شستشو و جرم گیری رادیاتور پکیج با ساده‌ترین روش
کد خبر: ۳۰۶۴۳۲
تاریخ انتشار: 2024 February 26    -    ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۱
شستشو و جرم‌گیری رادیاتور پکیج از مراحل حیاتی برای عملکرد بهینه سیستم گرمایشی خانه‌ها و ادارات است. در رادیاتورها به‌ مرور زمان جرم و رسوباتی جمع می‌شود که ممکن است کارکرد سیستم گرمایشی را تضعیف کند. همچنین این جرم و رسوب‌ها باعث اتلاف انرژی خواهند شد.

شستشو و جرم گیری رادیاتور پکیج با ساده‌ترین روش (عصرایران)

شستشو و جرم گیری رادیاتور پکیج با ساده‌ترین روش (عصرایران)«تابناک با تو» - در این مقاله به آموزش شستشو و جرم‌گیری رادیاتور پکیج با ساده‌ترین روش پرداختیم تا بتوانید از بیشترین ظرفیت گرمایی رادیاتورها در فصول سال بهره‌مند شوید.

شستشو و جرم‌گیری رادیاتور پکیج از مراحل حیاتی برای عملکرد بهینه سیستم گرمایشی خانه‌ها و ادارات است. در رادیاتورها به‌ مرور زمان جرم و رسوباتی جمع می‌شود که ممکن است کارکرد سیستم گرمایشی را تضعیف کند. همچنین این جرم و رسوب‌ها باعث اتلاف انرژی خواهند شد.

جرم‌گیری رادیاتور راهکاری ساده برای استفاده بهینه از سیستم گرمایشی بوده و بهتر است در ابتدا فصول سرد سال پیش از روشن کردن رادیاتورها انجام شود. در این مقاله به آموزش شستشو و جرم‌گیری رادیاتور پکیج با ساده‌ترین روش پرداختیم تا بتوانید از بیشترین ظرفیت گرمایی رادیاتورها در فصول سال بهره‌مند شوید.

برای جرم‌گیری انواع رادیاتور مانند رادیاتور سپاهان ، ایران رادیاتور، آنیت و سایر برندهای موجود در بازار یا شستشو لوله‌های آن‌ها با آب باید لوازم زیر را در دسترس داشته باشید:

حوله‌های قدیمی یا پارچه‌های رطوبت‌گیر

شستشو و جرم گیری رادیاتور پکیج با ساده‌ترین روش (عصرایران)

آچار قابل تنظیم

سطل برای جمع‌آوری آب

نوار تفلون

شلنگ آب

در همه مراحل انجام جرم‌گیری رادیاتور و شستشو آن باید این لوازم در نزدیکی شما قرار داشته باشند. توجه داشته باشید که این کار ممکن است محیط را تا حد بسیاری کثیف کند؛ ازاین‌رو، نیاز به تعداد حوله و پارچه‌های بسیاری خواهید داشت.

شستشو رادیاتور پکیج

مرحله اول شستشوی رادیاتور پکیج؛ خاموش کردن سیستم گرمایشی

برای شستشوی رادیاتور پکیج ابتدا باید حالت زمستان پکیج را خاموش کنید تا رادیاتورها خنک شوند. با خاموش کردن پکیج و سرد شدن رادیاتورها از سوختگی هنگام باز کردن رادیاتور از دیوار در امان خواهید بود. همچنین هنگام جرم‌گیری رادیاتور آب داخل آن نباید داغ باشد.

باز کردن انواع رادیاتورهای آلومینیومی و فولادی تفاوتی باهم ندارند. برای مثال، اگر رادیاتور آنیت از نوع آلومینیومی دارید، برای برداشتن آن از روی دیوار نیز باید اجازه دهید تا آب داخل آن خنک شود. سپس از طریق شیرهای لوله‌های ورودی و خروجی آب داخل آن را تخلیه کنید تا آماده برای جداشدن از روی دیوار شود.

مرحله دوم جرم‌گیری شوفاژ؛ پهن کردن حوله و پارچه زیر رادیاتور

زیر و اطراف رادیاتور را حوله یا پاره آب‌گیر پهن کنید تا از کثیف شدن کف محیط جلوگیری شود. هنگام تخلیه و جدا کردن رادیاتور از دیوار، حجم بالایی آب کثیف و تیره خارج خواهد شد؛ ازاین‌رو مطمئن شوید زیر شیرها به‌خوبی پوشیده شده باشد.

باتوجه‌به کیفیت و جنس رادیاتورها میزان رسوب‌ و جرم‌پذیری آن‌ها متفاوت خواهد بود. برای مثال برخی از رادیاتورها از موادی ساخته شده‌اند که ضد رسوب و جرم است. این نوع از تکنولوژی‌ها و ویژگی بر قیمت رادیاتور نیز تاثیر بسیاری خواهد داشت. رادیاتورهایی که مدت زمان بسیاری از طول عمر آن‌ها می‌گذرد و ضد رسوب نبوده‌اند، بهتر است تعویض شوند.

مرحله سوم؛ باز کردن شیر رادیاتورها برای تخلیه آب

در این مرحله باید رادیاتور را از لوله‌ها و دیوار جدا کنید. ابتدا شیر رادیاتور ترموستاتیک «TRV» را با چرخاندن به‌حالت بسته در آورید. درپوش پلاستیکی ولو رادیاتور را بردارید و سپس با استفاده از آچار، شیر را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید. هنگام بستن ولو رادیاتور می‌توان تعداد دورهای آن را شمرد تا پس از نصب دوباره رادیاتور، میزان فشار را روی همان مقدار قبلی تنظیم کنید.

شستشو و جرم گیری رادیاتور پکیج با ساده‌ترین روش (عصرایران)

رسوب گیری رادیاتور پکیج

مرحله چهارم شستشوی رادیاتور شوفاژ؛ تخلیه آب درون رادیاتور به‌طورکامل

برای تخلیه آب درون رادیاتور پکیج، سطلی را زیر شیر تخلیه قرار دهید و با یک آچار بدنه سوپاپ را محکم بگیرید. با استفاده از یک آچار دیگر، مهره‌‌ای که به سوپاپ متصل شده است را باز کنید. برای کمک به خروج همه آب درون رادیاتور، پیچ مخصوص هواگیری باز کنید.

با باز کردن پیچ هواگیری، هوای موجود در رادیاتور تخلیه می‌شود و خروج آب از لوله‌های رادیاتور بسیار سریع‌تر انجام خواهد شد. همچنین می‌توانید رادیاتور را کج کنید تا از خروج همه محتویات درون لوله‌های رادیاتور به‌طورکامل مطمئن شوید.

مرحله پنجم جرم گیری رادیاتور؛ باز کردن رادیاتور از دیوار شستشو آن

پس از توقف خروج آب از لوله‌های رادیاتور باید رادیاتور را از براکت‌های روی دیوار جدا کنید. هنگامی که رادیاتور را از دیوار جدا می‌کنید، با کج کردن آن به یک طرف، آب باقی مانده در داخل آن را درون سطل خالی کنید. حال رادیاتور آماده شستشو است. بهتر است شستشوی رادیاتور شوفاژ را در محیط خارجی انجام دهید.

برای جرم‌گیری و شستشوی رادیاتور پکیج شلنگ را روی ورودی لوله قرار دهید و آب را باز کنید تا رسوبات و لجن‌های داخل لوله‌ها خارج شوند. همچنین شلنگ را از جهت دیگر لوله‌ها وارد رادیاتور کنید تا همه کثیفی‌های داخل آن خارج شوند. شستشو رادیاتور را تا زمان خارج شدن آب شفاف از رادیاتور ادامه دهید تا از تمیزی آن به‌طورکامل مطمئن شوید.

مرحله ششم؛ اتصال مجدد رادیاتور پس از شستشو و جرم‌گیری آن

پس از شستشوی رادیاتور و جرم گیری آن باید رادیاتور را دوباره متصل کنید. برای نصب مجدد رادیاتور روی دیوار آن را روی براکت‌ها قرار دهید. ابتدا لوله‌های خروجی آب و سپس لوله‌های ورودی را متصل کنید. ولو رادیاتور را به تعداد دوری که آن را باز کردید برای تنظیم مجدد فشار بچرخانید. شیر خروجی بالای رادیاتور را باز کنید تا هوای موجود در لوله‌ها خالی شود.

در نهایت پکیج را روشن کنید تا آب در لوله‌های رادیاتور گردش پیدا کنند. در صورت مشاهده هرگونه نشتی، با استفاده از نوار تفلون آن را برطرف کنید. پس از اتصال صحیح، رادیاتور شما باید به‌خوبی گرم شود. درصورتی‌که گرما آن مناسب نباشد یا بخشی از آن گرما کمتری داشته باشد باید به‌دنبال اشکال در فشار آب، پکیج یا لوله‌های داخل رادیاتور باشید.

شستشو و جرم گیری رادیاتور پکیج با ساده‌ترین روش (عصرایران)

باز کردن رادیاتور از دیوار

باتوجه‌ به مراحل شستشو و جرم‌گیری رادیاتور پکیج می‌توان نتیجه گرفت که این فرآیند یک کار ساده و ضروری برای حفظ کارکرد بهینه سیستم گرمایشی است. انجام این کار باعث کاهش مصرف سوخت و بهبود کیفیت گرمایش محیط می‌شود.

همچنین با شستشو و جرم‌گیری منظم رادیاتورها، عمر آن‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند؛ البته برخی از جرم و رسوب برخی از رادیاتورهای قدیمی یا بی‌کیفیت به‌قدری بسیار است که شستشو آن‌ها پاسخگو نیاز شما نخواهد بود. برای تامین گرما موردنیاز محیط باید رادیاتورهای بی‌کیفیت و قدیمی را با آن باکیفیت آن‌ها تعویض کنید.

منبع: عصرایران

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار