلاتی، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت های ساحلی و فراساحل همچنین سکوهای نفتی و آماده باش برای مواجهه با خسارت احتمالی در دستور کار قرار گیرد.

در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.

ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار